zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak ve školce nastartovat enviromentální výchovu?

26.07.2017
Ekologické vzdělání a výchova
Jak ve školce nastartovat enviromentální výchovu?

S rychlým technologickým rozvojem se ze životů dětí pomalu vytrácí přirozenost. Mnoho dětí má spoustu volného času, ale neví, jak s ním smysluplně naložit.

Z nudy pak tráví hodiny u televize a počítače, což je pro ně jistá náhražka za aktivní trávení volného času. Ztrácejí kontakt s přirozeným prostředím, místo venku si hrají v dětských koutcích obchodních center. Přitom příroda nabízí to nejlepší a nejrozmanitější prostředí pro trávení času a děti by od ní neměly být izolovány. Když si na pobyt venku zvykají děti už od mala a poznávají přírodní procesy, snáze pak budou nakloněny ekologii a environmentální problémy jim nebudou lhostejné.

Být co nejvíce venku

Budování vztahu s přírodou lze dosáhnout jedině pravidelným pobytem venku. Může to být zahrada školky, sad, les v okolí. Děti tak mohou pozorovat, jak se příroda mění, jaké v ní probíhají procesy. Při každodenní procházce stejnou alejí si děti mohou všímat proměny stromů - nejdřív vidí holé větve, na kterých se později začnou objevovat pupeny. Ty se pak klubou v první lístky, pak květy a malá zelená jablíčka. Zpočátku jsou jako pecky, ale pak se zvětšují, vybarvují, a na podzim můžeme ze stromů sbírat krásná velká červená jablka, která se dají buď sníst nebo třeba zpracovat na koláč. Děti přitom vidí, že je potřeba, aby mockrát zapršelo, zasvítilo slunce a přiletěly včely. Podobný kontakt s přírodou mají děti také když pozorují kozy, jak spolu skotačí na louce, pak se jim zvětšují bříška, narodí kůzlata a jak se o ně starají.

Pobyt v přírodě v dětech probouzí zdravou zvědavost, nadšení a radost. Obdivují výstavbu pavoučí sítě, naslouchají zpěvu kosa, zkoumají kaluže a potůčky a těší se z hry ve sněhu i ve vodě. Počasí přitom není téměř žádným omezením. V zimě se stačí pořádně obléci, v dešti mohou děti dovádět v pláštěnce a pořádných gumácích.

Co takhle vlastní zelenina?

Na zahradě školky si děti dokonce mohou pěstovat vlastní zeleninu. S trochou práce mohou mít za krátkou dobu vlastní pažitku, petržel, ředkvičky, mrkev, rajčata nebo řepu. Děti poznají, co vše je k vypěstování zeleniny potřeba a získají tak k potravinám úctu a rozhodně jim pak více chutnají.

Zimní radovánky

Každé období v roce nabízí řadu příležitostí, jak se s přírodou seznamovat a vytvářet si k ní vztah. V zimních měsících si s dětmi můžete připravit krmení pro ptáčky. Stačí do rozpuštěného tuku zamíchat různá semena, ořechy a vločky. Směs naplníte do kelímku od jogurtu, květináče nebo jiné nádoby a až na dno špejlí nastrčíte provázek. Po ztuhnutí stačí vyklepnout, pověsit na závětrné místo a sledovat, jak si na vydatném krmení ptáci pochutnávají.

Mimo to je zima skvělým obdobím k pozorování stromů. Protože jsou holé, bez listí, můžete s dětmi pozorovat rozestavení větví, tvar koruny nebo velikost a sílu kmene.

Zelené jaro

Jaro je obdobím, kdy se příroda probouzí a rostliny zelenají a kvetou. S dětmi si můžete třeba zasít trávu a to tak, že do misky nasypete hlínu a zasejete semínka. Výsledek můžete použít jako ozdobu na velikonoční stůl, v tom případě ale začněte pěstovat zhruba 3-4 týdny před Velikonocemi. A nezapomeňte pravidelně zalévat!

Pozorovat toho můžete na jaře také spoustu. Udělejte si třeba procházku k rybníku a sledujte vývoj žáby, kachňátka nebo ptáky.

Když přijde léto...

V létě si s dětmi v lese můžete zahrát například přírodní pexeso. Stačí nasbírat různé druhy přírodnin vždy po dvou kouscích, které jsou si podobné (listy, květiny, šišky...). Všechny předměty umístíte do krabice s otvorem na ruku nebo pod šátek, aby nešly vidět. Dítě pak vytáhne předmět a podle něj pak po hmatu hledá druhý stejný.

Při procházce do lesa můžete zvedat kameny a staré dřevo a sledovat, zda pod nimi žijí nějací živočichové. Vždy ale dbejte na to, aby byl kámen zase vrácen na své místo, neničte živočichům jejich úkryt.

Barevný podzim

Na podzim můžete s dětmi vyrobit korálky z nejrůznějších přírodnin. Nasbírat můžete třeba šípky, šišky, lístky nebo obilí a ty pak s dětmi navlékat na šňůrku. Pro děti se dají pořídit jehly tupé určené na navlékání. Dítě by při práci s jehlou mělo být pod dozorem. Je-li ještě menší a nezvládne navlékání, může třeba jednotlivé předměty podávat a vymýšlet, jak budou za sebou umístěny.

Pozorovat můžeme také plody, které mají semena s křidélky a chmýřím. Děti do nich mohou zkoušet foukat a všímat si, jak se díky větru šíří po okolí.

Pobyt v přírodě jako základ environmentální výchovy

Celý rok je s dětmi v přírodě co podnikat. Stačí jen vyrazit do lesa a určitě i vás napadne spousta dalších aktivit. Pravidelným kontaktem s přírodou si k ní dítě vytvoří silný vztah a v pozdějších letech bude snáze chápat environmentální problémy a bude tíhnout k zodpovědnému a ekologicky šetrnému jednání.

Autor: Mgr. Magdaléna Kapuciánová, ředitelka Mateřské školy Semínko, Toulcův dvůr, www.msseminko.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí