Pátek, 19. dubna 2024

Hybridní Toyota Prius startuje na českém trhu

Hybridní Toyota Prius startuje na českém trhu
První sériově vyráběné hybridní auto na světě si mohou koupit už i řidiči v Čechách a na Moravě. Značkoví prodejci vozů Toyota v Praze a Brně začali v závěru minulého týdne přijímat objednávky na auto, které se stalo do jisté míry mezníkem v konstrukci běžně dostupných vozů střední třídy.

Toyota Prius má pod kapotou spalovací motor i elektromotor, a tak první zájemci o ekologicky čistší auto si mohou v několika předváděcích vozech u prodejců vyzkoušet, jak se takové auto rozjíždí na elektromotor, prudce zrychluje a třeba do kopce jede pomocí spalovacího motoru, a na křižovatce na červenou mu běží už zase jen elektromotor.
Je nabíledni, že žádný spalovací motor nemůže pracovat tak, aby nevypouštěl škodlivé spaliny. Ukazuje se, že definitivním řešením pro ekologicky čisté auto nemohou být ani elektromotory, protože ty mají zase celkově nižší výkon, relativně malý dojezd a potřebu neustálého dobíjení. Proto se výrobci aut snaží mimo jiné kombinovat spalovací motory s elektromotory, a snížit tak množství škodlivin při relativně slušném jízdním komfortu.
Hybridní systém zatím nejdále dotáhla Toyota, která jako první začala sériově vyrábět model Prius s kombinací zážehového motoru a elektromotoru. Automobilka jej světu nabízí jako Hybrid Synergy Drive.
Jak takové auto vlastně jede? Když řidič vůz nastartuje, běží jen elektromotor. V tu chvíli pochopitelně auto nevypouští žádné zplodiny a spotřeba benzínu je nulová. Při běžném rozjezdu pracuje také jen elektromotor, ale pokud řidič prudce zrychluje, nastartuje se spalovací motor. Auto pohání i tehdy, kdy řidič žádá od vozu plný výkon (Prius dokáže jezdit rychlostí 170 kilometrů v hodině). Pokud auto poté zpomaluje nebo jede z kopce, slouží kinetická energie kol k dobíjení akumulátorů.
Nezajímavé nejsou ani údaje o spotřebě a zrychlení Toyoty Prius. Ve městě jezdí za 5,01 litru benzínu na 100 kilometrů, mimo město za 4,2 litru a v takzvaném kombinovaném provozu za 4,3 litru. Vůz dokáže zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 10,9 sekundy.
Spalovací motor má obsah 1497 ccm. Je to řadový zážehový čtyřválec s maximálním výkonem 57 kW při 5000 otáčkách za minutu. "Jde už o druhou generaci tohoto auta, zatím jsme s ním slavili všude úspěch," řekl Hospodářským novinám Hitoshi Ikoma, prezident Toyota Motor Czech. "O Prius je velký zájem nejen v Japonsku, ale i v USA a Evropě.
Letos bude vyrobeno 76 tisíc priusů, z toho jich pět tisíc prodáme v Evropě. První zájemci v Česku si mohou priusy už u našich prodejců vyzkoušet i kupovat, nicméně na dodávku musí ještě několik měsíců počkat. Jednoduše řečeno, nestačíme zatím vyrobit tolik aut, kolik zákazníci žádají."
Toyota Prius se prodává v základní verzi za 809 900 korun, Prius vybavený navíc jiným rádiem a dotykovým multiinformačním displejem za 939 900 korun.

Toyota Prius je ceněna nejen za ekologický motor, ale i za design a bezpečnost. Při crash testu renomované NCAP získala ve své třídě nejvyšší ocenění - pět hvězdiček. Letos se Prius už dostal mezi sedmičku kandidátů na titul Auto roku.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů