Středa, 24. dubna 2024

Praha začne měřit, zda nemají naftová auta vymontované filtry

Praha začne měřit, zda nemají naftová auta vymontované filtry

Praha chce kvůli zlepšení ovzduší zjistit, kolik jezdí ve městě naftových aut bez filtru pevných částí ve výfuku. Zároveň chce společně s policií kontrolovat stanice technické kontroly (STK), zda při kontrolách nepodvádí. ČTK to dnes řekla pražská radní Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice). První měření by se měla uskutečnit letos na podzim, další pak příští rok na jaře. Kromě měření aut Praha rovněž připravuje regulační řád, podle kterého bude postupovat při smogových situacích.

"Ukazuje se, že vzhledem ke kvalitě ovzduší jsou velkým problémem naftová auta, která mají mít filtr pevných částic, ale ten buď nefunguje, nebo je poškozený, nebo dokonce záměrně vymontován, což je podle mě doslova ekologický zločin, který tito lidé páchají na zdraví spoluobčanů. A já bych teď chtěla zjistit, kolik v Praze jezdí takových aut," řekla Plamínková.

Magistrát už vypsal zakázku, ve které bude hledat firmu, která měření provede. Do té doby, než ji společnost najde, chce město dělat samo první orientační měření už letos na podzim. Přesnější měření pak bude podle radní dělat na jaře už vybraná firma.

Podzimní měření by se mělo uskutečnit tak, že se do ulic vydají lidé se speciálními přístroji na měření emisí. Řidiči při měření nebudou zastavováni. "Takové měření není zcela přesné, nicméně zjistí se, kdy auto nebude mít filtr, bude totiž vydávat řádově vyšší množství částic, než by mělo," řekla radní.

"Další věc je, že bychom chtěli ve spolupráci s policií kontrolovat STK, neboť se objevují důvodná podezření, že stanice šidí kontroly emisí a projdou jí i auta s poškozeným nebo odmontovaným filtrem," řekla Plamínková. S policií o kontrolách město už jedná.

Podle plánovaného regulačního řádu by Praha v případě smogové situace vyhlásila například to, že mohou jezdit auta pouze se sudým či lichým číslem registrační značky nebo by zakázala vjezd nákladních aut. "Ale to jen v opravdu extrémní krizové situaci, my bychom to neradi využívali příliš často. To, co je potřeba udělat, je, abychom k tomu vůbec nedospěli," řekla Plamínková.

Ke zlepšení ovzduší by pak podle Plamínkové mohlo pomoci sdílení aut nebo podpora elektromobilů.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů