Středa, 24. dubna 2024

Hynovis Concept: pozoruhodný hybridní autobus

Irisbus Iveco představil projekt nového autobusu, který do problémových oblastí životního prostředí, dostupnosti, přitažlivosti a produktivity sektoru veřejné dopravy přináší originální řešení - Hynovis Concept. Podle šéfa Irisbusu Jeana Plenata je to skutečný hybridní autobus a nejen "hybridizovaný diesel".
Hynovis Concept: pozoruhodný hybridní autobus

Na červnové výstavě Transports Publics 2008 v Paříži představila firma Iveco čtyři autobusy. Kromě příměstského autobusu Crossway LE, městských autobusů Citelis a Crealis (odezva Irisbusu na koncepci BHNS - autobus s vysokou úrovní služeb, zaměřenou na zlepšení mobility spojeným přístupem mezi infrastrukturou, vozem, provozem a službami) byla na expozici představena pozoruhodná novinka mířící do budoucnosti autobusové dopravy - Hynovis Concept, hybridní autobus nové generace.

AVANTGARDNÍ PROTOTYP

Hynovis Concept je výsledkem francouzského výzkumného projektu, který vyhlásil Francouzský národní program pro výzkum a inovaci v pozemní dopravě (PREDIT), který byl financován ze strany Francouzské agentury pro řízení životního prostředí a energií (ADEME) a Francouzské národní výzkumné agentury (ANR) a který byl zpečetěn souhlasem Pôle de Compétitivité Lyon Urban Trucks & Bus (Městské centrum pro konkurenci nákladních vozidel a autobusů v Lyonu). Nositelem projektu je společnost Irisbus Iveco.

Nový autobus bude testován ve druhé polovině letošního roku na linkách RATP (Pařížský úřad pro veřejnou dopravu, podnik zajišťující veřejnou dopravu v Paříži, obdoba našich dopravních podniků). Hynovis Concept je výsledkem spolupráce s RATP, který stanovil provozní specifikace, jimiž se vývoj projektu řídil, a který provedl experimenty s Francouzským národním ústavem pro výzkum dopravy a bezpečnosti (INRETS), který se zasloužil o prototypy hybridizace a pomocných systémů, s firmou Michelin, která připravovala a dodala pneumatiky, firmou Poclain Hydraulics, která vyvíjela a dodala komponenty hydraulické hybridizace, a firmou Altair Engineering France, zodpovědnou za optimalizaci a výpočty snížení konstrukční hmotnosti.

Záměrem Hynovis Concept je potvrdit několik technologických inovací. Jeho architektura mu umožňuje ve srovnání s konvenčním dvanáctimetrovým autobusem pojmout o 8 % více cestujících při současné snížení hmotnosti o jednu tunu a bezkonkurenčním výkonu. Jeho hydraulická hybridní pohonná jednotka je také unikátní v Evropě, dokonce ve světě: snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30 % a emise NOx o 50 %.

MENŠÍ EMISE, VĚTŠÍ KAPACITA

Koncepce se rozvíjela na dvanáctimetrovém voze s naftovým pohonem, což je prvek velké většiny současných flotil autobusů. Originálnost Hynovis Concept zahrnuje i nový pohled na koncepci doposud převládající s ohledem na autobusy. Ke zlepšení zejména svého vlivu na životní prostředí se Hynovis Concept zaměřil na současnou nápravu dvou nedostatků:

- snížení svých znečišťujících emisí;

- zvýšení své přepravní kapacity (tak, aby se emise dělily na větší počet cestujících).

Tento přístup je unikátní, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob. U projektu Hynovis Concept bylo naopak dosaženo díky speciální architektuře podstatného hmotnostního zisku

Hnací náprava je umístěna pod zadní lavicí a vylučuje tak podběh a uvolňuje dlouhou plošinu bez jakýchkoli schůdků, čímž dovoluje optimální vybavení a zvýšení kapacity cestujících o 8 % ve srovnání se standardním autobusem. Vozidlo má dvojitou řízenou nápravu vybavenou nízkoprofilovými pneumatikami, což umožňuje rozšíření centrální uličky na 1 200 mm zároveň s podběhy kol (ve srovnání s 900 mm pro standardní autobus). Tato konfigurace značně usnadňuje pohyb cestujících ve vstupu do vozu a významně zvyšuje volný proud provozu při snižování doby čekání na zastávkách. To vede ke zvýšení jízdní rychlosti jako zvlášť atraktivního faktoru v sektoru veřejné dopravy, protože je známo, že frekvence používání autobusů ve srovnání s frekvencí používání osobních motorových vozidel významně stoupá, když se zvyšuje jejich jízdní rychlost.

Ekologický provoz, který je základem architektury Hynovis Concept, se tedy v důsledku zvýšené provozní účinnosti tohoto modelu zdvojnásobuje. Jeho čtyři malá řízená kola eliminují přístupové cesty k předním sedadlům. Toto řešení má dvojí přínos pro osoby se sníženou pohyblivostí: přístup k těmto sedadlům je snazší a sníženo je i riziko pádu během doby, kdy vůz zrychluje nebo brzdí.

DŮLEŽITÉ FAKTORY ÚSPĚCHU: NOVÉ PNEUMATIKY, NIŽŠÍ HMOTNOST

Společnost Michelin vyvinula pneumatiky se zlepšeným valivým koeficientem zejména pro Hynovis Concept s trojnásobným cílem:

- reagovat na originální architektonickou koncepci vozu;

- zlepšit ekologický provoz pneumatik;

- umožnit jednotunové zvýšení užitečného zatížení ve srovnání s konvenčním autobusem, zvýšit kapacitu cestujících.

Užitečné zatížení je zlepšeno díky technologii "Michelin Durable Technology Infini Coil" (Nekonečná spirála trvanlivé technologie Michelin), která umožňuje osmiprocentní snížení průměrného valivého odporu pneumatik.

Hynovis Concept vykazuje snížení hmotnosti o 1 tunu (navzdory skutečnosti, že tento model je vybaven hybridizačním systémem) díky snížení hmotnosti skeletu a komponentů (např. sedadla mají hmotnost pouhých 5 kg !) a instalaci motoru s menším objemem válců (Iveco Tector 6 EEV s výkonem 164 kW). Toto snížení hmotnosti o jednu tunu ve srovnání s konvenčním autobusem je jedním z hlavních prvků Hynovis Concept vzhledem k tomu, že hmotnost je jedním z hlavních příčin nadměrné spotřeby autobusů.

Hmotnostní zisk také umožnil zvýšit přepravní kapacitu o 9 cestujících podle standardních podmínek homologace, což odpovídá 8 % kapacity běžného dvanáctimetrového autobusu.

HYDRAULICKÁ HYBRIDIZACE: O TŘETINU NIŽŠÍ CO2, O POLOVINU NIŽŠÍ DUSÍKOVÉ ZPLODINY

Hynovis Concept je vybaven dvěma hydraulickými systémy: stop-start spouštěč a systém rekuperace brzdné energie.

Stop-start kombinuje dvě funkce:

- zastavení motoru, když je autobus v klidu, a jeho rychlé nastartování (během 0,3 sekundy), než se opět rozjede;

- přívod energie pro pomocné systémy v době, kdy motor stojí, s využitím inovačního zařízení pro ukládání energie přes smíšený systém kombinující akumulátory a super-kondenzátory.

Systém rekuperace brzdné energie spoléhá na hydraulický motor čerpadla. Tento systém připojení k hydro-pneumatickému akumulátoru umožňuje rekuperaci brzdné energie a její zpětný vstup během zrychlování. Důvodem pro volbu hydraulické technologie je skutečnost, že v současné době má, ve srovnání s konkurenčními hybridními technologiemi, velmi konkurenceschopnou režijní cenu, přičemž stále vykazuje velmi podobnou účinnost.

Výrobcem uváděné 30% snížení emisí CO2 u modelu Hynovis Concept zahrnuje:

- hydraulickou hybridizaci: - 23 % (z čehož 8 % připadá na stop-start a 15 % na motor čerpadla); 1tunové snížení hmotnosti: - 5 %; pneumatiky ze zlepšeným koeficientem odporu: - 2 %. Díky systému stop-start došlo ke snížení emise kysličníků dusíku NOx, o 50 %, tzn. o celou polovinu

VIZUÁLNÍ, AKUSTICKÉ A KLIMATICKÉ POHODLÍ

K prolomení psychologické bariéry, kvůli níž se upřednostňuje používání aut, vynaložila firma Irisbus Iveco velké úsilí k realizaci inovačního konstrukčního řešení, které zahrnuje výjimečně velké skleněné plochy. Snížení dolní linie okenních otvorů a zvětšení prosklení střechy (na pravé straně vozu) umožňuje 20% nárůst prosklené plochy zajišťující ještě větší celkový výhled na městskou krajinu.

K významným zlepšením došlo v komfortu, pokud jde o vibrace a akustiku. Hynovis Concept je podle výrobce prvním autobusem, který je vybaven plně nezávislými, plně řízenými koly, a to vpředu i vzadu. Toto řešení dovoluje zachovat standardní vnější poloměry otáčení přes zvětšený rozvor. Pohodlí je značně zvýšeno díky snížení neodpružených hmot a nezávislému tlumení pravých a levých kol, což snižuje vibrace a otřesy uvnitř vozu.

Zvláštní péče byla věnována akustické izolaci, což ještě usnadnilo konstrukční řešení zadní motorové sekce. Výsledkem použití motoru s menším objemem válců (6 litrů) je snížení vnějšího hluku o 6 dB.

Pro Hynovis Concept byl rovněž vyvinut nový inerciální klimatizační systém využívající chladicí kapalinu. To umožňuje 50% snížení hmotnosti chladicího média v klimatizaci a 25% snížení spotřeby energie, kterou toto přídavné zařízení spotřebovává. Toto zvýšení účinnosti více než kompenzuje zvětšení okenní plochy vozu.

AUTOR: (val)

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů