zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Brno zkouší inteligentní odpadkové koše s lisem, přináší úsporu

14.08.2015
Odpady
Brno zkouší inteligentní odpadkové koše s lisem, přináší úsporu

Brno dnes nainstalovalo před Janáčkovo divadlo dva inteligentní odpadkové koše nazvané Bigbelly, které pojmou díky zabudovanému lisu více odpadu. Město by mohlo ušetřit, řekl dnes novinářům primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Město bude koše zkoušet tři měsíce. Pokud se osvědčí, nakoupí je k některým parkům nebo na nádraží. Jeden stojí kolem 80.000 korun. Kromě snížení nákladů za svoz odpadků je cílem zlepšit okolí košů.

Inteligentní koš má objem 120 litrů. "Díky zabudovanému lisu se do něho vejde až 560 litrů, což je mnohem více, než pojmou běžné koše například v parcích. Ty mají kapacitu 30 až 120 litrů," řekla Olga Šafaříková, manažerka společnosti Verb group, která novinku Brnu zapůjčila. Podle ní Bigbelly fungují například v Karlových Varech a testuje je i Praha. "Jsou i ve Vídni, Mnichově, Hamburku, v Saint Tropez nebo Dublinu. Statistiky z těchto měst ukazují, že úspora za vyvážení odpadků z košů může být až 85 procent," uvedla Šafaříková.

Podle Andera nelze přesně vyčíslit, kolik město dává jen za vysypávání odpadkových košů, protože práce jsou součástí úklidu. Například Brno-střed dává na úklid chodníků, silnic, vysypávání košů a další starosti kolem pořádku ročně 90 milionů korun.

Město by v případě pořízení nedalo Bigbelly zdaleka na všechna místa, kde se nacházejí obyčejné odpadkové koše. "Nacházely by se pouze na místech, kde jsou problémy s velkým množstvím lidí a z toho plynoucích odpadků. Standardní koše jsou na těchto místech hned plné, odpadky padají na zem a je tam nepořádek. Inteligentní koše by tento problém mohly vyřešit," řekl Ander.

Dodal, že jejich výhodou není jen zabudovaný lis, ale také čidlo, které ukazuje zaplněnost koše. "Přes internet to lze sledovat, a proto by bylo možné přijet koš vysypat ve chvíli, kdy by to bylo potřeba. Pracovníci by nemuseli jezdit z preventivních důvodů zbytečně," doplnil Ander. Podle Šafaříkové museli například pracovníci v Praze jezdit do jedné z ulic ke košům třikrát denně. Při zkoušení Bigbellů se četnost snížila na jeden výjezd za tři dny.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí