Čtvrtek, 28. března 2024

Ruský tanker rozlomila bouře

Ruský tanker rozlomila bouře
Kerčský průliv spojující Azovské a Černé moře se stal v uplynulých dvou dnech pohřebištěm nákladních lodí. Kvůli extrémnímu počasí se do vážných potíží dostalo několik plavidel. Nejzávažnější důsledky bude mít havárie tankeru Volganěfť-139. Vysoké vlny jej rozlomily a do moře uniklo přes tisíc tun mazutu.

"Jde o rozsáhlou katastrofu pro životní prostředí. Záchranné práce budou trvat hodně dlouho, ale dopady budeme pociťovat za rok nebo ještě i ve vzdálenější budoucnosti," uvedl pro ruskou agenturu Interfax Vladimir Slivjak, šéf společnosti pro ochranu životního prostředí EKO-Zaščita. Tanker vezl celkem asi 4000 tun suroviny.

Mluvčí ruského ministerstva pro mimořádné události Viktor Beltsov uvedl, že neuniklo více než 1200 tun mazutu, který začal okamžitě klesat ke dnu. Podle Slivjaka to však neznamená, že by následky byly mírnější. "Navíc se musí zjistit, zda skutečně uniklo jen tisíc tun, jak tvrdí oficiální místa. Rozsah neštěstí je obvykle v této zemi zmenšován," dodal Slivjak.

Tanker Volganěfť-139, který sloužil od roku 1978, byl původně určen jen pro říční dopravu. Bouře jej zastihla na cestě z jihoruského přístavu Azov do ukrajinské Kerče. Rozlomil se včera nad ránem, když kotvil asi tři námořní míle od cílového přístavu.

Na jedné z jeho částí zůstalo 13 členů posádky. Jejich záchranu komplikoval silný vítr a vysoké vlny. Podle oficiálních prohlášení nakonec ale všichni námořníci vyvázli bez úhony.

Další havárie

Prakticky ve stejnou dobu, kdy došlo k havárii tankeru Volganěfť-139, se v oblasti potopily i další nákladní lodě. Nedaleko přístavu Kavkaz, který leží na ruské straně Kerčské úžiny, šla ke dnu loď Volnogorsk, která měla na palubě 2000 tun síry.

"Síra je značně netečná chemikálie a doufáme, že ve vodě nevytvoří žádné sloučeniny, které by byly nebezpečné člověku," uvedl Oleg Mitvol, zástupce ředitele ruské vládní agentury pro životní prostředí. Devítičlenná posádka lodi Volnogorsk opustila palubu na záchranných člunech a než byla zachráněna, strávila na rozbouřeném moři několik hodin.

Vysoké vlny poškodily i další tanker Volganěfť-123. Z toho však podle oficiálních zpráv žádné ropné produkty neunikly. Ruské tiskové agentury píší i o dalších plavidlech zasažených bouří. Některé hovoří i o nejméně dvou obětech.

"Ruské úřady by měly být pečlivější při udělování licencí a bedlivěji posuzovat, zda jsou při přepravě produktů plněna bezpečnostní opatření," uvedl Vladimir Slivjak.

Důležitá dopravní tepna

Kerčský průliv je prakticky nenahraditelnou vodní cestou. Úžinou proplouvají lodě, které vozí ropu a ropné produkty z oblasti Kaspického moře k obřím tankerům v Černém moři.

Říční tankery podobného typu jako Volganěfť-139 s kapacitou kolem 5000 tun nákladu převezou měsíčně nejméně 600 tisíc barelů mazutu.

Je možné, že příčiny havárií nákladních lodí se budou řešit u soudu. Novorossijský státní žalobce Maxim Stěpaněnko řekl, že hlavní příčinou potopení tankeru je pravděpodobně jeho konstrukce. Přesto není možné vyloučit ani provinění některých konkrétních osob.

"Všichni kapitáni v průlivu byli varováni před bouří," řekl Stěpaněnko. "Všichni měli dost času nebezpečnou oblast opustit."
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů