Pátek, 29. března 2024

Děti radí, jak mít cestu do školy bezpečnou

Děti radí, jak mít cestu do školy bezpečnou

Každé dopoledne před pražskou Základní školou Korunovační vypadá podobně: po tříproudové silnici se prohánějí rychle jedoucí auta, děti se bojí vejít na přechod. "Během dopoledne tu projede deset tisíc aut, pro děti je to nebezpečné. Auta mnohdy zastaví na přechodu a děti nemohou přejít," říká ředitel školy Tomáš Komrska.

Právě proto se jeho škola rozhodla od září situaci řešit. Učitelé dětem rozdávají mapky s okolím školy. Ty společně s rodiči do nich zakreslí, kudy chodí ráno do školy a vyznačí místa, která jsou podle nich nebezpečná.

"Děti na to mají jiný pohled. Jsou menší, mají snížený horizont, a tedy nevidí třeba přes zaparkované auto blízko u přechodu. Hůře také odhadují rychlost blížícího se auta. Proto jsme se rozhodli, že uděláme dětem cestu do školy bezpečnější," vysvětluje Jarmila Johnová, předsedkyně občanského sdružení Pražské matky. To ve spolupráci s Nadací Partnerství zapojilo do svého projektu Bezpečné cesty do školy už osmnáct pražských škol. Podobně do mapek zakreslují nebezpečná místa i děti v Jihlavě, Liberci nebo Brně.

Školy od žáků vyberou mapky, z nichž pak vytvoří jednu velkou a na ní jsou vyznačena všechna nebezpečná místa. "Mapy jednotlivých škol se znovu konzultují s dopravními odborníky. Některé nápady od dětí jsou dobré, některé ale nerealizovatelné. Rodiče například někde chtějí udělat velké parkoviště před školou, aby mohli děti přivézt autem až ke dveřím," říká Jaroslav Mach, specialista rozvoje a organizace dopravy z pražského magistrátu.

V hlavním městě běží projekt už několik let, ale letos poprvé na něj magistrát přispěl částkou půl milionu korun. Praha už kvůli školákům zaplatila také desítky úprav různých přechodů a křižovatek.

"Kromě většího bezpečí také chceme, aby se děti naučily chodit do školy samy a nemuseli je vozit rodiče autem," podotýká Johnová, která se pro tento projekt inspirovala ve Velké Británii.

"Díky dětským nápadům se nám už podařilo změnit v Praze desítky míst. Například silnice u Základní školy Londýnská. Zúžila se zde vozovka, přidala dopravní značení," popisuje Jaroslav Mach.

Když se škola zapojí do projektu, může se drobných úprav, jako je namalování přechodu, dočkat do tří měsíců. "Když jsme ale chtěli změnit přechod Korunní a Šumavské ulice, trvalo to několik let," dodává Johnová

AUTOR: Petra Benešová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů