Pátek, 19. dubna 2024

Vozový park v Česku dál stárne, málo se šrotuje

Vozový park v Česku dál stárne, málo se šrotuje

Prodej nových aut v Česku roste dvouciferným tempem, ani to ale nestačí. Vozový park dál stárne. Průměrný věk osobních aut dosahuje 14,49 roku, a je tak nejvyšší za posledních dvacet let, tedy za dobu, po kterou je tato statistika k dispozici. Údaj roste už šest let v řadě.

V Česku je nyní registrováno 4,9 milionu osobních aut, o sto tisíc více než před rokem. Jen třetina vozidel je ale mladší deseti let.

Je to důležitá informace jak pro prodejce aut, tak pro domácnosti a firmy, zvyšuje totiž pravděpodobnost, že se stát pokusí tento trend zvrátit, a to podporou prodeje nových nebo komplikováním provozu ojetin. Stárnutí vozového parku je v rozporu s cílem státu jej omlazovat. Jeho dosavadní snahy selhávají.

Přitom postupně přicházel s celou řadou idejí, které by měly pomoci s prodejem nových aut, ale i komplikovat provoz těch letitých. Ekologické daně nebo rychlejší odpisy ale žádný efekt podle zveřejněných dat neměly.

"Z uvedených čísel jasně vyplývá, že obměna vozového parku v České republice je v podstatě u všech kategorií vozidel dlouhodobě nedostatečná," konstatuje prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Důvodů stárnutí je několik. Nových vozů se v Česku prodává stále relativně málo. Obnova vozového parku by jen přes prodeje nových aut současným tempem trvala 30 let a průměrné stáří by tak vůbec nekleslo.

Vedle toho se stále dovážejí ojetiny, které průměru vůbec nepomáhají. V loňském roce přihlásili řidiči přes deset tisíc ojetin ze zahraničí, které byly dokonce starší než 15 let. Jde o největší dovoz takto starých aut od roku 2008.

Vozový park v Česku stárne i proto, že se prakticky nešrotuje. Loni skončilo likvidací 137 tisíc vozů. Nižší číslo lze ve statistikách dohledat až v roce 2007, tedy ještě před zavedením ekologických daní, které komplikují prodej starších vozů.

"Je třeba konečně přijímat konkrétní opatření, motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu," říká Jahn.

Stát je tak pod stále větším tlakem přijít s radikálnějšími řešeními. Nebo alespoň dotáhnout ta stávající. Například na ekologické dani při prodeji starších aut stát ročně vybere přes čtvrt miliardy korun, ale nepoužívá ji k řešení situace.

Posledním návrhem z dílny ministerstva průmyslu a obchodu je příspěvek na sešrotování vozidla. Teoreticky by tak lidé se zlikvidováním vozu neměli mít náklady jako mají nyní. Skončit by měla praxe, kdy je auto sice pokoutně zlikvidováno, ale majitel raději předstírá, že vozidlo dál existuje, jen je dočasně odhlášené z provozu.

14,5 roku
je průměrné stáří osobních aut v Česku. Jde o nejvyšší hodnotu od roku 1995.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů