zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila provoz

02.07.2016
Ekologická auta
První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila provoz

Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla

Projekt je založen na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito elektrické vedení nad vozovkou. Elektrická nákladní vozidla spotřebují o polovinu méně energie než běžné spalovací motory a do budoucna by měly výrazně přispět ke snížení znečištění ovzduší. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve spolupráci společností Siemens a Scania.

Celý koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě. Na rozdíl od například trolejbusů se ale vozidlo může od vedení kdykoliv odpojit či připojit. Mimo elektrifikované cesty totiž kamion může být poháněn buď spalovací motorem, nebo elektromotorem na akumulátor. A to platí i v případě, pokud řidič předjíždí vozidlo, které se také nachází na elektrifikované části dálnice.

Projektu, který je první svého druhu na světě, předcházely dva roky testování; slavnostní zahájení zkušebního provozu dálnice proběhlo 22. června 2016. Dvoukilometrový testovací úsek dálnice E16 se nachází u města Gävle, necelých 200 km severně od Stockholmu. Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.


pantograf

Chytrý pantograf

Technologie, která umožňuje plynulé připojování a odpojování k elektrickému vedení se nazývá vodivý elektrický přenos a byla vyvinutá vědci společnosti Siemens. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči drátům vedení. Samotné připojení k vedení neoblivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici.

Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90 kilometrů v hodině, při jejím překročení dochází k automatickému odpojení a přepnutí na napájení z dieselového motoru a generátoru. Díky použitým technologiím však tuto změnu řidič prakticky vůbec nezaregistruje.

Bezemisní doprava

Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celé společnosti by se pak měl uskutečnit do roku 2050. A právět tyto cíle inspirovaly projektu elektrifikovaných dálnic.

Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, by se měla otevřít příští rok v Kalifornii. Pod projektem je opět podepsána společnost Siemens, která tentokrát spolupracuje s výrobcem vozů Volvo.

Popis obrázků:

Obr. č. 1: K testovacím jízdám jsou používány tahače Scania G 360 s devítilitrovým motorem na biopalivo o výkonu 265 kW (360 k) a elektromotorem o výkonu 130 kW (177 k) a točivém momentu 1050 N.m. Li-Ionová baterie o kapacitě 5 kWh umožňuje dojezd až 3 kilometry. Zdroj: Scania CV AB

Obr. č. 2: Infografika projektu elektrifikované dálnice.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
14
12. 2018
14.12.2018 - Seminář, školení
on-line seminář
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí