Pátek, 29. března 2024

Bio trendy slavily úspěch na jubilejní Salimě

Společná expozice členů PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců představila na letošním jubilejním 25. mezinárodním veletrhu Salima 2006 široký sortiment biopotravin, bioproduktů a novinek z oblasti BIO. 
Bio trendy slavily úspěch na jubilejní Salimě

Expozice prezentovala konkrétní výrobky jednotlivých členů svazu - zpracovatelů, výrobců i farmářů a přispěla k všeobecné propagaci ekologického zemědělství a známky BIO v České republice. Návštěvníci expozice měli možnost se seznámit s širokým sortimentem biopotravin a bioproduktů, ochutnat většinu z nich a navázat kontakt s jejich producenty. Originální společný stánek z tradičních přírodních materiálů o rozloze bezmála 50 m2 přišel navštívit také ministr zemědělství Jan Mládek. Ve stručnosti mu byla představena svazová expozice, jeho zájem vzbudilo exotické ovoce ekofarmy Deblín v bio a fair trade kvalitě.

V rámci společné expozice svazu samostatně představily Country Life s.r.o., Nenačovice - kompletní sortiment biopotravin, Sluneční brána s.r.o., Čejkovice - velký výběr čajů, koření a kávy, Pro-Bio obchodní spol. s r.o., Staré Město pod Sněžníkem - široký sortiment bioproduktů, mimo jiné, v řadách Bioharmonie a Biolinie.

Ojedinělá prezentace se naskytla v rámci projektu TRENDY, kde byly vystaveny bio výrobky hned v několika kategoriích:

Go Future! – vize, budoucnost – potraviny budoucnosti

Go Trends! – aktivní život – výrobky moderního stravování

Go Nature! – zdravý styl – zdravá výživa

Go Travel! – napříč kontinenty – národní speciality, mezinárodní kuchyně

Go Kids! – pro děti – stravování dětí a mládeže

Go Special! – speciální potravina – dietní a speciální potraviny

Své bioprodukty a novinky z biopotravin zde představily za PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců firmy Country Life s.r.o. v kategorii Go Nature! - čokoláda Carobella, dezerty Provamel, kombucha zelený čaj a šípek ibišek, margaríny Provamel a Vitaquell, ovocné šťávy Voelkel, sójové nápoje Provamel, sušenky a vafle Molenaartje, zeleninové bujóny Würzl, Sluneční brána s.r.o. v kategorii Go Kids! - ovocný koncentrát Raráškova malina, Raráškovi čokoládové kuličky, Raráškův čaj „Koulovačka“, Raráškův čaj „Nebojsa“, Pro-Bio obchodní spol. s r.o. v kategorii Go Future! pomazánka s bazalkou Zwergenwiese, rýžový nápoj přírodní a sekt Frederik, z řady Biolinie - kukuřičná polenta instantní, med květový, rýžové chlebíčky s mléčnou čokoládou a z řady Bioharmonie - celozrnná mouka špaldová, červená čočka loupaná, pohanka loupaná kroupy, PRO-X s.r.o. v kategorii Go Future! Biotta nektar z brusinek, Biotta Breuss zeleninová šťáva, Biotta Wellness týden, Biotta zeleninové, ovocné a směsné šťávy, Polabské mlékárny a.s. v kategoríích Go Nature! Go Special! kravský polotvrdý sýr Mandava, Mlékárna Valašské Meziříčí spol. s r.o. v kategoriích Go Trends! Go Nature! Bio kysaný nápoj. Samostatně představila své bioprodukty společnost bio nebio s.r.o. v kategoriích Go Future! fair trade čokoláda Rapunzel a Go Nature! Bio dýňové semínko loupané z Moravy, Bio hrách Kapucín z Čech a Bio Melasky.

