Úterý, 23. dubna 2024

Kohoutková voda v restauracích a kavárnách ČR

Kohoutková voda v restauracích a kavárnách ČR

"Dáte si minerálku, nebo vodu z kohoutku?" ptá se hned po objednávce číšník v Literární kavárně v pražské Řetězové ulici. V mexické restauraci na pražských Vinohradech dostane host zase automaticky v poledne na stůl džbán vody z kohoutku s ledem a citronem.
Restaurací a kaváren, kde servírují i kohoutkovu vodu v poslední době přibývá. České restaurace začínají podle zahraničních vzorů nabízet hostům vodu z kohoutku. "Je to ekologické a moderní. Proč pracně a draze dovážet vodu odjinud, když ji můžeme natočit z kohoutku?" říká Radomír Smrčka z hotelu InterContinental Praha, který se mezi prvními zapojil do nového projektu společnosti Veolia Voda Česká republika.

Z krásné karafy voda chutná

Voda z kohoutku se stala velkým hitem světových restaurací. Kampaň za pití vody z kohoutku již proběhla v Paříži, kde se rozdávaly designové lahve od Pierra Charpina. V New Yorku pijí vodu z kohoutku filmové celebrity. Propagují ji například herečky Sarah Jessica Parker či Lucy Liu. Tamní restaurace to spojily i s charitou - prodávaly točenou vodu po dolaru a výtěžek věnovaly na konto Unicef. Londýn zapojil do své kampaně za pití "vody z Temže" členy britského parlamentu i michelinské šéfkuchaře.
Není to přitom žádná novinka - i čeští turisté v počátku devadesátých let zjistili při návštěvách Francie či jiných zemí, že v restauraci dostanou i bez vyžádání na stůl orosenou karafu či džbán s obyčejnou vodou a ledem. Nikdo je nenutí objednávat si balené vody, o to více si pak vychutnají pokrmy, které jim nabízí jídelní lístek. Z psychologického hlediska je totiž částka utracená za jídlo pro zákazníka daleko přijatelnější než částka za vodu v lahvi. Jídlo je z tohoto hlediska hodnoceno jako vyšší získaná hodnota než nealkoholický nápoj.
V zahraničí se inspirovala také společnost Veolia Voda Česká republika, která prostřednictvím svých regionálních společností dodává pitnou vodu zhruba čtyřem milionům obyvatel České republiky. Do restaurací a kaváren chce rozdávat karafy od proslulého českého designéra Daniela Piršče.
"Chceme vrátit vodu z kohoutku do restaurací, kaváren i barů a docílit její podávání nejen k jídlu, ale také ke kávě, tak jak bylo kdysi zvykem," říká Marcela Dvořáková - výkonná ředitelka komunikace a marketingu Veolia Voda Česká republika. V současné době Veolia Voda zjišťuje, které restaurace a kavárny by měly o zapojení do této kampaně zájem. Koncem srpna by již mohly být k dispozici první výsledky spolupráce. "Gastronomické podniky, které začnou vodu z kohoutku servírovat, získají kromě originálních karaf také informační a propagační materiály,kromě jiného budou např umístěny na on-line mapě restaurací nabízejících vodu z kohoutku a dostanou možnost nést speciální označení - samolepku informující, že v dané restauraci host dostanou i vodu z kohoutku.V neposlední řadě je podpoříme také v rámci naší mediální komunikace," vyjmenovává Marcela Dvořáková.
Veolia Voda počítá, že každé restauraci, která se připojí k projektu, daruje v průměru 20 karaf (dle velikosti restaurace až maximálně 50 kusů). Pokud bude mít restaurace zájem o další karafy, budou si je moci zakoupit. "Chceme každý rok rozdávání karaf se stejnými pravidly zopakovat," dodává Marcela Dvořáková.
Zapojením do projektu Veolia Vody získají majitelé restaurací a kaváren možnost nabídnout
svým hostům novinku, kterou v současné době jistě ocení. Zkušenosti z Francie navíc dokládají, že v restauracích, kde je voda z kohoutku zdarma zcela běžná, neklesá zásadním způsobem ani prodej ostatních nealkoholických nápojů. Obavy, že by je hosté nepili, se ukázaly jako zbytečné. Nejen díky zahraničním turistům je dnes již i u nás řada restaurací a kaváren, které vodu z kohoutku nabízejí.

Do kampaně se kromě hotelu InterContinental Praha, přihlásil i hotel Marriott International, hotel Jalta, restaurace PHENIX a další. Projekt je určen i mimopražským restauracím a kavárnám z měst a obcí, kde veřejné vodovody a kanalizace provozují vodárenské společnosti ze skupiny Veolia Voda Česká republika.
"Host, který navštíví naši restauraci, bude mít stejnou možnost volby, jako je tomu již tradičně v mnoha vyhlášených zahraničních restauracích. Proto jsme se nemuseli dlouho rozhodovat o nabídce připojit se k tomuto projektu a zavést tento moderní trend i do naší restaurace. Věříme, že i přes symbolický poplatek, který naši hosté za kvalitní, osvěžující a příjemně vychlazenou kohoutkovou vodu ve skleněné karafě zaplatí, ocení naši snahu přispět k minimalizaci balených vod, které si ještě před servírováním na stůl musí projít procesem stáčení, balení a dovozu," dodává Radomír Smrčka.

Voda z kohoutku je kvalitní

Voda z veřejného vodovodu patří mezi nejvíce kontrolované potraviny. Její kvalita odpovídá přísným parametrům stanoveným vyhláškou ministerstva zdravotnictví č.252/2004 Sb. a je kontrolována jak v úpravnách vody, tak ve vodovodní síti a v domácnostech. Kromě akreditovaných laboratoří, které sledují na 100 ukazatelů kvality, provádějí supervizi kontroly i hygienické stanice. Kvalita vody z kohoutku se v České republice v posledních letech velmi zlepšila a odpovídá vyspělým evropským státům.

Spotřeba balené vody klesá

Výzkumy veřejného mínění dokládají, že balenou pitnou vodu pokládá stále více lidí za docela zbytečný luxus. Podle údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů od roku 2005 do loňska poklesla v ČR spotřeba balené vody zhruba o čtyři procenta na 877 milionů litrů. Podle odborníků stále více lidí upřednostňuje vodu z vodovodního kohoutku před vodou z PET lahví. Ve velké Británii poklesl v roce 2008 prodej balené vody dokonce o devět procent.


Výsledky průzkumu, který zadala společnost Veolia Voda

o Vodu z kohoutku pije přes 80 % lidí
o 75 % lidí nevědí, že si v některých restauracích lze objednat vodu z kohoutku
o Ke kávě by si ji objednalo 86 % lidí

Kolik byste zaplatili za 2 dl vody?

o Do 5 Kč by za vodu z kohoutku bylo ochotno zaplatit 45,8 %
o Do 10 Kč by zaplatilo 21,5 Kč
o Polovinu ceny balené vody by zaplatilo 5,6 % dotazovaných
o Zdarma by měla být voda z kohoutku podle 28,3 %

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů