Podpořte své výrobky značkou kvality
Na českých výrobcích lze nalézt mnoho značek, které potvrzují jejich kvalitu,
zároveň také existují normy, podle kterých jsou české firmy certifikovány. Podle
ředitele Českého normalizačního institutu je momentálně v České republice téměř
28 tisíc platných norem. Nejčastěji se firmy chlubí tím, že získaly některou z
norem řady ISO 9000 vztahujících se k managementu jakosti.
Na českých výrobcích lze nalézt mnoho značek, které potvrzují jejich kvalitu, zároveň také existují normy, podle kterých jsou české firmy certifikovány. Podle ředitele Českého normalizačního institutu je momentálně v České republice téměř 28 tisíc platných norem. Nejčastěji se firmy chlubí tím, že získaly některou z norem řady ISO 9000 vztahujících se k managementu jakosti.
Různé značky i kvalita
Zároveň existují značky kvality. Těch je na trhu poměrně mnoho. Některé udílejí speciální organizace, jiné si vedou samy například obchodní řetězce (např. MAKRO a jeho značka pro hoteliéry Metro). Mezi nejznámější obecně užívané značky patří Klasa a Czech Made, ale také Ekoznačka, která potvrzuje, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí. Výrobcům tyto značky mohou pomoci získat veřejnou zakázku nebo kontrakt v zahraničí, ale je potřeba připravit se na to, že nejde o levnou záležitost. V některých případech mohou jít náklady na získání značky do statisíců. A také ne každý takovou značku dostane, pokud o ni požádá. A jsou vlastně k něčemu dobré?
Vyplatí se vám "značka"?
Značky kvality mají dokazovat, že výrobek je připravován ve vysoké české kvalitě nebo ekologickými postupy. Proto jsou pro získání každé značky stanoveny přesné postupy, které žadatel musí dodržet, aby povolení k jejímu používání obdržel. Jestliže ale takové ocenění získá, může jeho logo otisknout na obalu svého výrobku. Pokud se ptáte, na kolik by vás logo mohlo přijít, pak se připravte na částky od nuly do statisíců korun. Proto se získání těchto značek může stát problémem pro malé a střední podnikatele, kteří nemají možnost zvládnout finančně například testy v laboratořích. Ty si v naprosté většině hradí zájemce sám. Ostatně používání značky je někdy i časově limitováno, což platí například o značce Czech Made, kterou lze používat dva roky a následně je nutné kvalitu výrobku znovu potvrdit.
Nejčastěji užívaná značení
Kam se obrátit, chcete-li značku získat? Ekoznačku uděluje Ministerstvo životního prostředí. Prostřednictvím České informační agentury životního prostředí lze podat přihlášku na uzavření licenční smlouvy. Zároveň s ní musí žadatel zaplatit jednorázový poplatek 20 tisíc korun a náklady na zkoušky výrobků a vyhotovení potřebných dokumentů si také hradí sám. Se žádostí o značku Klasa se zájemce musí obrátit na Ministerstvo zemědělství. Pozitivním překvapením u této značky je, že Klasa je přidělována bezplatně. Zájemce o ni však musí počítat s finančními náklady, které jsou spojeny s ověřením kvality přihlášeného výrobku. Czech Made zaštiťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro jeho získání je potřeba splnit a doložit mnoho kritérií, která jsou pro proces ověřování kvality výrobků předepsána. Cena za poskytnutí značky na dobu dvou let je pro zájemce zpoplatněna podle obratu společnosti. A je rozdělena na několik částí - registrační, ověřovací, za dobu užívání a za kontrolu. Rozhodně lze říci, že pokud firma získá některou národní značku kvality nebo certifikát, splnila tak požadavky náročných norem a je to pro ni jednoznačné plus.
Různé značky i kvalita
Zároveň existují značky kvality. Těch je na trhu poměrně mnoho. Některé udílejí speciální organizace, jiné si vedou samy například obchodní řetězce (např. MAKRO a jeho značka pro hoteliéry Metro). Mezi nejznámější obecně užívané značky patří Klasa a Czech Made, ale také Ekoznačka, která potvrzuje, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí. Výrobcům tyto značky mohou pomoci získat veřejnou zakázku nebo kontrakt v zahraničí, ale je potřeba připravit se na to, že nejde o levnou záležitost. V některých případech mohou jít náklady na získání značky do statisíců. A také ne každý takovou značku dostane, pokud o ni požádá. A jsou vlastně k něčemu dobré?
Vyplatí se vám "značka"?
Značky kvality mají dokazovat, že výrobek je připravován ve vysoké české kvalitě nebo ekologickými postupy. Proto jsou pro získání každé značky stanoveny přesné postupy, které žadatel musí dodržet, aby povolení k jejímu používání obdržel. Jestliže ale takové ocenění získá, může jeho logo otisknout na obalu svého výrobku. Pokud se ptáte, na kolik by vás logo mohlo přijít, pak se připravte na částky od nuly do statisíců korun. Proto se získání těchto značek může stát problémem pro malé a střední podnikatele, kteří nemají možnost zvládnout finančně například testy v laboratořích. Ty si v naprosté většině hradí zájemce sám. Ostatně používání značky je někdy i časově limitováno, což platí například o značce Czech Made, kterou lze používat dva roky a následně je nutné kvalitu výrobku znovu potvrdit.
Nejčastěji užívaná značení
Kam se obrátit, chcete-li značku získat? Ekoznačku uděluje Ministerstvo životního prostředí. Prostřednictvím České informační agentury životního prostředí lze podat přihlášku na uzavření licenční smlouvy. Zároveň s ní musí žadatel zaplatit jednorázový poplatek 20 tisíc korun a náklady na zkoušky výrobků a vyhotovení potřebných dokumentů si také hradí sám. Se žádostí o značku Klasa se zájemce musí obrátit na Ministerstvo zemědělství. Pozitivním překvapením u této značky je, že Klasa je přidělována bezplatně. Zájemce o ni však musí počítat s finančními náklady, které jsou spojeny s ověřením kvality přihlášeného výrobku. Czech Made zaštiťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro jeho získání je potřeba splnit a doložit mnoho kritérií, která jsou pro proces ověřování kvality výrobků předepsána. Cena za poskytnutí značky na dobu dvou let je pro zájemce zpoplatněna podle obratu společnosti. A je rozdělena na několik částí - registrační, ověřovací, za dobu užívání a za kontrolu. Rozhodně lze říci, že pokud firma získá některou národní značku kvality nebo certifikát, splnila tak požadavky náročných norem a je to pro ni jednoznačné plus.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích