Sobota, 20. dubna 2024

Co odhalil Evropský týden mobility ve Vídni? Skoro polovina tamějších domácností nevlastní auto

Co odhalil Evropský týden mobility ve Vídni? Skoro polovina tamějších domácností nevlastní auto

Až do středy 22. září probíhal napříč městy u nás i v zahraničí Evropský týden mobility. Pro Vídeň je přitom ten letošní již dvacátý v řadě. Podle dostupných dat to však vypadá, že Vídeň na udržitelný způsob dopravy sází celoročně a ne jen jeden týden v roce. Skoro dvě třetiny obyvatel se minulý rok dopravovaly po městě pěšky, v MHD nebo na kole. Skoro polovina vídeňských domácností navíc nevlastní auto.

Evropský týden mobility se koná každoročně už od roku 2001. V současnosti je do této akce, která podporuje udržitelný pohyb po městě, zapojeno zhruba 55 zemí a 3 000 měst včetně Prahy a Vídně. Pro Vídeň je ten letošní speciální, je totiž již dvacátým v řadě. Jízda na kole nebo v MHD se přitom ve Vídni těší vysoké oblibě celoročně a ne jen jeden týden v roce.

Podle dostupných dat vídeňského magistrátu byly minulý rok dvě třetiny všech cest po městě podniknuty na kole, pěšky nebo v MHD. Již několik let má Vídeň také více předplatitelů ročních kuponů na městskou hromadnou dopravu než nahlášených aut. Těch je ve Vídni celkově méně, skoro v polovině domácností (47 %) navíc vozidlo zcela chybí. Zároveň ve Vídni stále ubývá míst, kam by vjezd autem byl možný. Snížení dopravní výtiženosti se dočkala např. Zollergasse a v následujících týdnech následují i silnice Thaliastraße v Ottakringu a Petersplatz v centru města. Současné vedení města navíc plánuje i po vzoru Berlína a Barcelony vybudovat svůj první superblok.

Vedle motorizované dopravy hraje ve Vídni prim především individuální doprava na kole a pěší doprava. V minulém roce cyklistická doprava tvořila 9 procent a pěší 37 procent. Zajímavostí také je, že na kolo nasedá oproti roku 2005 dvojnásobně více lidí. Přispívá tomu i neustále se rozšiřující síť cyklostezek, do které vídeňský magistrát investuje nemalé částky. Ty neplynou ovšem jen do cyklistické dopravy, ale např. i do výstavby nové automatické linky metra U5. Unikátní projekt za 2,1 miliardy eur zahrne kromě šesti stanic na pěti kilometrech i plně automatické soupravy. Hotová by měla být už za pět let.

Grafika: (c) Wiener Linien, Vídeňský modal split 2020

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů