Zavedení mýtného nyní plánuje i Stockholm
Zpoplatnit vjezd do centra se chystá v blízké době i švédská metropole. Tamní
vláda doufá, že tak omezí automobilový provoz a sníží hladinu znečištění.
Švédové mohli pokukovat po zkušenostech v sousedním Norsku. V Oslu funguje
zpoplatnění vjezdu do centra od 90. let. O stejném kroku uvažují také pražští
radní.
Naopak drtivou většinou odmítli předloni mýtné po londýnském vzoru občané
skotského Edinburghu. Poměr odpůrců a zastánců byl 3:1.
Ve Skandinávii má nicméně nápad větší podporu. Pokud švédský parlament návrh
schválí, opatření bude platit už od letošního července. Předpokládá se přijetí:
v nezávazném referendu už návrh podpořilo 53 procent Švédů.
"Definitivní verze zákona by měla být předložena zákonodárcům do konce dubna,"
citovala agentura AFP mluvčího ministerstva pro infrastrukturu Elina
Lagercrantza.
Stockholm už si poplatky vyzkoušel "nanečisto" v první polovině loňského roku.
Zkušební provoz byl úspěšný. Namísto očekávaných 15 procent ubylo dokonce 25
procent aut v centru. Jedinou vadou na kráse se tak ukázala vybraná částka, z
mýtného se vybralo méně, než se čekalo.
Podobně jako v Londýně jsou zvýhodněny elektromobily a vozidla s hybridním
pohonem. Na poplatek nemusí myslet ani taxikáři, řidiči autobusů či zahraniční
turisté. Podle deníku Scvenska Dagbladet se při pokusném provozu vyhnul poplatku
přibližně každý třetí automobil.
Zpoplatnit vjezd do centra se chystá v blízké době i švédská metropole. Tamní vláda doufá, že tak omezí automobilový provoz a sníží hladinu znečištění.
Švédové mohli pokukovat po zkušenostech v sousedním Norsku. V Oslu funguje zpoplatnění vjezdu do centra od 90. let. O stejném kroku uvažují také pražští radní.
Naopak drtivou většinou odmítli předloni mýtné po londýnském vzoru občané skotského Edinburghu. Poměr odpůrců a zastánců byl 3:1.
Ve Skandinávii má nicméně nápad větší podporu. Pokud švédský parlament návrh schválí, opatření bude platit už od letošního července. Předpokládá se přijetí: v nezávazném referendu už návrh podpořilo 53 procent Švédů.
"Definitivní verze zákona by měla být předložena zákonodárcům do konce dubna," citovala agentura AFP mluvčího ministerstva pro infrastrukturu Elina Lagercrantza.
Stockholm už si poplatky vyzkoušel "nanečisto" v první polovině loňského roku.
Zkušební provoz byl úspěšný. Namísto očekávaných 15 procent ubylo dokonce 25 procent aut v centru. Jedinou vadou na kráse se tak ukázala vybraná částka, z mýtného se vybralo méně, než se čekalo.
Podobně jako v Londýně jsou zvýhodněny elektromobily a vozidla s hybridním pohonem. Na poplatek nemusí myslet ani taxikáři, řidiči autobusů či zahraniční turisté. Podle deníku Scvenska Dagbladet se při pokusném provozu vyhnul poplatku přibližně každý třetí automobil.
Švédové mohli pokukovat po zkušenostech v sousedním Norsku. V Oslu funguje zpoplatnění vjezdu do centra od 90. let. O stejném kroku uvažují také pražští radní.
Naopak drtivou většinou odmítli předloni mýtné po londýnském vzoru občané skotského Edinburghu. Poměr odpůrců a zastánců byl 3:1.
Ve Skandinávii má nicméně nápad větší podporu. Pokud švédský parlament návrh schválí, opatření bude platit už od letošního července. Předpokládá se přijetí: v nezávazném referendu už návrh podpořilo 53 procent Švédů.
"Definitivní verze zákona by měla být předložena zákonodárcům do konce dubna," citovala agentura AFP mluvčího ministerstva pro infrastrukturu Elina Lagercrantza.
Stockholm už si poplatky vyzkoušel "nanečisto" v první polovině loňského roku.
Zkušební provoz byl úspěšný. Namísto očekávaných 15 procent ubylo dokonce 25 procent aut v centru. Jedinou vadou na kráse se tak ukázala vybraná částka, z mýtného se vybralo méně, než se čekalo.
Podobně jako v Londýně jsou zvýhodněny elektromobily a vozidla s hybridním pohonem. Na poplatek nemusí myslet ani taxikáři, řidiči autobusů či zahraniční turisté. Podle deníku Scvenska Dagbladet se při pokusném provozu vyhnul poplatku přibližně každý třetí automobil.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích