zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jezdit se dá na pár kapek

11.07.2014
Ekologická auta
Jezdit se dá na pár kapek

Devět úsporných aut na českém trhu...


Auta umějí být čím dál tím úspornější. Vždyť Volkswagen Golf dnes dokáže jezdit v průměru za 3,2 litru nafty na 100 km. To je podobná hodnota, jakou má třeba větší skútr. Přitom se do golfu vejde pět lidí i se zavazadly a díky nízké spotřebě dokáže ujet dlouhou vzdálenost bez natankování. A není zdaleka jediným spořivým autem na trhu. HN vybraly devět aut, která si zaslouží pozornost právě kvůli velmi nízké konzumaci paliva.

Vozy jsou rozděleny do tří skupin. Kompaktní hatchbacky zastupuje zmíněný golf, domácí Škoda Rapid a Hyundai i30 z Nošovic. Pro firemní manažery se hodí trojice vozů ze střední třídy, kde umějí spořit i modely prémiových značek. Ty jsou ve výběru zastoupeny Volvem S60 a zbrusu novým Mercedesem-Benz třídy C. Doplňuje je Opel Insignia, který může nabídnout bohatou výbavu, a luxusním autům se tak téměř vyrovná.

Je pravidlem, že v případě úsporných aut vyhrávají turbodiesely, protože mají výrazně nižší spotřebu oproti benzinovým motorům. Do výběru jsme ale ještě zařadili hybridy. Jejich počet na trhu stoupá, a tak si může zákazník vybrat mezi celou řadou značek a velikostí. Ve výběru je zastupují známá Toyota Prius, stylový Citroën DS5 a luxusní Lexus CT200h.

Recept na nízkou spotřebu

Výrobci automobilů mají celou řadu nástrojů k tomu, aby se jim dařilo kombinovanou spotřebu co nejefektivněji snižovat. Takřka každý model na trhu je dnes vybaven například systémem start-stop. Ten automaticky vypne motor třeba při stání na semaforu a tím šetří palivo.

"Takový systém je ale účinný jen tehdy, pokud se s vozem často pohybujeme ve městě. Mimo město nemá příliš příležitostí k úsporám. I tak si ale myslím, že je to přínosné zařízení, které pomůže k reálně nižší konzumaci paliva," říká nezávislý automobilový poradce Jan Kos.

Moderním trendem jsou u nových automobilů také LED neboli diody emitující světlo. Ty mají při nízké konzumaci energie vysokou svítivost. A nemusí sloužit jen k dennímu svícení, tak jako u většiny aut z výběru. Některé automobilky totiž nyní nabízejí také full-LED světlomety, které využívají diody i při jízdě v noci. Ty nejen dobře osvětlují vozovku, ale v porovnání s klasickými výbojkami uspoří palivo.

Automobilky se snaží šetřit i snižováním hmotnosti. Například nový Mercedes-Benz C je oproti předchozí generaci v průměru o 100 kg lehčí (podle motorizace). Je to díky zvýšení podílu hliníku v konstrukci vozidla. Zatímco dříve tento lehký kov tvořil jen desetinu z dílů karoserie, nyní je to téměř polovina. Nižší hmotnost navíc kromě úspory přináší i lepší dynamiku a jízdní vlastnosti. Stuttgartská automobilka se navíc u nového modelu zaměřila i na zlepšení aerodynamiky. Zakrytí podvozku, úprava čelní masky či propracovaný tvar zádě vozu znamenají nižší odpor vzduchu a tím opět snížení konzumace paliva zejména při vyšších rychlostech.

Kompletní balíček

Právě zlepšení aerodynamiky je receptem i u Volkswagenu a Škody. Úsporný VW Golf je ve verzi Bluemotion, Škoda má zase Green Line. To jsou varianty se speciálními doplňky, které ulehčují práci motoru. Auto má tak například částečně zaslepenou masku chladiče.

"Některé vozy používají třeba i takzvanou aktivní aerodynamiku. Mřížka chladiče je pak opatřena jakousi roletkou, která je za nízkých rychlostí otevřená, aby vzduch chladil motor. Ve vyšších rychlostech se zavře, aby vzduch proudil okolo, a vůz tak měl nižší aerodynamický odpor," vysvětluje Kos.

Auta mají také zakrytý podvozek, speciálně navržené disky kol, spoiler na zádi pro usměrnění proudu vzduchu nebo třeba speciální úsporné pneumatiky.

"U plášťů s nízkým valivým odporem se lidé obávají, že by mohly mít horší jízdní vlastnosti. Jsou přece jen užší, mají speciální vzorek... Ale není nutné mít obavy. Většinou je produkují renomovaní výrobci, například Michelin. Jejich vlastnosti jsou proto srovnatelné s klasickými gumami," dodává Kos.

Záleží na místě

Samostatnou kapitolou jsou hybridy. I ty totiž používají nejrůznější prvky na zlepšení aerodynamiky, zároveň je jejich výsledná spotřeba velmi závislá na tom, kde je řidič provozuje. Například Toyota Prius Plug-In Hybrid se pyšní velmi nízkou průměrnou spotřebou 2,1 litru benzinu na 100 km. Je to dáno tím, že má větší kapacitu baterií, a tím pádem dokáže ujet i 25 km, aniž by spálila jedinou kapku benzinu.

To znamená, že pokud má uživatel ve své garáži zásuvku a například v zaměstnání také, může jezdit po městě zcela bez nutnosti tankovat. Naopak jakmile vyjede na delší cestu, elektřina rychle dojde a pak vůz už musí z větší míry používat benzinový motor. Spotřeba tudíž výrazně stoupne.

Některé moderní hybridy jsou ale vybaveny funkcí "plachtění". To znamená, že jsou schopné vypínat spalovací motor i ve vysokých rychlostech tehdy, pokud není potřeba akcelerovat. Částečně se tak dá šetřit i při cestách mimo metropoli.

Klasické hybridy kombinují benzinovou jednotku s elektromotorem, koncern PSA ale vyvinul systém Hybrid4, který nahradil benzin dieselem. Nyní jej používá v několika modelech Citroënu a Peugeotu. Jeho výhodou je paralelní zapojení, kdy každý motor pohání vlastní nápravu. Navíc vznětový motor má oproti benzinovému nižší spotřebu, takže i výsledná tabulková hodnota je nižší. Problémem u takových aut je pak spíš pořizovací cena, která je výrazně vyšší než u běžných vozů.

Co je to emisní norma Euro 6

Evropská unie kontroluje emise aut pomocí takzvaných emisních norem. Ty mají zajistit, že všechna nově vyrobená vozidla budou splňovat ekologické podmínky, které se postupem času zpřísňují. Kontrolují se hodnoty výfukových plynů.

První emisní norma Euro 1 začala platit v roce 1992 a stanovila mezní hodnoty oxidu uhelnatého a uhlovodíku a oxidu dusíku. Zajímavostí je, že oxid uhličitý, který je také součástí výfukových plynů, norma nekontroluje. Jednotlivé limity jsou rozdílné pro benzinové a naftové motory.

V současnosti musí všechna nová auta splňovat normu Euro 5, která začala platit 1. září 2009. Stanovila limitní hodnoty oxidu uhelnatého (CO) na 1,00 g/km u benzinových a 0,50 g/km u naftových motorů. Oxidy dusíku (NOx) mohou auta vypouštět v množství 0,06 g/km v případě benzinových a 0,18 g/km u dieselových jednotek. Množství uhlovodíků (HC) vypuštěných benzinovými vozy je omezeno na 0,10 g/km. U naftových motorů se měří také pevné částice. Ty nesmí překročit limit 0,005 gramu na jeden ujetý kilometr.

Od 1. září letošního roku vstoupí v platnost norma Euro 6. Zásadní změny se ale týkají jen naftových motorů, zatímco pro benzinové jednotky zůstávají limitní hodnoty stejné jako u aktuálně platné normy. Vznětové motory nových aut uvedených na trh po 1. září 2014 musí vypouštět výrazně nižší množství oxidu dusíku. Z aktuální hodnoty 0,18 g/km klesne limit až na 0,08 g/km.

Výrobci aut řeší přechod na novou normu především instalací systému SCR (selektivní katalytická redukce) do výfukových rozvodů. Do něj se v malých dávkách vstřikuje aditivum AdBlue. Jde o roztok syntetické močoviny AUS 32, která je ředěna demineralizovanou vodou. Tato látka zachycuje škodlivý oxid dusíku a tím snižuje jeho exhalaci. Ačkoliv je AdBlue snadno k dostání, není nutné, aby jej uživatel sám doplňoval. Jedna nádrž s aditivem by měla vydržet na provoz mezi servisními prohlídkami.

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion
Speciální verze Bluemotion je zdaleka nejúspornější ve své třídě. Je to i díky úpravám, které dostala karoserie vozu. Například čelní maska je částečně zaslepená, auto je obuto do pneumatik s nízkým valivým odporem a má i spoiler, který usměrňuje proud vzduchu a tím snižuje jeho odpor.
MEZITITULEK: Spotřeba: 3,2 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 488 900 Kč


Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Ve výbavě nazvané Fresh Green Line je k dispozici ekologická varianta mladoboleslavského hatchbacku Rapid. Podobně jako VW Golf využívá i český vůz úsporný turbodiesel se čtyřmi válci, objemem 1,6 litru a výkonem 90 koní. V případě emisí CO2 se vejde o jeden dílek pod hranici 100 g na ujetý kilometr.
MEZITITULEK: Spotřeba: 3,8 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 375 900 Kč


Hyundai i30 1.4 CRDi

Nošovický konkurent Volkswagenu a Škody má diesel s nižším objemem 1,4 litru, dosahuje ale shodného výkonu 90 koní. Auto je vybaveno manuální šestistupňovou převodovkou. K dostání je od výbavy Trikolor, překvapivě je ale dražší než rapid. V ceně je ovšem zahrnutá i pětiletá záruka včetně asistenční služby a garančních prohlídek.
MEZITITULEK: Spotřeba: 4,1 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 392 900 Kč


Opel Insignia 2.0 CDTi EcoFlex

Manažerský model Opelu se nabízí hned ve třech karosářských provedeních: jako sedan, liftback a kombi. Právě sedan je nejúspornější, když jej pohání vznětový čtyřválec s dvoulitrovým objemem a výkonem 120 koní. Emise jsou v případě této insignie na úrovni 99 g CO2 na ujetý kilometr.
MEZITITULEK: Spotřeba: 3,9 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 664 900 Kč


Toyota Prius Plug-In Hybrid

Model Prius je průkopníkem mezi hybridy, díky kterému tento typ vozidel vešel do všeobecného povědomí veřejnosti. Jeho první generace vyjela na silnice už v roce 1997. Verze Plug-In má větší kapacitu baterií, která umožní ujet až 25 km čistě na elektřinu. Auto lze dobíjet ze zásuvky.
MEZITITULEK: Spotřeba: 2,1 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 959 900 Kč


Mercedes-Benz C 220 CDI BlueTEC

Žhavá novinka z portfolia německé luxusní automobilky vsadila na design, který ji přibližuje k manažerské limuzíně třídy S. Auto má bohatou výbavu a nabízí komfortní svezení. Dieselový čtyřválec využívá aditivum AdBlue, díky kterému je produkce emisí výrazně snížená. K dostání je s manuální šestistupňovou převodovkou. Stovku pokoří za 8,1 sekundy.
MEZITITULEK: Spotřeba: 4,0 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 952 270 Kč


Citroën DS5 Hybrid4

Francouzský výrobce šel netradiční cestou a spojil elektromotor s naftovou jednotkou. Zapojení do hybridní soustavy je navíc paralelní, což znamená, že diesel pohání přední kola a elektromotor zadní. Díky tomu je DS5 vybaveno pohonem 4x4. Kromě nízké spotřeby se také DS5 Hybrid4 chlubí dlouhým dojezdem, který může dosáhnout i na 1000 km na jednu nádrž.
MEZITITULEK: Spotřeba: 3,5 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 1 047 900 Kč


Volvo S60 D2 ECO

Švédská automobilka dlouhodobě buduje image výrobce bezpečných vozů. Proto na palubě sedanu S60, který je dostupný také jako kombi V60, najdeme celou sadu asistentů pomáhajících proti střetu s jinými vozidly. Úsporný diesel od Volva má objem jen 1,6 litru, i to ale stačí na slušnou dynamiku vozu. Jeho výkon je 115 koní, maximální točivý moment má hodnotu 270 Nm.
MEZITITULEK: Spotřeba: 4,1 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 721 500 Kč


Lexus CT 200h

Luxusní značka patřící pod křídla japonské Toyoty má nejširší nabídku hybridních automobilů na trhu. Model CT je nejmenším z nich, proto také dosahuje nejnižší spotřeby. Používá benzinový čtyřválec kombinovaný s elektromotorem a hybridní převodovkou e-CVT. Auto díky tomu zvládne zrychlit z nuly na 100 km/h za 10,3 s. Vypouští přitom 82 gramů CO2 na ujetý kilometr.
MEZITITULEK: Spotřeba: 3,6 l/100 km
MEZITITULEK: Cena od: 599 000 Kč

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí