Pátek, 19. dubna 2024

Stanovisko ke zpoplatňování malých ostatních stacionárních zdrojů emitující těkavé organické látky.

Stanovisko ke zpoplatňování malých ostatních stacionárních zdrojů emitující těkavé organické látky.
Odbor legislativní ve spolupráci s odborem ochrany ovzduší vydává níže uvedené stanovisko ke zpoplatňování malých ostatních stacionární zdrojů emitující těkavé organické látky (VOC )
1. Zpoplatňování malých zdrojů emitující těkavé organické látky připadá v úvahu u:
a) u malých ostatních zdrojů podléhajících nařízení vlády č. 353/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší,
b) u malých ostatních zdrojů podléhajících vyhlášce MŽP č. 355/2002 Sb., kterou se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících těkavé organické látky z procesů aplikujících organická rozpouštědla a ze skladování a distribuce benzinu.

2. Příslušnost ke zpoplatňování u malých zdrojů podle bodu 1a): U těchto zdrojů doporučujeme zpoplatňování v těch případech, kdy technologie nebo techniky zdrojů jsou vyjmenovány ve skupinách a podskupinách zdrojů v nařízení vlády č. 353/2002 Sb. (vyjmenované zdroje), ale svojí emisní četností nepřekračují dolní mez pro zařazení do kategorie středních zdrojů, a to pouze tehdy, je-li odpovídajícím středním zdrojům stanoven v příloze č. 1 k NV č. 353/2002 Sb. specifický emisní limit pro těkavé organické látky.

Pokud se jedná o případy zdrojů, které nejsou jmenovitě popsány ani v přílohách k NV č. 353/2002 Sb., ani v přílohách č. 1 a 2 k vyhlášce č. 355/2002 Sb., doporučujeme zpoplatnění důkladně zvažovat.

3. Příslušnost ke zpoplatňování u malých zdrojů podle bodu 1b):
Zde se zpoplatňují zdroje jmenovitě uvedené v přílohách č. 1 a 2 k vyhlášce MŽP č. 355/2002 Sb., které svojí emisní četností nepřekračují dolní mez (prahovou hodnotu) pro zařazení do kategorie středních zdrojů, nebo takové, které jsou jako malé kategorizovány v § 4 odst. 2 této vyhlášky – zde se jedná o zdroje uvedené v jejím ustanovení § 1 písm. c) – jednorázové činnosti aplikující organická rozpouštědla na vnitřních nebo venkovních plochách.

4. Specifikace množství emisí VOC pro účely zpoplatňování malých zdrojů:
U zdrojů podle bodu 1a)
Množství emisí je specifikováno v rámci řízení o kategorizaci zdroje vedeném v souladu s § 4 odst. 10 zákona o ochraně ovzduší. Musí být nižší než 1000 kg za období jednoho roku, jak vyplývá z ustanovení § 2 písm. d), e) a f) NV 353/2002 Sb. Jsou-li emise VOC vyšší, pak se jedná již o střední zdroj. Při stanovování výše poplatku obecní úřad postupuje obdobně tomu, jak je uvedeno v následujícím odstavci u zdrojů podle odst. 1b).
U zdrojů podle bodu 1b):
Množství emisí stanoví provozovatel v oznámení podle § 19 odst. 16 zákona č. 86/2002 Sb.,o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů s použitím bilančního výpočtu podle přílohy č. 4 k vyhlášce č. 355/2002 Sb.

5. Stanovení výše poplatku pro malé ostatní zdroje podle bodu 1:
U malých ostatních zdrojů podléhajících vyhlášce č. 355/2002 Sb. doporučujeme vzhledem k vazbám vyplývajícím z tohoto prováděcího předpisu stanovit zpoplatňování od spotřeby 400 kg VOC (organických rozpouštědel) za zpoplatněný rok s tím, že rozmezí sazeb by mělo být uplatňováno v závislosti na míře znečišťování ovzduší těmito látkami v dané lokalitě. To znamená, že nejnižší poplatek bude 500 Kč za použití 400 kg čistého organického rozpouštědla (100% emise). Analogicky je třeba vyžadovat od provozovatelů malých zdrojů podléhajících NV č. 353/2002 Sb. poplatek od 500 do 2000 Kč při ročním hmotnostním toku emise VOC od 400 do 1000 kg v rámci výše zmíněného požadavku § 2 písm. d), e) a f) tohoto nařízení vlády týkajícího se vymezení horní hranice pro kategorii malého zdroje, který svojí emisní četností nepřekračuje mez pro zařazení do kategorie středního zdroje.
Výše poplatku by měla být stanovena v přímé úměře k míře znečištění ovzduší těmito látkami v dané lokalitě.

6. Naše stanovisko vychází z dikce jmenovaných právních předpisů. Pokud orgán obce (správce poplatků) uzná za vhodné zpoplatňovat zdroje s nižšími prahovými hodnotami než je zde uváděno a stanoví-li si pro to vlastní systém, který nebude v rozporu s právními předpisy, považujeme to za možné. Zásadně však nedoporučujeme zpoplatňovat zdroje s velmi nízkými spotřebami rozpouštědel. Dolní mez zpoplatňování je vždy nutné citlivě zvážit.


Dne 15. 10. 2004

Ing. Jan Kužel JUDr. Jana Prchalová
ředitel odboru ochrany ovzduší ředitelka odboru legislativního
Zdroj:MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů