zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lenka Mašková: Rozumíme kávě, proto i naše expertní dobrovolnictví jde tím směrem

28.02.2015
Firemní ekologie
Lenka Mašková: Rozumíme kávě, proto i naše expertní dobrovolnictví jde tím směrem

V České republice je zatím v začátcích expertní dobrovolnictví. Tedy nikoliv věcná či fyzická pomoc v neziskových a charitativních organizacích, ale odborné poradenství, které poskytují specialisté v oboru...

Jak funguje, vysvětluje Lenka Mašková, manažerka společenské odpovědnosti pro ČR a SR ve společnosti Tchibo Praha.

OTÁZKA: HN: Jakým formám expertního dobrovolnictví se firma Tchibo věnuje?

Firma pomáhá v rozvojových zemích farmářům, od kterých odebíráme bavlnu nebo kávu. Učíme je šetřit životní prostředí a zlepšujeme jejich vlastní životní podmínky. Před necelými dvěma lety jsme začali s expertním dobrovolnictvím i v České republice. Pro odbornou pomoc jsme si tady vybrali neziskové organizace a sociální podniky.

OTÁZKA: HN: V čem jim radíte, co je učíte?

Jádrem našeho podnikání je káva, takže se věnujeme hlavně kávové expertize. Prostě tomu, co sami dobře umíme.

OTÁZKA: HN: Jak se zrodila myšlenka jít právě touto cestou?

Došli jsme k závěru, že finanční pomoc potřebným je důležitá, ale že klíčem k budoucnosti je vzdělávání. Diskutovali jsme o tom s našimi partnery z platformy Byznys pro společnost. Působíme tam v expertní skupině se společnostmi IBM, ČSOB, Kooperativa, ČEZ a PwC. Dohodli jsme se, že podpoříme neziskové organizace tím, že je budeme každý učit to, v čem jsme silní. No a my jsme odborníci na kávu.

OTÁZKA: HN: K čemu může být neziskovce užitečné, když ji naučíte vařit kávu?

Loni jsme si pro svou podporu vybrali sociální podniky, které provozují kavárny. Sociální podnik je něco mezi neziskovou a komerční firmou. Vydělávat musí, aby mohl použít zisk k zvyšování zaměstnanosti lidí znevýhodněných na trhu práce. A musí obstát v konkurenčním prostředí.

OTÁZKA: HN: Jak jste hledali konkrétní sociální podniky, kterým jste nabídli pomocnou ruku?

Celou řadu jich vytipovala platforma Byznys pro společnost a my jsme pak zjišťovali, komu opravdu naše pomoc prospěje. Takže následoval obsáhlý průzkum a pohovory. Vybraný podnik už musel mít nějakou historii. Chtěli jsme znát jeho konkrétní potřeby, vědět, v čem tkví jeho prospěšnost pro společnost, zda je schopen se udržet, protože jsme si potřebovali být jisti, že naše práce, ten vklad, nepřijde vniveč. Teprve pak jsme začali s konkrétní pomocí.

OTÁZKA: HN: Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Loni jsme vybrali kavárnu s jídelnou Rettigovka v Litomyšli. Zaujala nás tím, že máme stejné motto: nedáváme ryby darem, učíme ryby chytat. Zaměstnává lidi znevýhodněné na trhu práce, svým hostům nabízí denní menu, dezerty a kávu, samozřejmě.

OTÁZKA: HN: Takže jste je naučili, jak správně připravovat a podávat kávu?

V podstatě ano, ale tak jednoduché to nebylo. Nejdříve jsme se domluvili s koordinátorkou Rettigovky Alenou Fielderovou, co konkrétně potřebují. Často jsme u sociálních podniků naráželi na to, že neuměli přesně definovat, co skutečně potřebují. Koordinátorka Rettigovky měla pocit, že jejím zaměstnancům chybí motivace. Proto se jim nejdříve věnovala naše kolegyně z personálního oddělení. Když jsme pak dorazili s kávovou expertizou, vedoucí už měla pro své zaměstnance připravenou motivační soutěž. Prostě hned využila našich rad, žádné výmluvy, že se to dá dělat jen ve velké firmě - nebo že se do toho pustí později. Poté se zaměstnanci Rettigovky pracovala trenérka, která školí i naše pracovníky. Přitom jsme zjistili, že mají špatně seřízený kávovar, takže nakonec přijel ještě i náš technik.

OTÁZKA: HN: Už víte, zda měla vaše pomoc úspěch? Daří se Rettigovce?

Jsme stále v kontaktu. Už loni volali, že se jim podařila obrovská věc. Získali zakázku na festivalu Smetanova Litomyšl. Teď už víme, že jsou dnes, mimo jiné i díky nám, konkurenceschopní. To je ten věcný argument, že expertní dobrovolnictví má smysl. Ale je ještě jeden - neumíte si představit, jakou radost nám všem, co jsme se na práci v Rettigovce podíleli, udělala informace o jejich úspěchu!

OTÁZKA: HN: Když jste své kolegy oslovovala, aby někde zadarmo poskytli své rady nebo služby, s jakou reakcí jste se setkávala?

Expertní dobrovolnictví funguje trochu jinak než ostatní formy dobrovolnické pomoci. Nejprve musím znát přesně potřeby dané neziskovky nebo sociálního podniku a pak už osobně oslovuji konkrétní lidi ve firmě, kteří se věnují potřebnému oboru. Zatím jsem se vždy setkala s velkou vstřícností.

OTÁZKA: HN: Kolik zaměstnanců firmy Tchibo v ČR se dosud do expertního dobrovolnictví zapojilo?

Do této chvíle jich bylo šest, někteří opakovaně. Šlo vesměs o kolegy, kteří se ve firmě věnují vzdělávání - trenéry kávové kompetence a kolegyně z personálního oddělení. Vzhledem k profesnímu zaměření vybraného typu expertního dobrovolnictví byli zatím všichni z pražské centrály.

OTÁZKA: HN: Opravdu se této činnosti pracovníci společnosti Tchibo věnují vždy jen ve svém volném čase, mimo pracovní dobu?

To by bohužel nešlo, těžko bychom mohli školit zaměstnance sociálních podniků jen o večerech a víkendech. Takže část dělají v pracovní době, část mimo ni, ale jejich práci za ně nikdo neudělá, byť by ji museli dokončit ve svém volnu. Ovšem ve firmě mají navíc všichni pracovníci možnost věnovat dva dny v roce dobrovolnické činnosti.

OTÁZKA: HN: Takže funguje i běžná dobrovolnická činnost?

Ano, zapojovali jsme se do pravidelných projektů a teď chceme obojí - tedy klasické a expertní dobrovolnictví - ještě více propojit, věnovat se vybrané organizaci komplexněji. Začínáme spolupracovat s obecně prospěšnou společností Borůvka, která při Jedličkově ústavu provozuje podnik s názvem Ta kavárna. Lidé s tělesným postižením v ní získávají základní dovednosti, s nimiž by mohli uspět na trhu práce. Vedle expertního poradenství už se tam naše firma zapojila i do charitativní sbírky oblečení.

OTÁZKA: HN: Prospěšnost takových projektů pro vaši vlastní firmu asi nelze doložit tabulkami a grafy. Jak je tedy obhájíte u topmanažerů, hlavně u ekonomů?

Nemusím mávat čísly, abych je přesvědčila. Ve firmě dobře víme, že sociální odpovědnost firmy začíná u přístupu k vlastním zaměstnancům. Jsem moc ráda, když vidím, že pomoc druhým mé kolegy nabíjí, že je těší, že se pak vracejí ke své práci s novou energií. Spokojení zaměstnanci jsou tím nejsilnějším argumentem, se kterým podobné projekty prosazuji.

OTÁZKA: HN: Dá se vyčíslit, na kolik přijde firmu expertní dobrovolnictví?

Co se týče expertního dobrovolnictví, nejde o peníze, ale především o čas našich zaměstnanců, případně výdaje na školicí materiály a cestovné, pokud odborné konzultace probíhají přímo v místě, kde organizace působí. Ty přesně neevidujeme.

AUTOR: Ivana Gračková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí