Využití odpadního tepla BMW
Inženýři BMW počítají s tím, že během příštích pěti let využijí podstatně větší podíl odpadního tepla motoru, než tomu bylo dosud. U moderního spalovacího motoru se pouze jedna třetina energie, obsažené v palivu, přemění v mechanickou práci pro pohyb vozidla; zbytek energie se formou tepla spalinami a chladicím systémem dostává bez užitku do ovzduší.
Nyní se sice část této energie využívá například v turbodmychadlech, ale pro provoz automobilu jsou nadále k dispozici další možnosti snížení emisí CO2 o pět procent. Na vylepšení tepelné bilance spalovacích motoru pracují u automobilky BMW v rámci programu EfficientDynamics, jenž je v podstatě soupisem opatření pro snižování spotřeby a tím i škodlivých emisí, ovšem bez nepopulárního snížení parametrů dynamiky vozu. Jeden z projektů, označený u BMW jako Turbosteamer, pracuje na principu parního stroje, využívá odpadní teplo z výfuku a chladicího systému. Kapalina se tak mění v okruhu na páru, která v parním stroji expanduje a přechází opět do kapalného skupenství. V laboratorních podmínkách se u spalovacího motoru podařilo využít přes 80 % odpadního tepla, což zvýšilo účinnost motoru do té míry, že spotřeba paliva poklesla až o patnáct procent.