Sobota, 20. dubna 2024

Co vzkazuje coronavirus vzdělávání, nejen ekologickému

Co vzkazuje coronavirus vzdělávání, nejen ekologickému

Od jara se ke klimatické krizi přidala krize koronavirová. Zdánlivě nesouvisí, přesto mají spoustu paralel. Obě přímo ovlivňují ekologické vzdělávání, startují a urychlují důležité změny, kladou nové výzvy. Co konkrétně? 4. Národní konference k environmentální výchově ,,Ekovýchova pro pětihory" proběhla již 15. října, zcela nově online a díky tomu je možné ji stále celou zhlédnout ze záznamu.

Přes veškerá vládní opatření se podařilo 15. října uskutečnit 4. Národní konferenci EVVO s podtitulem ,,Ekovýchova pro pětihory". Organizačně ji zaštítili Lipka, Ministerstvo životního prostředí, Pavučina a Veronica a celá proběhla online. ,,Z plánovaného ohlédnutí za jarním koronavirovým obdobím se stalo ryze aktuální téma a díky velmi pestré mozaice vystupujících se podařilo propojit oblasti vzdělávání, ekologie a také ekonomie. Chyběla sice atmosféra osobního setkávání, kdo ale nemohl sledovat dění v den D, může si celou konferenci, anebo jen její části, pustit ze záznamu," uvádí ředitelka Lipky a hlavní koordinátorka Hana Korvasová. ,,Záznam bude používán také v on-line výuce pro studenty pedagogických a přírodovědných oborů Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého," dodává.

Kde jsme udělali ve vzdělávání chybu? Proč udržitelnost není běžnou součástí našeho života? Jak je důležité věnovat pozornost změně klimatu a tomu, abychom společnost i životní prostředí nepřenechali našim dětem v rozkladu? Je možné stále udržitelně růst? Nad otázkami životního prostředí, změny klimatu a také nad jejich ekonomickými souvislostmi se zamýšlí hned v úvodu Danuše Nerudová, rektorka MENDELU, Eva Fraňková z Katedry environmentálních studií FSS MU, a také pozoruhodní zástupci mladých angažovaných lidí novinář Josef Patočka a mluvčí a spoluzakladatel českých Fridays for future Petr Doubravský.

Koronavirová krize přinesla na jaře chaos, stres a nejistotu. ,,Školství volá po reformách již dlouhou dobu, koronavirus donutil učitele i žáky zareagovat a přeorganizovat výuku takřka ze dne na den a bez kvalitní podpory," shrnuje Silvie Pýchová, ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání, v úvodu debaty o přínosech krizí pro (eko)vzdělávání. Průzkum České školní inspekce ukázal, že jen asi 15 % škol umí bez problému využívat digitální technologie a platformy k výuce. Vysoká míra připoutání k počítačům navíc přinesla otázky výchovy ke zdraví a managementu vlastního času u obrazovky. Současně korona zviditelnila i jedno velké téma, které environmentální výchova zdůrazňuje už dlouho, a to je výuka venku. Ta se nově dostala i do doporučení Ministerstva školství.

,,Koronakrize má podobné rysy s postupující krizí klimatickou, nabízí se zkušenosti využít," uvádí Jan Činčera, pedagog z Katedry environmentálních studií FSS MU. Mezi hlavní řadí, že lidé jsou ochotni akceptovat opatření a omezovat se, pokud jim to dává smysl - pokud důvodům rozumí a ztotožňují se s nimi. Pro klima z toho vyplývá, že je zapotřebí všechny účinně oslovit a ,,dostat na palubu". Další společný rys je, podle něj, víra v odborníky. Vyjadřovat se dnes může každý (o koroně i o klimatu) a je velmi přínosné vést žáky ke kritickému posuzování informací. Korona také názorně odhaluje problém časovosti. Relativně dlouho se může zdát, že se nic neděje, a ve chvíli, kdy se začne problém exponenciálně zhoršovat, je velmi těžké a složité ho řešit. ,,Covid ukazuje, co se stane, když nebudeme řešit budoucnost. Letní zahálení způsobilo problém. U covidu dnes vidíme nemocné před 14 dny. A u klimatu je to t minus 14 let," zmiňuje Danuše Nerudová.

Na konferenci se objevila řada dalších zajímavých paralel, znepokojujících čísel, ale také inspirativních nápadů a zkušeností využitelných při nejrůznějších (nejen vzdělávacích) aktivitách. Přijměte pozvání ke sledování aktuálních témat ze záznamu. ,,Letošní konference byla výjimečná v mnoha ohledech a také neuvěřitelně komplexní. Reagovali jsme na aktuální a důležitá společenská témata, se kterými se ekovýchova musí vypořádat, ukázali jsme v čem jdeme v EVVO příkladem celému vzdělávacímu procesu. Otázky k přemýšlení, nové výzvy a návody k akci - pojďme společně takovou ekovýchovu podržet i nadále: v krajích, v obcích, národních programech," shrnuje Miroslav Novák z Ministerstva životního prostředí.

V rámci konference proběhl také průzkum (po)koronavirové situace ve střediscích ekologické výchovy s těmito výstupy:

- Ekonomický dopad koronakrize na ekocentra/ekoporadny

- Vliv na ekonomickou stabilitu ekocenter/ekoporaden

- Odpovědi na otevřené otázky Co jste díky koroně zavedli nového v environmentální výuce nebo poradenství (na úrovni organizace nebo osobně) a chcete to zachovat? Co jste naopak zrušili a už zavádět nebudete?

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů