Pátek, 29. března 2024

Letošní EkoOskar - rozhovor s vítězem kategorie Mládež 2015

Kdo ukazuje správný směr novým generacím?

Letošní EkoOskar - rozhovor s vítězem kategorie Mládež 2015

V kategorii Mládež uspělo vzdělávací centrum TEREZA. Pro školy připravuje ekologický program, ve kterém zdůrazňuje motivaci a prolíná teorii s praxí. Podrobnosti zjistíme inspirativním rozhovorem! TEREZU založila parta lidí, kteří v jinak neveselých časech pásli kozy a ovce. Vzájemným vzděláváním postupně sdružili populaci početnou jako krajské město.

Proč jste se do soutěže E.ON Energy Globe Award ČR přihlásili a co jste si od účasti slibovali?

Upřímně, řadu let jsme se neodvážili do této soutěže přihlásit, protože naše činnost nemá povahu typického soutěžního projektu. Určitým způsobem jsme s ní však byli stále spojeni, protože jsme ji propagovali mezi školami, které se účastní našich programů. Říkali jsme jim: ,,Děláte skvělé projekty, určitě se zkuste přihlásit." Některým z nich jsme pomáhali i s vyplněním přihlášky. Několika školám, s nimiž jsme spolupracovali, se v kategorii Mládež podařilo postoupit až mezi tři finalisty, ale žádné se zatím nepodařilo vyhrát. Tak jsme si prostě řekli: ,,Co kdybychom to zkusili sami?" A ono to vyšlo.

Na vašich webových stránkách uvádíte, že jste začali pasením zvířat a praktickou ochranou přírody. Můžete nám blíže popsat vaše začátky, tedy terénní základnu?

Parta mladých lidí se od roku 1979 začala scházet v jednom domku, TERÉ-nní ZÁ-kladně (TERE-ZA) v Prokopském údolí, s myšlenkou chránit přírodu. Měli ovce, kozy a spásáním udržovali v okolí vzácnou a krásnou stepní květenu. Navzájem se také vzdělávali a později začali pořádat různé kurzy a tábory pro další mladé lidi. TEREZA tehdy pro mnohé představovala malý ostrůvek svobody v jinak příliš nesvobodné době.

Můžete nám vysvětlit a přiblížit myšlenku TEREZY ,,abychom mohli životnímu prostředí pomoci, musíme mu nejdříve porozumět"?

Víte, nejde o to křičet ,,zachraňte Zemi". Zpěvačka Madonna na jednom svém koncertu vyvolávala: ,,Kdo chce zachránit Zemi, ať udělá HOP - HOP." To asi stačit nebude. Je potřeba něco pro Zemi udělat. Zkrátka, abyste dokázali posoudit, co je nutné učinit pro ochranu životního prostředí, musíte mu dobře rozumět. Existují ekologické děje a zákonitosti, bez jejichž poznání a respektování žádná ochrana životního prostředí nebude účinná. Musíme se snažit přírodu poznat, vědět, jak přírodní procesy fungují a dokázat posoudit, jaké důsledky pro ni přinášejí různé lidské činnosti.

TIP: Dejte tomuto projektu svůj hlas a vyhrajte elektrokolo nebo úspornou pračku!

Kolik osob tvoří jádro projektu vzdělávacího centra TEREZA?

To je pro mne hodně těžká otázka, protože bych měl rozhodnout, kdo patří do jádra a kdo už ne. V TEREZE je nás kolem 25 zaměstnanců. Potom je tu dalších několik desítek nejbližších spolupracovníků, dobrovolníků, podporovatelů. Jenže pak jsou tady také učitelé, přes 4 000 učitelů, a děti, kterých je přes 90 000. V našich programech nejsou učitelé a děti nějakými pasivními klienty, ale stávají se aktivními hráči. My působíme jako určitý katalyzátor, přinášíme vzdělávací příležitosti, metody, tipy a inspirace. To vše ale učitelé s dětmi přetaví do vlastního vzdělávání a činností ve prospěch životního prostředí. Za všemi našimi úspěchy stojí aktivní učitelé a děti.

Kdy začalo vaše centrum blíže spolupracovat se školami?

Myšlenka vzájemné spolupráce se školami se objevila ihned po listopadu 1989. Už v roce 1991 TEREZA přinesla do České republiky první ekologické vzdělávací projekty ze zahraničí a nabídla je školám. Začali jsme zde také prosazovat projektovou výuku jako moderní a účinnou vzdělávací metodu. Tím se vše posunulo na úplně jinou úroveň. Přišli první zaměstnanci, založilo se občanské sdružení, a vše se začalo profesionalizovat a dělat ve velkém.

Jak podle vás vnímají a reagují právě děti a školáci na péči o životní prostředí? Myslíte si, že je pro ně v tomto směru potřebná větší motivace?

Děti reagují na péči o životní prostředí fantasticky, když mají správnou motivaci, ale na druhou stranu jsou znuděné, když ji nemají. Motivace je opravdu základ. Nemyslím, že je potřeba její větší či menší míra - prostě, dobrá motivace je nutná. Motivující je to, do čeho vstupuji svobodně, co je dostatečně zajímavé, spojené s mým skutečným životem, odpovídající mému věku a dovednostem, ale přitom tak trochu výzvou a dobrodružstvím. To se liší v závislosti na povaze dětí i jejich věku. Většinou ale funguje vlastní bádání a objevování, mapování přírody v okolí školy a zapojení do toho, aby se jejich vlastní škola stala přátelštější k životnímu prostředí. Neskutečně motivující je, když mají možnost podílet se na nějakém zlepšování svého bezprostředního okolí. Řekněme, že děti mají za školou zanedbané pozemky a společnými silami je promění v krásnou zahradu, kde si mohou hrát. Když se podílejí na rozhodování, plánování i realizaci takovýchto projektů, narostou jim křídla.

TEREZA koordinuje mezinárodně uznávané vzdělávací programy Ekoškola, GLOBE a Les ve škole. Který je mezi dětmi a učiteli nejpopulárnější?

Na tuto otázku nedokážu odpovědět, protože si žádný žebříček popularity neděláme. Samozřejmě zjišťujeme spokojenost dětí i učitelů a velice pozitivní odezvy jsou ve všech programech. Pokud jde o počty, tak něco přes 350 škol se účastní jednak programu Ekoškola, jednak programu Les ve škole. V programu GLOBE je to kolem 130 škol. Každý je zkrátka jiný, jinak zaměřený, náročný, využitelný pro výuku a může přitahovat jiné učitele i děti.

Můžete nám přiblížit náplň vzdělávacích programů, které organizujete? Co vše se v nich žáci mohou dozvědět a naučit? V jakém poměru je zde teorie a praktická zkušenost?

Všechny programy sledují tři obecnější vzdělávací cíle. Usilujeme o to, aby děti měly rády přírodu, rozuměly životnímu prostředí a zároveň i o to, aby pro jejich ochranu něco dělaly. V programu Les ve škole poznávají přírodní prostředí, les - náš největší přírodní ekosystém, ve svém okolí. Aktivitami přímo v lese rozvíjejí svůj vztah a citlivost k přírodě. V programu GLOBE žáci v roli mladých vědců provádějí odborná měření a pozorování různých ukazatelů a jevů v přírodě. Učí se rozumět přírodním procesům, samostatně bádat, odhalovat místní problémy životního prostředí a hledat jejich řešení. V programu Ekoškola žáci proměňují svojí vlastní školu, aby byla co nejpřátelštější k životnímu prostředí. Procházejí ji od sklepa až po půdu a společně s učiteli, provozními zaměstnanci a rodiči plánují a realizují změny, které snižují dopad školy na životní prostředí a dělají z ní příjemnější, demokratičtější a přírodě bližší místo k životu. Teorie a praxe se v našich programech zcela přirozeně prolínají. Programy se zakládají na praktické zkušenosti, děti jsou v modelových či reálných situacích a řeší modelové či reálné problémy. Při jejich zvládání se toho ale spoustu potřebují naučit. Učí se nejenom odborným znalostem, procvičují čtení, psaní a počítání, ale také rozvíjejí spoustu životních dovedností jako plánovat si svoji práci, spolupracovat.

Jakým způsobem spolupracujete s učiteli? Přicházejí za vámi, nebo se je snažíte aktivně oslovit?

Do některého z našich programů se může přihlásit každá mateřská, základní nebo střední škola v České republice. Má to určitá pravidla, která popisujeme na našich webových stránkách, u některých programů například nestačí zájem jednoho učitele, ale je třeba potvrzení zájmu i ředitelem školy. Školy také musí platit příspěvek na účast v programu, který ale vždy představuje méně než jednu desetinu našich skutečných nákladů na jeho realizaci. Přihlášené školy potom získávají zdarma celou řadu služeb spojených s programem, jako jsou: semináře pro učitele, rozsáhlé metodické materiály, pracovní listy pro děti, průběžný poradenský a konzultační servis a tak dále. Některé školy a učitelé se našich programů účastní velice aktivně a dlouhodobě, dobře je známe z mnoha seminářů, akcí a návštěv na jejich školách. Tyto zkušené učitele potom často oslovujeme k účasti v náročnějších činnostech a projektech. Společně s nimi například vyvíjíme nové metodiky a pracovní materiály pro děti, učitele trénujeme, aby se mohli stát lektory a mentory dalších učitelů a podobně.

Jaký ohlas mělo vaše vítězství v soutěži E.ON Energy Globe Award ČR?

Vítězství mělo pěkný a příjemný ohlas. Dostali jsme různé milé gratulace. Avšak vzhledem k tomu, že jsme se o vítězství v kategorii Mládež dozvěděli na konci června, nestihli jsme ho sdílet s našimi školami. Ani by to nemělo cenu, všichni už byli myšlenkami na prázdninách. Myslím, že větší vlnu ohlasů teprve zažijeme v září, až se učitelé a děti vrátí do škol.

Jak vidíte aktuální vývoj a stav životního prostředí v České republice? Myslíte si, že je v této oblasti důvod k optimismu, nebo spíše ke skepsi?

Nejvíce mě trápí, že péče o naše životní prostředí zatím v České republice není všeobecně sdílenou a uznávanou hodnotou. Trochu nám chybí hrdost na naši krásnou zemi, hrdost spojená se závazkem být jejími dobrými správci. Na druhé straně mě ale velmi nabíjí skutečnost, že se neustále setkávám s příběhy lidí, kteří se aktivně snaží měnit věci k lepšímu, a to včetně učitelů a dětí v našich programech. V TEREZE máme motto: ,,Velké změny začínají od nejmenších." Skepsi si prostě nemůžeme dovolit. Musíme se o něco snažit, a to tak moc, jak jen dokážeme.

Hlasování o celkového vítěze letošního ročníku se blíží do finále, podpořit TEREZU svým hlasem můžete na http://energyglobe.ekobonus.cz/hlasovaci-listek/;id_projektu=L5jJxQGlCeyrxb07H5T3V40S5EOVENTCtUyUraRU20I=

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů