Zhoršené ovzduší zastaví v Bruselu auta a MHD bude zdarma
Brusel - Brusel, sídlo hlavních institucí Evropské unie, se přidává k dalším evropským městům, která se rozhodla pustit do boje s nepříjemnými a škodlivými zplodinami v ovzduší. Pokud od příští zimy znečištění dosáhne jisté míry, pak úřady v belgické metropoli částečně či zcela zakážou provoz aut.
V takovém případě ale naopak posílí veřejná doprava, která bude navíc zdarma. Podobná opatření, jaká si naplánoval Brusel, už platí například v řeckých Aténách či některých italských městech.
Opatření pro snížení znečištění ve městech ale mohou být různá. Třeba v některých německých městech - Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem, letos zavedli novinku. Ke vstupu do jejich center jsou oprávněna jen auta, která mají jednu ze tří povinných ekologických známek. Pokud řidič žádnou nevlastní, například kvůli tomu, že jeho vůz vypouští do vzduchu nadměrné množství zplodin, pak do centra nesmí.
Ve švédském Stockholmu zase funguje mýtný systém. Automobily, které méně znečišťují prostředí, pak platí za vstup do města méně. Zatím se to týká automobilů na elektrický či hybridní pohon, avšak tamní radnice chce opatření rozšířit i na další k ovzduší "šetrnější" vozy. V Miláně si zase u méně "zelených" aut řidiči musí připlatit za vstup do centra města.
Brusel se rozhodl stanovit následující pravidla. Pokud hranice znečištění překročí limit 71 až 100 mikrogramů mikročástic a dioxidu dusíku, pak se omezí rychlost v celém městě na 50 kilometrů v hodině. Nyní je přitom na některých dopravních tepnách možné jezdit rychleji. Na obchvatu metropole se rychlost sníží na 90 kilometrů v hodině, přičemž nyní se tam může jezdit vesměs rychlostí 120 kilometrů za hodinu.
Pokud se míra znečištění bude pohybovat mezi 101 až 200 mikrogramy na krychlový metr, pak na základě poznávacích značek bude zakázán provoz poloviny vozů. Podle statistických údajů by se však vzhledem k běžným mírám znečištění tento zákaz neměl jednoho automobilu týkat častěji než jednou za pět či šest let. Kdyby pak hranice znečištění překročila 200 gramů, což se však prý zatím nestalo, pak by se zákaz týkal všech aut.
Otázkou, která zřejmě ještě bude muset být dořešena, je, zda a případně podle jakých kritérií by se omezení týkala vozidel se zahraničními, kupříkladu českými značkami.
Omezení se však nebude týkat všech vozů bez výjimky - kromě policie, hasičů či záchrany se případné zákazy nedotknou ani třeba popelářských automobilů, taxíků či vozů lidí se zdravotním postižením. Výjimku budou mít také ty automobily, které budou splňovat nejpřísnější emisní normy.