zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

10+1 tip na zelenou kuchyni

29.03.2018
Domov
Zdraví
10+1 tip na zelenou kuchyni

 Zelená je barva života, ale i klidu a říká se, že pomáhá k načerpání nové síly

Představuje růst, neboť evokuje obraz rostoucí trávy. Je ale i symbolem zdraví. Především je barvou přírody. Stejně tak jako se po zimě bude probouzet příroda, budeme my hledat povzbuzení. Jak to udělat co nejpohodlněji z naší kuchyně? Ne nadarmo je většina právě prospěšných potravin zelená.

Zelená na talíři

Zelenina je klíčovou složkou v našem jídelníčku. Neměli bychom ji vynechávat, a navíc sezónnost umožňuje i určitou pestrost. Ideální je okurka. Až z 95 % je tvořena vodou. Zasytí bez žádných zbytečných kalorií. Obsahuje řadu minerálů a vitamínů. Dalším zeleným darem je brokolice. Je zdrojem hořčíku, ale i železa, vitaminu C. Stejně tak i špenát. Ten už je po staletí brán jeho cenný zdroj železa, mimo to obsahuje také velké množství vitamínu A a C, je cenným zdrojem kyseliny listové. Svým složením je důležitý pro kůži, vlasy, oči, pozitivně ovlivňuje krevní tlak.

Inspirace z dálného východu

O Japoncích je známo, že se dožívají dlouhověkostí a je tomu tak také díky jejich stravě. Je vždy čerstvá, bez rafinovaných potravin, kterými jsou potraviny obsahující bílý cukr, bílou mouku, trans nasycené tuky, připálený olej a další. Inspirujte se jimi a nebojte se experimentovat. Japonský jídelníček tvoří především ryby a zelenina. Benefity konzumace ryb jsou už všem dobře známe, ale využít lze také mořské řasy. Mořské řasy jsou druh zeleniny, která roste pod hladinou moře z půdy, která bývá popisována jako nejúrodnější. O mořských řasách se říká, že jimi lze pomoci průchodnosti cév či schopnost neutralizovat kyseliny v organismu.

Boom jménem avokádo

Snad nejoblíbenějším ovocem a velkým trendem poslední doby je avokádo. Samozřejmě tento trend má svůj důvod. Téměř z 80 % je tvořeno prospěšným tukem, obsahuje mnoho vitamínů a minerálů. Připravit z něj můžete cokoli. Sladký pudink, pomazánku k pečivu či si ho dopřát samotné jako svačinu. Nezapomínejme ani na tradičnější ovoce. Co třeba kiwi, které je bohaté na vitamín C známý antioxidant, pomáhá soustředit se, podporuje dobrou náladu. Je výbornou prevencí nachlazení a chřipek. Zvykem je loupání kiwi před konzumací, ale jako například u jablka, přicházíte tak o další cenné výživné látky.

Domácí je nej

Není nic lepšího než čerstvé bylinky. Obchodní centra sice v dnešní uspěchané době ulehčují sušenými ochucovadly život, ale občas si provoňte kuchyň čerstvě sklizenou bazalkou. Začínejte novými lístky, ať se pěkně zakošatí. Stačí jen hezký květináč a pravidelné zalévaní. Z bazalky si můžete připravit i domácí pesto přidáním česneku, oleje, soli a třeba oříšků.

Voda - základ lidského těla

Zelenou dejte i pravidelnému pitnému režimu. Obyčejnou neperlivou vodu obměňujte zeleným čajem, který je už staletí osvědčeným povzbuzovačem, antioxidantem a rovněž má pozitivní vliv na zdraví. Na zeleno zkoušejte i smoothies. Kombinace se špenátem jsou lahodné, zdravé a zasytí.

Semínka

Semínka můžete zobat při chutích na sladké, jako menší svačinu, či je přidávat do jogurtu, ovesné kaše, salátů, těstovin... Velkým hitem jsou chia semínka, konopná či sezamová semínka. Ale co třeba ta dýňová? Mají rovněž detoxikační účinky, pozitivně ovlivňují krevní tlak, hladinu cholesterolu, pozitivně působí na nervový systém a pročišťují ledviny.

Značka BIO

V rámci jarní očisty a probuzení si dopřávejte čerstvost a kvalitu. Snažte se věnovat pozornost tomu, čím své tělo živíte. Řada produktů se do obchodů dostává s přidáním neprospěšných látek a chemie. I když nejste BIO nadšenci, dbejte na složení.

Kvalitní tuky

Upřednostňujte ty kvalitní, například konzumací ryb, ořechů a semínek. Na studenou kuchyni je nejvhodnější kvalitní olivový olej. Řepkový olej je zase vhodný do teplé kuchyně. Přísun živočišných tuků se snažte omezit. Na druhou stranu jednou za čas namazaný krajíc žitného chleba máslem je lepší než použít margarín.

Zelené potraviny

Výborným antioxidantem je řasa chlorela. V těle na sebe naváže toxiny z krve a tkání, a ta pak odvání z těla. Každý může ocenit využitelnost živin a enzymů, díky kterým je pozitivně ovlivněn i trávící trakt. Čistí tělo, posiluje imunitní systém, ovlivňuje hladinu cholesterolu, ovlivňuje hormonální rovnováhu, mírní záněty a mnoho dalších. Do skupiny "zelených potravin" se řádí i mladý ječmen. Mladý, ještě zelený ječmen, je bohatý na vitamín B, C, H, K, E. Bohaté je rovněž zastoupení minerálů, jmenujme například draslík, vápník, hořčík, fosfor. Obsahuje chlorofyl, který v lidském těle působí pozitivně na metabolismus, má protizánětlivé účinky a mnoho dalších. Jen pozor, není vhodný pro celiaky, protože obsahuje vyšší podíl lepku.

Zelené zlato

Mnohé potěší, že chmel, jinak nazývaný jako zelené zlato, se rovněž probojoval do zelené kuchyně. Chmel totiž není jen pivo. Jeho uplatnění se traduje v lidovém léčitelství. Používal se například pro své antibakteriální účinky, působení na záněty, ale i pozitivní ovlivnění psychiky. Čaj z chmele je vhodný na trávení. Chmel prospívá ale i vlasům, nehtům a pokožce.

Klíčky

Jsou přírodním zdrojem enzymů, minerálů, vitamínů, ale také proteinů. Mají vysoký podíl vlákniny, jsou velmi silným antioxidantem a podporují metabolismus.

Autor: Vera Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
23
10. 2018
23.10.2018 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Pardubice, Dům techniky
25
10. 2018
25.10.2018 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí