Inteligentní systém preference MHD, řešení do budoucna
Rozvoj individuální automobilové dopravy (IAD) způsobuje potlačení městské hromadné dopravy (MHD) a zároveň také zvyšuje ekologické zatížení města. Města se proto snaží oddělovat systém MHD od IAD. To je možné provádět především na periferiích města, kde je zároveň možné i rozšiřovat kapacity komunikací. V centru města se oddělování MHD od IAD provádí obtížněji a následkem toho dochází k výraznému poklesu plynulosti dopravy. Řešením uvedeného problému je preference veřejné dopravy před IAD. Preference se dosahuje různými způsoby - umístěním MHD pod povrch města, umístěním MHD na mostovou konstrukci nad silniční komunikaci, využitím vyhrazeného jízdního pruhu, popřípadně realizací betonových tvarovek nebo zavedením jiných aktivních a pasivních opatření.
Nasazení aktivních a pasivních preferenčních opatření bývá často tím nejlevnějším a zároveň nejefektivnějším řešením.
Pasivní preference
Pasivní preference je využívána hlavně v tramvajové dopravě (trolejové kontakty) nebo autobusové dopravě (smyčkové detektory ve vozovce). Nevýhody tohoto druhu preference mohou vyplývat z nevhodného umístění trolejových kontaktů nebo smyčkových detektorů, u kterých může navíc dojít k jejich poškození. Trolejové kontakty pro tramvaje se umísťují dle polohy zastávky a kontaktu přestavníku elektricky ovládané výhybky pro směrovou detekci.
Aktivní preference
Jako vhodnější pro preferenci veřejné dopravy se jeví aktivní detekce MHD. Aktivní preference využívá především bezdrátového způsobu detekce a přímého přihlášení do řadiče křižovatky. Na Obrázku č. 1 je uvedeno schéma aktivní preference, která je zajišťovaná rádiovou komunikací přes palubní počítač vozidla a řadiče světelného signalizačního zařízení (SSZ). Vozidlo vybavené palubním počítačem vyhodnotí signál z infračerveného majáku o poloze vozidla. Následně palubní počítač vozidla vyšle rádiovou informaci do řadiče SSZ, která obsahuje informace o lince, směru, vzdálenosti a směru vozidla před křižovatkou. Řadič informaci vyhodnotí a nastaví příslušný sled fází nebo fázi pro vozidlo MHD.
Na podporu aktivní preference jsou do tramvají nebo autobusů instalovány palubní počítače. Dále je třeba dovybavit řadič SSZ o rádiový přijímač a dekodér požadavků vysílaných rádiovým vysílačem autobusu.
Obr. 1: Předběžné a hlavní přihlášení vozidla MHD k řadiči SSZ
Projekt Trendsetter
V roce 2002 byl na území hlavního města Prahy úspěšně realizován pilotní projekt aktivní preference MHD na křižovatkách Barrandovský most - rampa Braník a Holečkova - Zapova. Tento projekt se uskutečnil v rámci programu Evropské unie Trendsetter, který je zaměřen na potlačení negativních jevů vznikajících neustálým zvyšování IAD ve velkých evropských městech, a pro který ELTODO vyvinulo stejnojmenný řídící systém Trendsetter.
ZDROJ: ELTODO