Pátek, 19. dubna 2024

LPG pohon: vyplatí se? 3.díl

Co dělat, když vám nafta nevoní a nechcete platit horentní sumy za benzin? Řešení může být jednoduché, jedno z nich má název LPG.
LPG pohon: vyplatí se? 3.díl

Přestavba vozu na LPG

Na co si především dát pozor při přestavbě automobilu? Tak v zásadě by montáž měla provádět osvědčená firma, na kterou jsou vedeny dobré reference od uživatelů. Za málo peněz v tomto případě obvykle dostanete také adekvátně málo muziky a celá přestavba se může posléze řádné prodražit. Pokud bude provedena špatně, hrozí až totální zničení motoru a jeho následná výměna, což by vám způsobilo takovou díru v peněžence, že byste skrz ni viděli až k protinožcům.

Zde naleznete bohatý seznam dílen, zabývajících se přestavbou vozidel na plynový provoz. Na stránkách LPG klubu naleznete také množství dalších informací týkajících se LPG. Mějte také na paměti, že přestavby lze provádět pouze s komponenty s platnou homologací podle předpisu EHK 67 R 01. Kombinace dílů se starší homologací EHK 67 R 00 a EHK 67 R 01, zejména nádrže a příslušenství není možná. Raději si v dílně vždy předem ověřte, že přestavba této podmínce vyhoví.

Pokud se jedná o přestavbu samotnou, každý kdo se odhodlá si předtím zhodnotí, jaká pozitiva či negativa mu LPG pohon přinese. Nyní se podívejte s čím je třeba počítat, pokud si ze svého dvoustopého miláčka uděláte „plyňák“

Výhody a nevýhody LPG

Negativa

  • První nevýhodou je zajisté počáteční investice, tudíž cena pohonného systému a jeho schválení. Suma není přesně dána a její rozptyl je od 10 000 – 40 000 dle použitého systému.
  • Druhé negativum v konečném důsledku velkou nevýhodou není, ale stojí za to zmínit. Jedná se o zvýšení spotřeby zhruba o 10% oproti klasickému palivu, ale při méně než poloviční ceně LPG jde o velmi malou položku.
  • Jako třetí je třeba zmínit snížení výkonu motoru o přibližně 5% (záleží na použitém systému, není pravidlem)
  • Je třeba každoročně projít revizí plynového systému, jejíž cena je 250 Kč.
  • Zákaz vjezdu do podzemních garáží
  • Zmenšení objemu zavazadlového prostoru. Při použití toroidní nádrže (místo rezervy) lze ušetřit místo v kufru, na druhou stranu, někam musíte dát rezervu, jejíž místo zabrala právě ona nádrž. V tomto si nevyberete a je třeba s tím počítat.
  • Poslední a spíš takovou perličkou je to, že s autem vybaveným pohonem LPG se nedostanete na ostrovy Spojeného království, protože vozidla na plyn mají zakázán vjezd do některých tunelů a na trajekty

Klady

  • Za první a pro mnoho lidí i rozhodující fakt lze považovat provozní náklady. Při dnešní ceně 13,90 Kč za litr LPG je to prostě skvělá možnost jak ušetřit. Kupříkladu, má-li vaše auto spotřebu 10 litrů na 100 km, bude mít při pohonu na plyn spotřebu 11 litrů plynu. Pokud danou cifru vydělíme dvěma, tedy poloviční cenou plynu oproti Naturalu, dostáváme se na spotřebu 5,5 litru benzínu na 100 km trase. Ještě stále se rozhodujete mezi dieselem a benzínem?
  • Druhou, neméně důležitou vlastností jsou emise zplodin vypuzené vaším vozem. Pokud si pořídíte auto na plyn, envoirmentalisté zcela jistě zajásají a třeba vás zahřeje i u srdce, že něco děláte pro naši matku Zemi.
  • Nezanedbatelným faktem je také zvýšení životnosti motoru, protože se nevytvářejí karbonové usazeniny. Za zmínku stojí i prodloužení životnosti oleje.
  • Tím, že se rozhodnete přestavět svůj automobil na plyn neznamená, že přijdete o možnost ježdění na klasický benzín. Díky tlačítku umístěnému na palubní desce lze rychle a jednoduše za jízdy přepínat mezi režimy.
  • Dojezd. Na dvě nádrže se ujede více než na jednu.
  • Lepší kultivovanost a celkové snížení hlučnosti motoru.
  • Bohatá síť čerpacích stanic na celém území ČR

5.jpg 6.jpg 7.jpg
Zdroj www.autoplyncentrum.cz

Typy přestavby

Existují také různé druhy přestavby co se zapsání do technického průkazu týče. Jedná se o tzv.:

a) hromadnou (čti typovou) přestavbu – tuto přestavbu využije většina lidí, tj. jedná se o nejpoužívanější typ. V praxi se jedná o to, že na většinu značek jsou homologovány a tedy i otestovány dané typy přestaveb. Například, pokud se rozhodnete si dát do vaší Hondy Accord systém s přímým vstřikem plynu do válců, zaplatíte pouze 50 Kč za zápis do technického průkazu, protože daný systém už je v uvedeném voze odzkoušen a otestován a není nutné testy provádět znovu. 99% zákazníku si tedy vybere tento typ, protože najdou jejich vůz s požadovanou konfigurací již s homologovaným atestem. Zastoupena je většina světových značek včetně „exotů” jako je Ssang Yong nebo Daihatsu.

b) Individuální přestavbu – přesný opak výše uvedeného, tedy pokud váš vůz není otestován a nemá potřebný atest, bude jej třeba provést. Pak si ale nachystejte částku kolem 10 000 Kč. Jako příklad bych uvedl majitele Kaipanu, který se rozhodl pro alternativní palivo.

c) Schvalování přestaveb v malé sérii – prakticky se jedná pokračování bodu A, akorát s tím rozdílem, že nepřestavujete pouze jeden automobil, ale více najednou. Kupříkladu toto je oblíbené u firem, které se rozhodnou pro LPG pohon do svých služebních vozů, takže aby nemuseli s každým automobilem zvlášť na úřad, schválí se to na základě jednoho, čímž tato starost odpadá ostatním vozům.

Co takhle LPG přímo z výroby?

Pokud byste se chtěli úplně vyhnout těmto formalitám a nejradši byste si už pro takové auto rovnou přišli, tak pro vás máme dobrou zprávu. Některé automobilky mají už ve svém prodejním spektru vozy poháněné plynem. Mezi takové můžeme zařadit například Subaru, které do většiny svých modelů nabízí pohon na plyn od holandské firmy AG Autogas Systems. Další automobilkou, jež se aktivně podílí na rozvoji plynových technologií je francouzský Renault. Ten sice nenabízí přímo LPG systém, ale jedná se o systém velmi podobný, tedy CNG. Rozdíl je v tom, že při pohon na CNG se využívá zemní plyn, nikoli stlačený PB. Tento systém je však deklasován vyšší cenou za přestavbu, malou sítí čerpacích stanic, a při objemnější nádrži menším dojezdem.

Tip1: Pokud vás zajímá systém CNG zde je test Citroen Berlingo poháněného CNG (GNV) systémem.

Tip2: Test Subaru Forester se systémem LPG.

Co říci závěrem? Snad jen to, že volba je čistě na vás a jen vy si musíte zvážit, zda se vám provoz na plyn vrátí a vyplatí nebo jestli je to zbytečnost. V každém případě se jedná o velice zajímavou technologii a pokud se rozhodujete mezi naftou nebo benzínem, určitě byste měli zvážit také pohon na plyn, protože při spotřebě dieselu můžete využívat všechny přednosti benzínového motoru, tj. charakter motoru zůstane stejný a navíc se zlepší jeho hlučnost a kultivovanost. A nakonec když vás omrzí jízda na plyn, natankujete plnou V-Poweru, přepnete na benzín a budete si užívat benzínu. Pak nádrž projedete, zastavíte u LPG stanice vezmete plnou a zaplatíte 800 Kč. Ne to není sen, to je realita jménem LPG.

Rád bych závřem poděkoval panu Tomáši Hanzlovi a celému kolektivu internetovému LPG klubu, který poskytl informace k vytvoření tohoto článku. Na stránkách LPG klubu naleznete ještě doplňující informace, které se nám do článku nevešly.

Borcovan Jan

http://www.autorevue.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů