zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dítě a příroda - jak tomu pomůže školka?

21.07.2017
Ekologické vzdělání a výchova
Dítě a příroda - jak tomu pomůže školka?

 Dnešní doba plná techniky bohužel čím dál méně motivuje děti trávit čas v přirozeném venkovním prostředí...

Místo toho, aby trávily svůj volný čas aktivně, využívá jej velké množství dětí raději k pasivnímu sezení u obrazovek nejrůznějších moderních zařízení, a to většinou vlastně jen proto, aby zahnaly nudu. Přitom příroda jim nabízí nekonečné možnosti zábavy, které možná jen neměly šanci poznat. Proto by se vztah k přírodě měl v dětech budovat od útlého věku - nejlépe už v mateřské škole či ještě dříve, v takzvaném období vtiskování. Děti, které přírodu odmala poznávají, ji pak snáze budou respektovat, pochopí smysl ekologického jednání a budou jej spíše uplatňovat. Dostatečný kontakt v přírodou vzbuzuje v dětech tzv. environmentální citlivost. Zároveň pobyt v přírodě prokazatelně působí pozitivně na všechny fyziologické funkce člověka a činí jej šťastnějším.

Dvě hodiny denně venku = základ

V ideálním případě by v mateřské škole mělo být dodržováno pravidlo alespoň dvou hodin denně venku. Může se jednat o vhodně koncipovanou školní zahradu, která by měla být hlavně pestrá. Dětem se na ní bude nejvíce líbit, když bude obsahovat jisté prvky tajemna, bude na ní dostatek zákoutí a dostatečné množství přirozených herních prvků. Měly by na ní být ponechány přírodní překážky (např. kořeny stromů), aby se dítě mohlo učit je překonávat. Vhodným prostředím je také les, louka, či podobné přirozené prostředí, které ale poskytuje pro děti předškolního věku dostatečnou bezpečnost.

Čím více má dítě možnost přírodu objevovat, tím více ji zná a váží si jí. Pedagogové i rodiče by proto měli děti přirozeně seznamovat srostlinami a živočichy, úměrně věku s nimi pozorovat a povídat si o tom, jak a kde žijí nebo čím se stravují. Pomoci mohou nejrůznější lupy, atlasy s obrázky, encyklopedie a jiné knihy.

Co takhle si něco vypěstovat?

K budování vztahu dítěte s přírodou také může napomoci, když se dítě učí žít svůj život nejen pro sebe, ale i pro druhé, čímž se myslí rostliny. Za pomoci pedagogů mohou děti pěstovat na školní zahradě třeba pažitku, ředkvičky nebo různé bylinky. Naučí se tak, co je k růstu rostliny potřeba, že to není jen tak, ale také to, že zelenina chutná daleko lépe, když do ní dáte kus své práce.

Pomůže správná komunikace

Aby si děti své zážitky z přírody zapamatovaly, hodí se pravidelně je reflektovat. Například když se děti vrátí z procházky lesem, mohou si s rodiči či pedagogy chvíli vyprávět a rekapitulovat, co všechno viděly, jak se přitom cítily, co je zaujalo a porovnávat zkušenosti se svými vrstevníky. Zážitky také mohou výtvarně zpracovávat.

V předškolním věku je potřeba věnovat pozornost tomu, aby se děti v přírodě cítily pohodlně a příjemně. Je nutné dávat pozor na naplnění jejich základních potřeb - pocit hladu a žízně jim moc hezký zážitek z přírody nezajistí. Důležité je, aby byly vhodně oblečeny a například při promočení jim bylo ihned vyměněno oblečení za suché. Pedagog by měl směřovat k minimalizaci nepříjemných pocitů a prožitků v přírodě, jinak se dítěti zaryjí do paměti a velmi těžko si pak bude budovat k přírodě dobrý vztah.

Autor: Mgr. Magdaléna Kapuciánová, ředitelka Mateřské školy Semínko, Toulcův dvůr, www.msseminko.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
22
10. 2017
22-24.10.2017 - Konference
Baltimore
24
10. 2017
24-25.10.2017 - Konference
Pražská 137, 251 01 Čestlice
Institut Cirkulární Ekonomiky
24
10. 2017
24.10.2017 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí