Cílem předkládaného návrhu zákona je zejména soulad evropské a národní právní úpravy regulující oblast zvyšování energetické účinnosti.
Připomínky: Novela zákona o hospodaření energií
Ministr průmyslu a obchodu předložil vládě návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií z důvodu zrušení Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou energie implementované v zákoně a z důvodu nápravy nepřesné transpozice Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU o energetické náročnosti budov.
Termín připomínek: do 19. 4. 2018
Cílem předkládaného návrhu zákona je zejména soulad evropské a národní právní úpravy regulující oblast zvyšování energetické účinnosti.
Směrnice o energetickém štítkování je zrušena nařízením nařízení ke štítkování. Účinností tohoto nařízení vznikla situace, kdy je daná oblast již řešena přímo účinným nařízením a zároveň v národním právním řádu, konkrétně v zákoně o hospodaření energií, jsou ustanovení, která tuto oblast také řeší.
V předloženém návrhu zákona je dále řešena náprava výtky ze strany Evropské komise (dále jen ,,Komise") vznesené ve formálním upozornění týkajícího se řízení pro porušení povinnosti podle čl. 258 SFEU č. 2016/2131, ve kterém Komise namítá, že Česká republika nesplňuje některá ustanovení směrnice o energetické náročnosti budov. Konkrétně se jedná o uplatňování čl. 13 odst. 2 ve vazbě na čl. 12 odst. 1 směrnice 2010/31/EU. Česká republika vyjádřila souhlas s touto výtkou a přislíbila nápravu při nejbližší novelizaci zákona o hospodaření energií. Předkládaný návrh zákona předpokládá dosažení tohoto souladu úpravou § 7a odst. 1 písm. d) zákona o hospodaření energií.
V neposlední řadě si předkládaný návrh zákona bere za cíl upřesnění ustanovení, která se v aplikační praxi ukázala jako neúměrně administrativně a finančně zatěžující, nepřesná nebo nedostatečně řešená. V první řadě se jedná o zpřesnění ustanovení týkajících se povinnosti zpracovat energetický audit a vyjasnit postup, jakým způsobem tuto povinnost naplnit. Zákon č. 103/2015 Sb., stanovil povinnost tzv. ,,velkým podnikatelům" s tím, že stanovení, koho se tato povinnost týká, se určuje v souladu s doporučením Komise. Podle tohoto doporučení je nutné pro stanovení velikosti podnikatele počítat s nadnárodní provázaností majetkových vztahů společností. V důsledku této skutečnosti dochází k situacím, kdy je energetický audit zpracován i v případech, kde jeho zpracování není nákladově efektivní.
Druhou oblastí, kterou je třeba zpřesnit, je udělování oprávnění energetických specialistů. Toto oprávnění se podle současného znění zákona o hospodaření energií uděluje pouze fyzickým osobám. Cílem návrhu je stanovení stejných podmínek k vykonávání činností energetického specialisty pro fyzické a právnické osoby.
Dokumenty ke stažení:
Typ |
Název přílohy |
Návrh usnesení |
|
Předkládací zpráva |
|
Důvodová zpráva |
|
Materiál |
|
Závěrečná zpráva RIA |
|
Průvodní dopis |
|
Další příloha materiálu |