Čtvrtek, 28. března 2024

Lidé z Orlíku hluk náklaďáků slyšet nechtějí

Lidé z Orlíku hluk náklaďáků slyšet nechtějí

Třemošná - „Nejsme proti výstavbě obchvatu, ovšem po jeho dokončení bychom rádi žili jako předtím,“ řekl Deníku Václav Týzl, předseda občanského družení Orlík z Třemošné

Členové tohoto sdružení žijí v části města, již od právě vznikající přeložky silnice I/27 dělí asi 200metrové pole. Požadují, aby současně s vybudováním obchvatu, vznikla také protihluková stěna, která lidi v budoucnu od dopravy na komunikaci oddělí. Se stěnou se ale zatím nepočítá.

„Vedení obce Třemošná naše požadavky ignoruje a podle našich informací po celou dobu přípravných prací nevzneslo jediný požadavek na stavbu stěny,“ konstatoval Týzl. „Pokud by vedení obce myslelo na ochranu zdraví budoucích obyvatel předtím, než se na Orlíku začalo stavět, mělo několik možností. Buď výstavbu rodinných domů v blízkosti přeložky vůbec nepovolit, nebo po investorovi obchvatu požadovat vybudování protihlukového opatření,“ pokračoval Týzl.

Obyvatelé Orlíku, kteří teď prakticky denně slyší hluk strojů pracujících na stavbě, si ani nedokáží představit, jak bude situace vypadat po dokončení obchvatu. „Zatím nám vadí pouze stroje, prach a hluk. Někdy je nemožné třeba i pověsit prádlo na zahradu. Všichni ale doufáme, že rozum zvítězí a protihlukové stěny budou vybudovány. Vždyť tady žijí lidé, dokonce s malými dětmi, kteří sem šli bydlet kvůli klidu a čistému ovzduší,“ míní Eliška Suchá.

Na stavbu jsme se v pondělí vypravili. Pracoval tam jeden bagr, od něhož zem odvážela dvě těžká nákladní auta. Ze zahrad rodinných domů byly stroje slyšet dobře. Od jednoho z pracovníků stavby jsme se dozvěděli, kudy a v jaké výšce silnice v budoucnu povede. „Část bude zhruba ve výšce domů, pak začne silnice klesat a skryje se do zářezu v zemi. V místě, kde ale bude ještě nad zemí, by nějaká stěna nebo val zapotřebí byla,“ konstatoval muž.

Starosta Třemošné Jaromír Zeithaml se pro Deník k problému protihlukových stěn vyjádřil už dříve. „Protihluková studie před započetím stavby ukázala, že stěny zapotřebí nebudou, a proto se s nimi v této době nepočítá. Až bude obchvat uveden do zkušebního provozu, pak teprve budeme moci hluk posoudit. S Ředitelstvím silnic a dálnic jsme domluveni, že budou schopni protihlukové stěny postavit dodatečně a rychle,“ řekl starosta.

Argumentace předběžnou studií hlučnosti se občanskému sdružení nelíbí. „V zájmu obce by mělo být chránit své občany s předstihem a nikoliv až hledáním následných řešení reagujících na faktický nepříznivý stav. Od představitelů obce jsme se také dozvěděli, že pozemky mezi obytnou zónou a komunikací byly vykoupeny a v budoucnu se mají zalesnit. Ovšem pokud sem vysázejí půlmetrové stromy, bude trvat patnáct let, než bude alespoň trochu klid. To všechno by ovšem protihluková stěna vyřešila hned,“ dodal Týzl.

Podle Libuše Bartošové z plzeňského zdravotního ústavu se bude hluk na obchvatu měřit po ukončení stavby a před jejím zkolaudováním. „Takové měření se pak provádí za běžného provozu, čtyřiadvacet hodin denně. Den a noc odděleně, přičemž denní měření hodně ovlivňuje provoz v ranních hodinách a ve špičce. Hodnoty se pak průměrují,“ vysvětlila Bartošová.

 

Zdroj:Plzeňský deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů