Hluk? Obyvatelé jako by žili v tunelu metra či ve strojovně
Hradec Králové - Nadměrný hluk v některých místech Hradce Králové může u citlivých lidí vyvolat zdravotní problémy. Není divu, rámus je srovnatelný s tím, jaký by měli, kdyby žili v tunelu metra.
Jak je na tom Hradec
Ministerstvo zdravotnictví nedávno zveřejnilo detailní hlukovou studii, ze které vyplývá, že nejhlučnějšími místy v Hradci jsou hlavní tah I/11 nebo I/33 vedoucí od křižovatky u ČKD ulicemi Koutníkovou, M. D. Rettigové, Dvořákovou a Okružní. Hladina hluku je zde konstantní mezi 75 až 80 decibely, což je srovnatelné s hlukem ve strojovně nebo v tunelu metra.
„V prvních třech ulicích byly v letech 2005-2007 správcem komunikace, Ředitelstvím silnic a dálnic, vyměněna stávající okna za okna se zvýšenou protihlukovou úpravou,“ uvádí Eva Zelenková z Krajské hygienické stanice v Hradci Králové.
Pravidlo čím blíže silnici, tím větší hluková zátěž platí i v Labské Kotlině, kde na obyvatele domů ve Střelecké ulici útočí hodnoty hluku okolo 65 decibelů. O několik desítek metrů dál od hlavní silnice jsou tyto hodnoty třeba i o dvacet čísel nižší. Šedesát čtyři decibelů přitom dokáže vyloudit například kvákající žába.
„Hluk nad 60 decibelů při dlouhodobé expozici, především v nočních hodinách, může u citlivějších jedinců vyvolávat poruchy spánku a následně pocity rozmrzelosti, obtěžování,“ informuje Eva Zelenková. I z toho důvodu v současnosti probíhá výstavba protihlukových stěn v Okružní ulici, které by podle předložených podkladů měly snížit hlukové zatížení o více než sedm decibelů.
Doslova oázami klidu jsou proti tomu například Gagarinova ulice na Slezském Předměstí, část Kuklen nebo většina území Třebše, kde se hladina hluku pohybuje mezi 40 a 45 decibely, tedy stejně jako například tlumený hovor.
Příklad ze života
Nesnesitelný hluk způsobený hustým silničním provozem trápí mnoho obyvatel krajské metropole. Osmapadesátiletý František Bláha, který bydlí u frekventované silnice v ulici M. D. Rettigové, je jedním z nich. Nenechal si to však líbit a dosáhl svého.
„Po instalaci nových oken v loňském roce se situace zlepšila zhruba o 70 procent. Na domě byla instalována vysoce kvalitní minerální izolace,“ pochvaluje si řešení problému František Bláha. V srpnu se místní obyvatelé zbavili také silných vibrací, způsobených nevyhovujícím povrchem místní komunikace. Ta byla totiž nakonec opravena.
V současné době se zdejší lidé obávají instalace protihlukových stěn. „V případě, že by bylo rozhodnuto o jejich umístění, zvážíme žalobu,“ řekl Bláha a dodal, že by šlo podle jeho názoru o mrhání finančními prostředky. „Okna sice mohla spolykat několik milionů, ale jejich údržba stát nic nestojí na rozdíl od případných bariér. Navíc jsou myslím si účinnějším opatřením,“ vysvětluje.
Prioritou by podle Bláhy mělo být řešení dopravy v celém městě. „Ta zatím nároky splňuje, ale problém nastane po vybudování plánovaného sjezdu z dálnice D11,“ předpovídá zásadní nárůst počtu vozidel v ulicích Hradce František Bláha.
Prohlédněte si protihlukové mapy
(pro zvětšení klikněte na grafiku)