zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ruské zemědělství a omezení dovozu potravin z některých zemí

14.12.2014
Zemědělství
Ruské zemědělství a omezení dovozu potravin z některých zemí

Novou výzvou pro ruské zemědělství je zavedení sankčních opatření proti dovozu zemědělské a potravinářské produkce z USA, EU, Kanady, Austrálie a Norska. Opatření se konkrétně týká importu masa a masných výrobků, ryb, mléčných výrobků, ovoce a zeleniny do RF a jeho platnost byla prozatím stanovena na jeden rok počínaje 5. srpnem 2014.

Ruské rozhodnutí zásadním způsobem omezit dovoz západní zemědělské a potravinářské produkce bude mít značný negativní dopad i na domácí ruské spotřebitele. Jde o to, že západní produkci nebude možné nahradit v dostatečných objemech ani kvalitě, což povede ke zdražování potravin. Nejdříve a nejcitelněji postihne ruské spotřebitele zákaz dovozu mléka a mléčných výrobků. Rusko je soběstačné v produkci mléka cca ze 65 % a systém výkupu mléka není příliš efektivní. Zároveň RF začala přísněji posuzovat reexporty zemědělské a potravinářské produkce ze třetích zemí, když Rosselchoznadzor požaduje certifikáty o původu produkce. Produkce, u které by se prokázalo, že pochází ze zemí ze sankčního seznamu, nebude vpuštěna do RF. Přístup ruské strany k reexportům je selektivní a zaměřuje se na některé členské státy EU a některé druhy zboží více než na jiné. Podobné je to i s tranzitem produktů ze sankčního seznamu přes území RF. Ruští celníci nevpouštějí mnohdy takový náklad na území RF. Ruská celní zpráva navíc vydala pokyn, kdy produkty ze sankčního seznamu nesmí vůbec vstupovat na území RF, a to ani v případě, kdy se jedná pouze o tranzit.Obecně je možné předpokládat, že ani ve chvíli, kdy budou odstraněny sankce ze strany EU, nepřistoupí ruská strana k odvolání jejich protiopatření. Může být sice opětovně povolen dovoz některých položek, ale u řady jiných zůstane jejich dovoz zakázán. Navíc od počátku roku 2014 zavedla ruská strana řadu selektivních zákazů na dovoz různých produktů z jednotlivých členských zemí EU. To znamená, že již dnes je řada členských států v situaci, kdy na export jejich konkrétních položek do RF platí hned několik zákazů a i případné zrušení celého sankčního seznamu přijatého vládou RF ještě neobnoví jejich dovoz do RF. (Jako příklad lze uvést osevní brambory, které jsou nově vyjmuty ze sankčního seznamu, ale na jejich dovoz z EU platí jiný separátní zákaz. Podobné je to třeba u vepřového masa a dalších položek.) Navíc lze předpokládat, že i po případném zrušení sankčních opatření bude ruská veterinární a fytosanitární zpráva požadovat nové či dodatečné certifikace produkce, což omezí či zpomalí návrat evropských produktů na ruský trh.

Na druhé straně není příliš reálné předpokládat, že dojde k dramatické reformě ruského zemědělského sektoru, a to ani přes oficiální přísliby a deklarace ruské vlády. Důvodem pro tento předpoklad je obrovská finanční náročnost takové restrukturalizace a omezené finanční prostředky, které je na modernizaci svého zemědělství ruská vláda ochotná či schopná věnovat.


ZDROJ: businessinfo.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí