Sobota, 20. dubna 2024

Scania testuje hybridní autobusy

Scania testuje hybridní autobusy
V souvislosti s úsilím vedení města o zásadní zlepšení ovzduší ve švédské metropoli zahájila automobilka Scania rozsáhlý program provozních zkoušek šesti progresivních městských autobusů. Jejich průkopnická koncepce je založena především na instalaci hnacího řetězce využívajícího etanolové hybridní technologie.

Ta přináší snížení spotřeby paliva nejméně o 25 % ve srovnání se standardním vznětovým motorem, ale také radikální redukci emisí CO2 o 90 %. Automobilka připravila projekt ve spolupráci se společností SL, která provozuje městskou hromadnou dopravu osob ve Stockholmu, a s operátorem Swebus.

Během dvouletého zkušebního provozu budou autobusy nasazeny na nejvytíženějších linkách. "Tyto provozní zkoušky nám poskytnou reálné poznatky o tom, jak funguje tato technologie ve skutečném uplatnění, stejně jako fakta o vlivu na životní prostředí," konstatuje Göran Hammarberg, vedoucí vývoje autobusové divize automobilky Scania. "Výhledově nám projekt umožní poskytovat dopravcům techniku s výrazně lepšími parametry z hlediska vlivu na životní prostředí." Významnou podporu poskytly švédská státní energetická agentura a agentura ochrany životního prostředí

Výrobce zařadil do zkoušek autobusy řady Scania OmniLink ve verzi Low Entry. Nové hnací ústrojí je ideální soustavou pro typický městský a příměstský provoz spočívající v opakovaném rozjíždění a zastavování, krátkých jízdních úsecích a dlouhých provozních směnách.

Klíčovým detailem je absence mechanického spojení mezi spalovacím motorem a pohonem kol. Vznětový hnací agregát je upraven pro spalování etanolu (ED 95) a pohání pulsní generátor. Ten vyrábí elektrický proud pro pohyb vozidla. Při zpomalování je pak energie ukládána do kapacitních akumulátorů. Protože fungují na podobném principu jako kondenzátory mají mnohonásobně delší životnost, než soudobé olověné nebo niklkadmiové akumulátory a nevyžadují téměř žádný servis.

Scania, podporující dlouhodobě úsilí o zlepšování životního prostředí, vyrobila a uvedla do provozu od roku 1989 více než 400 autobusů s etanolovým pohonem, které úspěšně jezdí ve Stockholmu.

Scania patří mezi světovou špičku ve výrobě nákladních vozidel pro těžkou dopravu, autobusů a průmyslových a lodních motorů. Je zastoupena ve 100 zemích světa a pracuje pro ni na 35 tis. lidí. Výzkum a vývoj je soustředěn ve Švédsku, výrobní a montážní závody jsou umístěny v Evropě a v Jižní Americe. V roce 2008 dosáhla Scania obratu 89 mld. švédských korun a čistý zisk společnosti činil 8,9 mld. švédských korun.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů