Sobota, 20. dubna 2024

Starostka Paříže nechce v metropoli auta. Nejdřív zmizí diesely

 Starostka Paříže nechce v metropoli auta. Nejdřív zmizí diesely

AUTOR: Martin Ehl
AUTOR: Simone Radačičová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Auta s dieselovým motorem by měla podle plánu starostky Paříže Anne Hidalgové zmizet z hlavního města do roku 2020. V rozhovoru pro list Journal du Dimanche také uvedla, že chce na hlavní třídy pustit pouze nízkoemisní auta, rozšířit pěší zóny a zdvojnásobit počet kilometrů cyklostezek. Plány chce tento týden prodiskutovat s městskou radou.

Socialistka Anne Hidalgová byla do křesla pařížské starostky zvolena letos v březnu a snahou o čistší prostředí navazuje na předchozí kroky dlouholetého šéfa radnice Bertranda Delanoëa. Podle Hidalgové podíl Pařížanů, kteří nevlastní žádné auto, stoupl ze čtyřiceti procent v roce 2001 na současných šedesát procent.

"Věci se mění rychle. Konec dieselových aut by měl nastat do roku 2020," řekla Hidalgová s tím, že výjimku by mohli dostat pouze chudší vlastníci aut, kteří by svá vozidla ale mohli užívat jen občas.

Paříž je proslulá nejen dopravními zácpami, ale i rostoucím znečištěním ovzduší. V březnu musely úřady zavést částečný zákaz vjezdu do města kvůli tomu, že se ukázalo, že město má jedno z nejznečištěnějších ovzduší na světě.

V průzkumu agentury Ifop pro list Journal de Dimanche 84 procent Pařížanů uvedlo boj proti znečištění vzduchu jako prioritu a 54 procent podpořilo zákaz použití dieselových automobilů do roku 2020. "Pařížané žijí v průměru o šest až sedm měsíců kratší dobu než lidé nevystavení takovému znečištění," řekla listu Hidalgová.

Její plány narazily na silný odpor u některých automobilistů, naopak zástupci nevládních organizací na ochranu životního prostředí jí tleskají. "Je to nezodpovědné," citoval deník Le Figaro Daniela Quéra z organizace 40 milionů automobilistů. "Budeme opět pranýřovat automobilisty, a často ty chudší, kteří právě mají auta s dieselovým motorem," uvedl.

"Ideální by bylo, kdyby k podobnému zákazu došlo už před rokem 2020. Uznáváme ale, že je třeba mít přechodné období," řekla pak deníku Libération Lorelei Limousinová z nevládní organizace Réseau action-climat France.

Starostka chce také vydat omezení na vjezd turistických autobusů, které blokují dopravu, a dodat více elektrických mikrobusů. Některé ulice jako slavná Champs-Élysées by měly být přístupné pouze pro nízkoemisní auta včetně nákladních.

Hidalgová rovněž plánuje celkové omezení dopravy. Do čtyř čtvrtí v centru by mohly pouze jízdní kola, vozy místních obyvatel, autobusy, taxíky, sanitky a zásobování. Začít by se mělo omezením víkendového provozu, jenž se bude postupně rozšiřovat.

Na podporu cyklistiky, tedy rozšíření cyklostezek a půjčoven běžných i elektrických kol, chce starostka v příštích šesti letech vydat 2,76 miliardy korun. V ulicích Paříže by také měly vyrůst nové dobíjecí stanice pro elektromobily.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů