zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelí jako vitaminová bomba. Proč ho zařadit do jídelníčku?

20.01.2019
Zemědělství
Zdraví
Zelí jako vitaminová bomba. Proč ho zařadit do jídelníčku?

 Zelí je výtečným zdrojem vitaminu C a vlákniny...

Na vlákninu je bohaté zvláště zelí bílé, červené však obsahuje také hodnotné antokyany, má více provitaminu A, draslíku a dvojnásobně železa. Pokrmy a saláty z červeného zelí mají také o něco výraznější chuť. V červeném zelí obsažený selen má široký rozsah terapeutických účinků. ,,Ve 100 g červeného zelí je ukryto až 5 mikrogramů selenu. O selenu se říká, že působí pozitivně na snižování krevního tlaku, pomáhá zásobovat svaly (zejména srdeční) kyslíkem, pomáhá tvořit protilátky, odstraňuje z těla těžké kovy, preventivně působí proti neplodnosti. Při potížích s funkcí štítné žlázy se obzvlášť doporučuje konzumace zelí a další košťálové zeleniny," vysvětlují odborníci na zdravé hubnutí NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.cz .

Bílé zelí kromě vitaminu B12 obsahuje vyváženě všechny vitaminy B-komplexu. Je tedy skvělou potravinou proti stresu. Má mnoho kyseliny listové, která se spotřebovává stresem na tvorbu stresových hormonů. Vysoká koncentrace vitaminu C přispívá regeneraci stresových žláz jako je hypofýza a dřeň nadledvin, které mají nejvyšší koncentraci vitaminu C v těle. B vitaminy usnadňují proudění glukózy do mozkových a nervových buněk, čímž se uklidňují nervy, aktivují výkon mozku, zahání se neklid a symptomy nervozity.

Obsahem vody a hojností vlákniny zelí plní a sytí a je skvělým společníkem všech, kdo se snaží redukovat váhu. V neposlední řadě obsahuje hodně manganu pro tvorbu pigmentu, povzbuzení štítné žlázy a také zinku. Zelná šťáva je známou kúrou pro osoby se žaludečními či dvanácterníkovými vředy.

SALÁT Z KYSANÉHO ZELÍ

Suroviny: 350 g kysaného zelí, 1 jablko, 2 lžíce rozinek, 1 lžíce oleje

Postup: Kysané zelí trochu načechrejte, případně pokrájejte. Jablko i se slupkou nakrájejte na co nejdrobnější kostičky a zamíchejte je do zelí. Vmíchejte olej. Ozdobte rozinkami.

STŘEDOMOŘSKÁ ZELŇAČKA

Suroviny: 1 velká cibule, 2 stroužky česneku, 1 žlutá a 1 červená paprika, 2-4 lžíce oleje, 250 g mrkve, 3 řapíky celeru, 250 g zelených fazolek, 500 g zelí, 2 chilli papričky, po 1 snítce bazalky, tymiánu a šalvěje, 4 rajčata, 75 g vypeckovaných černých oliv, sůl, 2 lžíce balzamika

Suroviny na pastu: 200 g černých vypeckovaných oliv, 50 g konzervovaných kaparů, 2 snítky tymiánu, strouhaná kůra z 1 citronu, 1 lžíce olivového oleje

Postup: Cibuli nakrájejte na osminky a společně s neloupanými stroužky česneku ji zprudka osmahněte na oleji. Postupně přidejte nadrobno nakrájené obě papriky, mrkev, celer, zelené fazolky. Každou surovinu vždy společně zprudka osmahněte 1 minutu, nakonec přidejte drobně nakrájené zelí, okořeňte rozdrcenými chilli papričkami, zalijte 1 litrem vody a nechejte přejít varem. Přidejte bylinky a polévku nechejte pod pokličkou 5 minut vařit na velmi mírném ohni. Poté odstraňte česnek a bylinky, přidejte spařená, oloupaná a nakrájená rajčata a vypeckované olivy. Osolte, okyselte octem a nechejte 5 minut stát. Mezitím připravte olivovou pastu: olivy, kapary, tymián a citronovou kůru rozmixujte a umíchejte dohladka s olivovým olejem a hmotu osolte a opepřete. Lžičku olivové pasty pak přidejte do každé porce na talíři.

Tip: V redukční fázi omezujte množství použitého oleje na 3 lžíce denně a přidaných oliv.

ZELNÉ SALÁTY

Suroviny na 4 porce: 400 g zelí, citronová šťáva, 1 lžíce oleje, mletý zázvor

Postup: Zelí operte, nakrájejte na nudličky a spařte vroucí vodou. Sceďte je, ihned zakapejte citronovou šťávou, zjemněte lžící oleje a okořeňte mletým zázvorem. Podle chuti pak můžete přidat:

1. Brokolici (120 g) rozebranou na růžičky a spařenou.

2. Květák (120 g) rozebraný na růžičky a 7 minut tepelně upravený. Salát okořeňte muškátovým květem.

3. Červenou nebo žlutou papriku nakrájenou na nudličky.

4. Salátovou okurku (120 g) nakrájenou na jemné nudličky a nasekaný kopr.

5. Nakrájenou bílou cibuli (50 g) a 2-3 stroužky utřeného česneku.

6. Strouhaný křen (30 g).

7. Nasekanou bílou a červenou cibuli (po 40 g).

8. Strouhanou mrkev (100 g) a nastrouhaná jablka (50 g).

9. Sterilovanou červenou řepu (120 g). Okořeníme mletým fenyklem.

10. Kedluben či ředkvičky (120 g), nastrouhané nebo nakrájené.

11. Nakrájenou pomerančovou dužninu (120 g) a spařené, oloupané a na nudličky nakrájené mandle (30 g).

12. Uvařenou čočku (160 g).

www.naturhouse-cz.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
21
3. 2019
21.3.2019 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
2
4. 2019
2.4.2019 - Seminář, školení
Olomouc,
BEA campus Olomouc
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí