Mezinárodní den boje proti hluku - máme co slavit?
Akční plány snižování hlukové zátěže navazují na strategické hlukové mapy. 1)
Prioritně mají obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové
mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Akční plány pořizuje Ministerstvo
dopravy pro silnice a železnice a krajské úřady pro aglomerace. 2) Akční plány
musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže v určité lokalitě
(např. ulice, čtvrť či celá obec) a konkrétní časový harmonogram. Do přípravy
akčních plánů musí být zapojena veřejnost. Návrh akčního plánu musí být
zpřístupněn veřejnosti na internetových stránkách úřadu. Veřejnost pak má lhůtu
45 dnů k podávání připomínek. Výsledný akční plán včetně vypořádání došlých
připomínek musí být zveřejněn stejným způsobem.
Akční plány snižování hlukové zátěže navazují na strategické hlukové mapy. 1) Prioritně mají obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Akční plány pořizuje Ministerstvo dopravy pro silnice a železnice a krajské úřady pro aglomerace. 2) Akční plány musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže v určité lokalitě (např. ulice, čtvrť či celá obec) a konkrétní časový harmonogram. Do přípravy akčních plánů musí být zapojena veřejnost. Návrh akčního plánu musí být zpřístupněn veřejnosti na internetových stránkách úřadu. Veřejnost pak má lhůtu 45 dnů k podávání připomínek. Výsledný akční plán včetně vypořádání došlých připomínek musí být zveřejněn stejným způsobem.
Zpoždění při zpracování hlukových map, neexistující metodika pro pořízení akčních plánů, doba potřebná pro zapojení veřejnosti a celková nepřipravenost příslušných úřadů jsou hlavní předpoklady, že se termín stanovený Evropskou unií nepodaří splnit. Přitom hluková zátěž je v České republice alarmující. 3) Občané si tak mohou udělat obrázek o tom, jak úřady chrání jejich zdraví před hlukem.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: www.hluk.eps.cz, http://www.eps.cz
1) Vypracování strategických hlukových map a akčních plánů vyžaduje evropská směrnice č. 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí. Hlukové mapy zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví z více než půlročním zpožděním. Jejich analýza je ke stažení zde:
http://www.hluk.eps.cz/index.php?page=aktuality&id=2076266
2) Pro Prahu bude akční plán zpracovávat Magistrát HLMP, pro Brno krajský úřad Jihomoravského kraje a pro Ostravu krajský úřad Moravskoslezského kraje.
3) Hlukové mapy prokázaly celodenní obtěžování hlukem u 242 152 lidí a rušení spánku hlukem u 281 306 lidí. Odhad celkového hlukového zatížení včetně míst nezahrnutých do hlukových map je zhruba půl milionů občanů ČR. Hlavním zdrojem hluku je jednoznačně identifikována silniční doprava Ta se na prokázaném obtěžování hlukem podílí z více než 95 %.
Zpoždění při zpracování hlukových map, neexistující metodika pro pořízení akčních plánů, doba potřebná pro zapojení veřejnosti a celková nepřipravenost příslušných úřadů jsou hlavní předpoklady, že se termín stanovený Evropskou unií nepodaří splnit. Přitom hluková zátěž je v České republice alarmující. 3) Občané si tak mohou udělat obrázek o tom, jak úřady chrání jejich zdraví před hlukem.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: www.hluk.eps.cz, http://www.eps.cz
1) Vypracování strategických hlukových map a akčních plánů vyžaduje evropská směrnice č. 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí. Hlukové mapy zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví z více než půlročním zpožděním. Jejich analýza je ke stažení zde:
http://www.hluk.eps.cz/index.php?page=aktuality&id=2076266
2) Pro Prahu bude akční plán zpracovávat Magistrát HLMP, pro Brno krajský úřad Jihomoravského kraje a pro Ostravu krajský úřad Moravskoslezského kraje.
3) Hlukové mapy prokázaly celodenní obtěžování hlukem u 242 152 lidí a rušení spánku hlukem u 281 306 lidí. Odhad celkového hlukového zatížení včetně míst nezahrnutých do hlukových map je zhruba půl milionů občanů ČR. Hlavním zdrojem hluku je jednoznačně identifikována silniční doprava Ta se na prokázaném obtěžování hlukem podílí z více než 95 %.
Sdílet článek na sociálních sítích