Ve společné expozici svazu PRO-BIO se prezentovali další ekologičtí zemědělci a zpracovatelé bioproduktů. Nechyběla česká vína, bylinky a bylinné koupele ekofarmy Pollau, zelenina a ovoce ekofarmy Deblín, květinová výzdoba ekofarmy Mlýnec, pečivo Pekařství Leština, obiloviny Jaroslava Macha z Osové Bitýšky, rostlinné pomazánky firmy SIVO spol. s r.o., kravský sýr Polabských mlékáren, ovocné a zeleninové šťávy Biotta zastoupené firmou PRO-X s.r.o., Fair Trade pochutiny bio nebio s.r.o., a to vše v kvalitě bio. Zástupci svazu PRO-BIO zde podávali informace o ekologickém zemědělství, biopotravinách a bioproduktech i konkrétních členech svazu PRO-BIO (ekologičtí farmáři, zpracovatelé, výrobci, prodejci z celé ČR). K dispozici bylo mnoho zajímavých materiálů, publikací, odborné literatury a pozvánek na akce, mezi kterými si vybrali odborníci i spotřebitelé. Expozice svazu PRO-BIO zaznamenala velkou návštěvnost jak ze strany odborných návštěvníků, tak ze strany spotřebitelů, škol a médií. Expozice přivítala rovněž zástupce obchodních řetězců. Úspěšnost expozice svazu PRO-BIO dokázala fakt, že v následujícím období se dostává do popředí zvýšená poptávka po biopotravinách, volání po kvalitě a orientace na podporu zdravého životního stylu.

Salima 2006 se konala 7. - 10. 3. 2006 na brněnském výstavišti a zařadila se mezi nejvýznamnější oborové veletrhy starého kontinentu a na čtyři dny se stala centrem potravinářského obchodu ve střední Evropě. Ze zahraničí přijelo 36 % vystavovatelů a 13,5 % návštěvníků.

BIO zazářilo na Zlaté Salimě


Prestižní ocenění Zlatá SALIMA získalo 15 z 80 přihlášených exponátů, mezi nimi Zeleninový bujón Würzl – Bio německého výrobce PRIMAVITA Luneburg (vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o., Beroun). Úspěšnou premiéru měl projekt TRENDY, který představil trendové potraviny a nápoje padesáti výrobců. V rámci soutěžní přehlídky TRENDY 2006 bylo uděleno 21 cen. Speciální ocenění TRENDY určené nejlepším exponátům přehlídky potravinářských výrobků se zaměřením na zdravý životní styl TRENDY 2006 získalo celkem sedm biopotravin. V kategorii GO FUTURE! odborná komise ocenila výrobky BIOTTA zeleninové, ovocné a směsné šťávy v kvalitě BIO-SOUBOR, BIOTTA BREUSS BIO - zeleninová šťáva 500 ml (oba vyrábí švýcarská firma BIOTTA a vystavuje PRO-X s. r. o., Plzeň). Kategorie GO NATURE! přinesla dokonce čtyři oceněné bio výrobky: Biolinie rýžové chlebíčky s mléčnou čokoládou (výrobce RACIO s. r. o., vystavovatel PRO-BIO obch. společnost s r. o.), BIO ovocná šťáva jablko-mango Voelkel (výrobce Voelkel Německo, vystavovatel COUNTRY LIFE s. r. o.), Zeleninový bujón Würzl – Bio (výrobce PRIMAVITA Německo, vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o.) a Směs na BIO CHLÉB žitno-pšeničný (Jizerské pekárny spol. s r. o.). V poslední kategorii GO SPECIAL! komise ocenila Banánové mléko PROVAMEL Bio (výrobce ALPRO Belgie, vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o.).

SALIMA – Mezinárodní potravinářské veletrhy byly první po rozšíření EU a dokumentovaly nárůst mezinárodního obchodu s potravinářskými komoditami. Přivítaly řadu prominentních zahraničních hostů v čele s komisařem EK pro zdraví a ochranu spotřebitele Markosem Kyprianou. Vrcholnou událostí doprovodného programu byla mezinárodní konference Bezpečné potraviny na společném trhu EU, které se zúčastnili mimo jiné výkonný ředitel Evropského úřadu pro bezpečnost potravin Herman Koëter, ředitelka divize bezpečnosti potravního řetězce DG SANCO Paola Testori Coggi a delegace ministerstev zemědělství Bulharska, Maďarska, Německa, Polska, Rakouska, Rumunska a Slovenska. Na veletrhu proběhlo také jednání představitelů potravinářských komor zemí Visegrádské čtyřky, Rakouska a Slovinska. Expozice vystavovatelů zaplnily osm pavilonů a v devátém probíhala finálová soutěž mladých gastronomických odborníků Gastro Junior Brno 2006 - Nowaco Cup. V prvních třech dnech si veletrhy prohlédlo 3544 registrovaných zahraničních návštěvníků. Přijeli ze 41 zemí, a to především ze Slovenska (2238), Polska, Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska, Litvy a Slovinska. Významně přibylo především návštěvníků z Polska, Litvy a Ukrajiny.
Z průzkumu vyplynulo, že přibližně dvě třetiny návštěvníků směřovaly primárně na veletrh SALIMA, pro 18 % dotázaných byl prioritním cílem VINEX (nárůst o 3 %), pro 6 % MBK a pro 9 % INTECO. Hlavním cílem návštěvy byly nejčastěji informace o novinkách a trendech, navazování obchodních kontaktů a vedení obchodních jednání. Za účelem navázání obchodních kontaktů a jednání přijelo dokonce 60 % návštěvníků veletrhu INTECO. Za odborníky se pokládají tři čtvrtiny respondentů. 89,2 % návštěvníků chce přijet i příští rok, 51 % předpokládá, že význam těchto veletrhů v dalších letech poroste. Vystavovatelé přijeli především s cílem prezentovat svou firmu a posílit její image, hledat nové zákazníky, předvést nové nebo inovované výrobky a služby, ale také uzavřít konkrétní obchody. Dosažení svých cílů v průzkumu předběžně potvrdilo 85,4 % vystavovatelů (v roce 2004 pouze 78,6 %). V Tiskovém středisku se akreditovalo 417 zástupců médií z devíti zemí, mezi nimi 55 zahraničních. Zahraniční novináři přijeli z Itálie, Jugoslávie, Litvy, Maďarska, Německa, Polska, Rakouska a Slovenska.

Fair Trade - spravedlivý obchod nabízí alternativu!

Fair Trade je alternativní přístup ke konvenčnímu mezinárodnímu obchodu, který klade důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a obchodu. Je to obchodní partnerství, jehož cílem je udržitelný rozvoj pro znevýhodněné výrobce převážně ze zemí "globálního Jihu" - Afriky, Latinské Ameriky a jižní a jihovýchodní Asie. Tohoto cíle se snaží dosáhnout především poskytováním rovných obchodních podmínek. Fair Trade si klade 6 hlavních cílů:

1. Zlepšit životní podmínky znevýhodněných výrobců zlepšením jejich přístupu na trh, posílením organizací výrobců, poskytnutím spravedlivých cen za výrobky a zajištěním kontinuity obchodních vztahů.

2. Rozvíjet příležitosti pro znevýhodněné výrobce, zvláště ženy a domorodé obyvatele, a chránit děti před zneužíváním v procesu výroby.

3. Zvyšovat informovanost spotřebitelů o negativním vlivu mezinárodního obchodu na výrobce tak, aby svou kupní sílu mohli využívat pozitivním způsobem.

4. Dávat příklad obchodního partnerství skrze vzájemný dialog, respekt a transparentnost.

5. Přispívat ke kampaním za změnu pravidel konvenčního mezinárodního obchodu.

6. Chránit lidská práva podporou rozvoje sociální spravedlnosti, environmentálně přijatelného chování a ekonomického zabezpečení.

 Formou ekologicky šetrné výroby a sociálně odpovědného obchodního partnerství podporuje Fair Trade zemědělce z chudých zemí. Fair Trade dokazuje, že krátkodobý zisk nemusí být hlavním obchodním kritériem. Pomáhá mnoha způsoby:

-          pomáhá pěstitelům s přechodem na ekologické zemědělství,

-          platí drobným pěstitelům cenu, která pokrývá náklady na výrobu a na důstojné živobytí a dovoluje jim investovat,

-          platí výrobcům část z ceny předem, což usnadňuje získat v případě potřeby úvěr za rozumných podmínek,

-          podporuje autonomní rozvoj místních komunit na základě jejich specifických potřeb.

Zárukou férového původu zboží je nezávisle udílená ochranná známka FAIRTRADE, kterou najdete přímo na obale výrobku. Uděluje ji mezinárodní certifikační organizace FLO (Fairtrade Labelling Organizations International).

Zdroj:           

Předběžná závěrečná zpráva BVV, 10. 3. 2006

 Tisková zpráva BVV, 7. 3. 2006

www.fairtrade.cz

 

Další informace:

PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců

Ing. Vladimíra Červená – PR a propagace

Tel.: 583 216 609

Tel./fax: 583 214 586

pro-bio@pro-bio.cz

www.pro-bio.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů