Pátek, 19. dubna 2024

Pneumatiky přispívají k větším úsporám pohonných hmot

Ač si to mnozí neuvědomují, pneumatiky také ovlivňují spotřebu pohonných hmot, protože se při každém otočení kola stlačují a absorbují tak energii.
Pneumatiky přispívají k větším úsporám pohonných hmot
U nákladních vozidel "spotřebují" pneumatiky nemalé množství paliva, zatímco náklady na pneumatiky představují pouhých 2,3 % nákladů. Všechny modely však nemají stejnou výkonnost a úspora pohonných hmot je právě proto z velké míry závislá na výběru těch správných pneumatik. Proto hrají při úsporách pohonných hmot tak důležitou úlohu. Názorně se o tom přesvědčili zástupci spedičních společností díky soutěži Michelin Challenge.

Za nižší valivý odpor

Pokud vozidla mají pneumatiky s nízkým valivým odporem (např. Michelin Energy), mohou snížit spotřebu pohonných hmot u svých vozidel, a tím i významně snížit druhou nejvyšší položku provozních nákladů. Společnost Michelin jde dokonce ještě dál, když dokazuje, jak pneumatiky přispívají k větším úsporám pohonných hmot v každé fázi svého života. Pokud budou mít vozové parky spedičních společností pneumatiky s nízkým valivým odporem, které zároveň dostanou řádnou údržbu, ušetří pohonné hmoty a významně tak sníží své provozní náklady, a tím i konečné finanční výsledky.

Už více než 15 let se výzkumní pracovníci společnosti Michelin zaměřují na snižování spotřeby pohonných hmot pomocí snižování valivého odporu, což je vlastně energie, kterou točící se pneumatika absorbuje při přilnutí k vozovce.

Názorný příklad poskytla soutěž The Challenge, při které dva stejné kamiony ujely vzdálenost 1250 km z Clermont-Ferrand ve Francii do Hannoveru v Německu. Odlišné byly pouze jejich pneumatiky. Při příjezdu do Hannoveru spotřeboval kamion s pneumatikami Michelin A2 Energy o 2,3 litru pohonných hmot na každých 100 km méně než druhý. Pro dopravní společnost s vozovým parkem 50 vozidel, z nichž každé ujede 120 000 km ročně a ušetří alespoň jeden litr pohonných hmot na 100 km, to znamená úsporu 60 000 litrů nebo 51 000 Euro (při ceně 0,85 eur/litr).

Prodloužená životnost

Úspory pohonných hmot však nepřinášejí jen nové pneumatiky. Pneumatiky Michelin mají nejmodernější technologickou konstrukci, díky které je možné je po ojetí základní vrstvy desénu prořezávat - drážkovat, poté po ojetí této vrstvy protektorovat a nakonec znovu podruhé prořezávat - drážkovat. Jedna pneumatika má tudíž vlastně čtyři životy.

V důsledku toho mohou pneumatiky Michelin Energy ušetřit až 2,3 litru pohonných hmot na 100 km, když je nová (pokud se používá ve stejných podmínkách jako na soutěži The Challenge). Po prvním prořezání (ve srovnání s novou Energy A2) se zvyšuje celkový počet ujetých kilometrů o 25 % a úspora dosahuje 2 litrů na 100 km. K úspoře 2,3 litru na 100 km se pneumatika navrátí díky protektorovací technologii Michelin Remix, po níž je takto protektorovaná pneumatika "jako nová" a jako taková poskytuje i stejnou úsporu pohonných hmot a po druhém prořezání opět 2 litry na 100 km. Pneumatiky Michelin tímto způsobem během svých jednotlivých čtyř životních fází významně přispívají k úsporám energie.

Úspora pohonných hmot je dobrá nejen pro zisky dopravních společností, ale je přínosná i pro životní prostředí. Každý nespotřebovaný litr pohonných hmot znamená, že se do atmosféry neuvolní 2,66 kg CO2. Během svého růstu spotřebuje jeden strom okolo 25 kg CO2 ročně, takže úspora deseti litrů pohonných hmot se vyrovná záchraně jednoho stromu. Proto si evropská legislativa nyní uvědomuje, že pneumatiky hrají při snižování škodlivých emisí významnou roli.

Prořezávání a protektorování pneumatik Michelin Energy přináší nejen dlouhodobé úspory pohonných hmot a delší životnost samotných pneumatik, a tím i provozních nákladů, ale současně přináší prospěch i životnímu prostředí. Představuje tak jedno z nejlepších řešení na cestě ke komplexním úsporám.

Pneu bez sazí

V roce 1992 byla společnost Michelin prvním výrobcem, který na běhounech pneumatik použil siliku a nahradil tak saze, které dávají pneumatice její barvu. Silika, vznikající z transformace písků vysoké čistoty, má zvláštní vlastnosti, mezi které patří i zlepšování odolnosti pryže proti trhlinám a řezům. V kombinaci se syntetickým elastomerem a pojivem pomáhá snížit valivý odpor a zároveň poskytuje stejnou nebo i lepší přilnavost, zvláště na vlhkých površích, a odolnost proti opotřebení. Technologie, která byla v roce 1994 přizpůsobena potřebám nákladních pneumatik, už byla od té doby použita na několika generacích pneumatik.

V uplynulé době se valivý odpor nákladních pneumatik Michelin snížil o 6 % (ve srovnání s řadou E2 pro regionální dopravu), což přineslo úspory pohonných hmot mezi jedním a dvěma litry na 100 km. Pokud vezmeme v úvahu, že pohonné hmoty tvoří téměř 27 % nákladů evropských dopravních společností, a že i cena motorové nafty za pět let vzrostla, mají pneumatiky na zisky společností stále větší dopad. Také proto se staly pro dnešní dopravce jakékoli úspory pohonných hmot jednou z nejvýznamnějších otázek.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů