zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

11.5. 2019 - Světový den pro fair trade

11.05.2019
Ekostyl
Zemědělství
11.5. 2019 - Světový den pro fair trade

Světový den pro fair trade, anglickým názvem World Fair Trade Day (WFTD), se slaví každý rok druhou květnovou sobotu.

Tento den je věnován podpoře fair trade. Fair Trade je způsob obchodu, který dává příležitost pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům v rozvojových zemích uživit se vlastní prací za důstojných podmínek.[1] První oslavy Světového dne pro fair trade iniciovala Safia Minney, zakladatelka fairtradové módní značky People Tree. V roce 2001 jej na svém výročním zasedání podpořila Světová fairtradová organizace, která nad Světovým dnem pro fair trade přejala záštitu.

Světový den pro fair trade ve světě
Světový den pro fair trade se ve světě slavil poprvé roku 2002. Stalo se tak v návaznosti na přijetí tohoto světového dne na výročním členském zasedání Světové fairtradové organizace (World Fair Trade Organization - WFTO, dříve International Fair Trade Association - IFAT). S myšlenkou oslav Světového dne pro fair trade poprvé přišla zakladatelka fairtradové módní značky People Tree, paní Safia Minney. Safia Minney se věnuje environmentálním otázkám a spravedlivému obchodu na poli módního průmyslu, účastní se Světového ekonomického fóra v Davosu, kde diskutuje o sociálně zodpovědných způsobech podnikání a dodnes je ze své japonské kanceláře aktivní i v organizaci oslav Světového dne pro fair trade.
Od roku 2002 se ve světě slavil Světový den pro fair trade každý rok. Záštitu nad těmito oslavami převzala Světová fairtradová organizace, která každý rok komunikuje s organizátory samotných akcí a snaží se o vymýšlení a implementaci jednotných témat pro jednotlivé roky.
V některých zemích se také slaví tzv. Fairtrade Fortnight. Jedná se o starší koncept, poprvé se slavila již v roce 1997 a iniciována byla organizací Fairtrade Foundation, britským reprezentantem systému Fairtrade International. Jedná se o dva týdny, většinou na přelomu února a března, jejichž obsah je velmi podobný oslavám Světového dne pro fair trade.
Světový den pro fair trade v ČR
V Česku se Světový den pro fair trade slavil poprvé v roce 2004. První oslavy byly velmi skromné a omezily se většinou na nějakou besedu či přednášku, velmi brzo se však při této příležitosti konaly i větší akce. Z nich je možné uvést například celodenní osvětovou a prodejní akci v Riegrových sadech v Praze s večerním koncertem (2006) nebo setkání s politiky a novináři doplněné o několik informačních stánků pro veřejnost (2007).
V začátcích se na přípravách Světového dne pro fair trade podílely především tři české neziskové organizace: NaZemi, Ekumenická akademie Praha a Jeden svět, o. p. s. Velmi často se oslavy této příležitosti protáhly, a proto se vžil také termín Týden pro fair trade, který se slavil ve dnech kolem Světového dne pro fair trade.
Vznik a vývoj fair trade ve světě
Historie fair trade začíná po druhé světové válce, kdy britská charitativní organizace Oxfam a některé další organizace začaly dovážet výrobky ze svých rozvojových a humanitárních projektů. První specializovaný obchůdek fair trade vznikl v roce 1959 v Nizozemí.
Koncem 80. let začaly výrobky s označením fair trade pronikat i do běžných obchodů, nejen do specializovaných obchůdků a kanceláří humanitárních, rozvojových, církevních a ekologických organizací. Bylo proto třeba vytvořit jasnou záruku, symbol, který by spotřebitelům garantoval skutečně férový původ výrobku. Proto začaly vznikat certifikační organizace. První z nich byl holandský Max Havelaar, postupně následovaly další iniciativy.
V současné době (rok 2006) existuje v Evropě kolem 3000 Fair trade obchůdků[zdroj?], kromě toho lze některé výrobky Fair trade najít i v 43 000 supermarketech. Celkový maloobchodní obrat prodeje výrobků Fair trade přesahuje 1 miliardu EUR. Kolem 70 procent tvoří potraviny (nejvíce káva, dále kakao, banány, čaj), zbytek připadá na řemeslné výrobky. Káva z produkce Fair trade zaujímá na evropském kávovém trhu 2 - 3 procenta; největší tržní podíl dosahují banány ve Švýcarsku - kolem 50 procent.
Fairtradové obchůdky jsou v současné době k nalezení ve všech starých členských zemích EU, Švýcarsku, Norsku, Japonsku, USA, Kanadě, Austrálii, Novém Zélandu, zájem o Fair trade začíná být i v nových členských zemích (ČR, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Malta, Estonsko) či například v Srbsku.[zdroj?] Zajímavou novinkou je vznik fairtradových obchodů přímo v zemích výrobců (Indie, Thajsko, Chile, Brazílie, Argentina, Mexiko).
Mezinárodní asociace ve fair trade
Fair trade má výrazný mezinárodní rozměr. Důležité jsou proto následující zastřešující organizace, které umožňují komunikaci mezi organizacemi fair trade i prezentaci fair trade navenek:
WFTO (World Fair Trade Organization); do jara 2009 IFAT (International Fair Trade Association) - sdružení výrobců, dovozců i prodejců, spojující všechny články řetězce Fair trade z celého světa. Poskytuje svým členům známku, která potvrzuje, že se jedná o skutečné organizace Fair trade (FTO). IFAT má asi 260 členů z 59 zemí.
FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) - sdružení 19 národních iniciativ. Vytváří standardy pro certifikaci výrobků ochrannou známkou FAIRTRADE a spravuje registr certifikovaných výrobců.
EFTA (European Fair Trade Association) - sdružení 11 největších evropských dovozců fair trade (německá Gepa, italské CTM Altromercato, britský Traidcraft, švýcarské Claro, nizozemská Fair Trade Organisatie, belgičtí Oxfam Wereldwinkels a Magasins du Monde Oxfam, francouzský SolidarMonde, rakouská EZA, španělští IDEAS a Intermon Oxfam.
Ochranná známka Fairtrade
Zastřešující certifikační organizace vznikla v roce 1997. Fairtrade Labelling Organisations International (FLO) se sídlem v německém Bonnu sdružuje 19 národních iniciativ. Snahy o zavedení jednotné známky a o vznik národní iniciativy v současnosti probíhají i v dalších zemích.
FLO koordinuje certifikaci výrobků, stanovuje standardy pro jednotlivé produkty a koordinuje monitoring dodržování standardů v zemích producentů. Spravuje také registr producentských organizací, kterých v současnosti eviduje kolem 870 z 58 zemí. Kromě toho se věnuje i propagaci jednotné známky Fair trade.
FLO Cert uděluje ochrannou známku FAIRTRADE výrobkům, které splňují kritéria FLO. Provádí inspekční kontroly u výrobců.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí