V Pardubicích začnou jezdit trolejbusy s baterií
Od soboty začaly v Pardubicích jezdit čtyři nové trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. I mimo trakční vedení budou jezdit na linkách 2, 12 a 27. Od běžných vozidel jsou rozeznatelné na první pohled pouze nápisem na střeše: Jsem aku. Jezdím i bez trolejí. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
"Jejich přidaná hodnota je, že mohou vyrazit mimo dráty. Další výhodou je, že na dobíjení baterie využívá trakční vedení, což je ekonomické i ekologické. Nemusíme stavět na konečných stanicích dobíjecí stanice," řekl Pelikán.
Na baterii v zadní části vozu, která váží skoro dvě tuny, má trolejbus ujet devět až deset kilometrů. Při zkušebních jízdách vozy dojely i více než dvojnásobnou trasu, než uvádí výrobce. Trolejbusy budou jezdit k zastávce Zámeček, kde je průmyslová zóna, nebo delší trasu v Polabinách.
"Třeba o víkendu tím vyřešíme nepříjemnou věc, kdy cestující museli přesedat z trolejbusu na autobus, aby dojeli do Černé za Bory nebo Mnětic," řekl Pelikán.
Dopravní podnik kupoval parciální trolejbusy, protože na ně dostal evropské dotace ve výši 85 procent. Jeden vůz stojí 13,2 milionu korun bez DPH. Trolejbusy pouze pro trakční vedení jsou o několik milionů korun levnější.
"Pokud bude vyhlášený další dotační titul, určitě se přihlásíme. Pořizovat je za vlastní prostředky je nákladné," podotkl Pelikán.
Pro řidiče Martina Slezáka se toho při jízdách moc nezmění. "Trolejbusy si podobné podobné, parciální jsou svým ovládáním shodné s těmi novými, které jsme poslední dva roky nakoupili," řekl řidič.