Kazachstán - těžba surovin, energetika, rozvoj dopravy
V Kazachstánu se v posledních letech dynamicky rozvíjí průmyslová výroba, a to mj. s cílem zajištění větší diversifikace kazachstánské ekonomiky. Výrazný růst v oblasti strojírenství se přičítá většímu podílu kazachstánského průmyslu na rozvoji těžby ropy, postupnému zapojení závodů VPK (vojensko - průmyslový komplex) do spolupráce s Ruskem a rozvoji těžebního průmyslu spojeného s metalurgickým zpracováním surovin. V roce 2013 bylo v Kazachstánu vytěženo 69,4 mil. ropy (zvýšení o 4,4%) a 12,3 mil. plynového kondenzátu (snížení o 3,5%), dále 41,9 mld. m3 přírodního plynu (růst o 4%). Kazachstán též vytěžil 119 mil. tun uhlí (snížení o 0,6% v porovnání s rokem 2012), vyrobil 91,8 mld. kWh elektriny (růst o 1,4%) apod. Těžební průmysl v roce 2013 vzrostl o 3,1%,, zpracovatelský průmysl o 1,6%, výroba energie, elektřiny, plynu o 0,9%. Z druhé strany v roce 2013 dodávky vody klesly o 12,9%. V roce 2013 bylo též v Kazachstánu vyrobeno 3,477 mil. tun oceli (snížení o 7,9%) a vytěženo 42 390 kg zlata a 963 580 kg stříbra.
Celkový stav infrastruktury patří v rámci zemí Střední Asie k lepšímu standardu. V rámci rozvojových programů jsou investovány značné prostředky do rozvoje infrastruktura, zejména do rozvoje dopravní sítě (silniční a železniční síť) do energetiky apod.
KZ disponuje 18993 MW instalovaného výkonu elektrické energie. Z toho je 88% z 37 tepelných elektráren a 12% (2270 MW) z 15 hydro-elektráren. Využívá se pouze 14 600 MW. Cca 70% elektrické energie se produkuje z uhlí, 14,5% z vody, 10,6% z plynu a 4,9% z nafty. V roce 2013 bylo vyrobenov Kazachstánu 91,888 mld. kWh elekrické energie, tj. zvýšila se o 1,4% oproti roku 2012. Předpokládá se celá řada rekonstrukcí existujících elektráren a též výstavba několika nových elektráren. Elektrickou přenosovou soustavu Kazachstánu tvoří celkem 464 132 km elektrického vedení. Je rozdělena do tří částí - dvě na severu a jedna na jihu, připojitelné na jednotný energetický systém Ruska a společnou elektrickou přenosovou soustavu Střední Asie.
Velká pozornost je věnována rozvoji silniční a železniční sítě. V roce 2004 byla dokončena oprava silnice v délce cca 270 km spojující Almaty s hlavním městem Kyrgyzstánu Biškekem, v roce 2009 dálnice Astana - Kokěšetau). Rekonstrukcí prošla železniční síť spojující hlavní město Astanu s největším městem Almaty apod. Probíhá budování kazachstánské části mezinárodního dopravního koridoru ,,Zápaní Evropa - Západní Čína" . Jedná se o největší dopravní projekt v Kazachstánu, jehož celková délka po dokončení bude 8 445 km, z toho na území Kazachstánu 2 787 km, což představuje jednu třetinu celkové délky trasy. Kazachstánská část koridoru povede z jihovýchodního kazachstánsko-čínského hraničního přechodu u města Chorgos do největšího města Kazachstánu Almaty (často označována komerčním centrem celé Střední Asie) a bude pokračovat všemi jižními oblastmi Kazachstánu na severozápad do města Aktobe (dříve Akťubinsk) směrem na Rusko. V návaznosti na uvedený koridor bude KZ strana využívat čínský přístav Lianyungang na břehu Tichého oceánu. V roce 2011 bylo v rámci tohoto projektu zprovozněno 215 km, v roce 2012 celkem 700 km silnic a v roce 2013 bylo předáno do užívání celkem 806 nových a opravených silnic v rámci projektu. Tranzitní koridor by měl být dokončen v roce 2015.
Dalším koridorem je střední část KZ - Jih (Astana - Almaty), který by měl být dokončen k roku 2019, koridor střední část KZ - Západ bude dokončen v roce 2020 a koridor střední část - Východ (Astana - Usť Kamenogorsk) bude dokončen též k roku 2020. KZ strana též plánuje k roku 2020 zpoplatnit cca 7000 km silnic. Placené by měly být všechny silnice první kategorie a nákladní doprava na silnicích 2. kategorie. Cílem je vytvoření jednotného integrovaného systému placených silnic. V současné době je v provozu placená dálnice Astana - Shuchinsk.
Úroveň spojů odpovídá mírně modernizovanému systému. V souvislosti s přípravou vstupu Kazachstánu do WTO, byl Kazachstán nucen zrušit monopol státní společnosti KazTelekom a lze předpokládat, že příchod dalších zahraničních investorů povede ke vzniku nových operátorů pevných sítí a ke všeobecně lepší kvalitě telekomunikačních služeb.
V září 2011 byla zahájena stavba nového plynovodu Bernei - Bozoj - Šimkent. Jedná se o největší infrastrukturní projekt plynového odvětví realizovaného za roky nezávislosti Kazachstánu. S pomocí plynovodu dojde ke zrychlení procesu gazifikace jižních částí země, tj. cca 1,5 mil. obyvatel bude umožněn přístup k zemnímu plynu a zvýší se exportní možnosti země. Celková delka plynovodu je 1475 km, přičemž výstavba je rozdělena na dvě etapy. Počátkem září 2013 bylo zahájeno naplňování plynem části plynovodu "Bozoj-Shymkent" .
Rok | Výr. elektr. energ. | Paliva včetně ropy | Hutnictví železa | Hutn. barev. kovů | Chem. prům. | Strojírenství | Papír. prům. | Potravinářský prům. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 107,8 | 107,0 | 108,0 | 106,0 | 100,7 | 114,2 | 108,9 | 105,8 |
2007 | 107,3 | 102,6 | 112,7 | 95,3 | 128.2 | 121,8 | 104,5 | 106,6 |
2008 | 106,6 | 105,3 | 98,7 | 105,0 | 110,4 | 92,6 | 96,5 | 100,5 |
2009 | 107,3 | 103,5 | 94,6 | 101,4 | 119,0 | 123,0 | 99,8 | 100,7 |
2010 | 105,2 | 105,6 | 110,9 | 97,0 | 137,1 | 124,4 | 106,8 | 112,9 |
2011 | 107,4 | 101,3 | 101,7 | 99,9 | 121,5 | 129,5 | 78,7 | 106,2 |
2012 | 104,6 | 100,5 | 98,5 | 105,9 | 116,2 | 98,2 | 102,9 |
V období leden - srpen 2014 vzrostlo HDP Kazachstánu o 4,1%, index růstu v průmyslu dosáhl 99,9%, v zemědělství 102,5%, ve stavebnictví 104,7%, v obchodu 109,4%, v dopravě 107%, v oblasti komunikací 109,3%.
ZDROJ: businessinfo.cz