Frankfurtský autosalón: Bohatí šetří a přemýšlejí o ekologii
Světová hospodářská krize tvrdě dopadla na automobilový průmysl a donutila všechny šetřit, dokládá to i 63. autosalón ve Frankfurtu, který začal ve čtvrtek; téměř všichni účastníci na něm představují ekologické vozy, včetně legendárního Trabantu. Informovala o tom v pátek agentura RIA Novosti.
Krize se tak stala nejen motorem technologického pokroku, ale udělala převrat i v myšlení výrobců automobilů, když je nutí hledat možnosti sjednocení nejnovějšího vývoje. "Je čas být připraven k rozvoji paralelních technologií, vybrat ty nejlepší a ty společně dopracovat do jednotného standardu," uvedl na společné tiskové konferenci hned sedmi německých výrobců automobilů zástupce vedení společnosti Daimler Thomas Weber, který má na starosti design a výzkumné práce v divizi Mercedes-Benz Cars.
Že nejde jen o slova, doložili vrcholoví manažeři automobilek Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Porsche, Opel, GM Europe a Ford Europe, když předvedli kabel k nabíječce pro své nové elektromobily se standardizovaným konektorem. Jak uvedl Weber, výrobci vzali v úvahu přání majitelů mobilních telefonů, kteří nebyli spokojeni s tím, že každá firma má jinou nabíječku. Německé automobilky se nyní dohodly o společné normě pro nabíječky elektromobilů. Přistoupení francouzských a italských výrobců k tomuto standardu je už v podstatě také odsouhlasené. "Pokud se francouzští, němečtí a italští výrobci dohodnou, bude to velká šance na zavedení celoevropské normy pro Evropskou unii," řekl šéf Svazu automobilového průmyslu Německa Mathias Vissman.
Weber už se dívá dál: je přesvědčen, že dalším nutným krokem je standardizace elektrobaterií. "Bude to větší úspora nákladů. Elektrifikace plus bezpečnost a komfort - to je tajemství úspěšného východiska automobilového průmyslu z krize," řekl.
Je zřejmé, že elektromobily, včetně těch na solární pohon, budou zaujímat své místo na trhu postupně, především proto, že neexistuje rozvinutý systém elektrických dobíjecích stanic. Nicméně německé automobilky jednomyslně tvrdí, že budoucnost je právě v tomto typu vozů.
Zatím považují za aktuální kombinované motory využívající ekologičtější palivo než benzín, například vodík (tady dominoval Mercedes) nebo biomasu (lídrem je Volkswagen).
Velmi úspěšně vystoupili na autosalónu malí automobiloví výrobce z USA. Tesla s původním sportovním hatchbackem Tesla Roadster a Fisker s hybridním elektromobilem Karma Plug-In Hybrid a kabrioletem Karma-Sunset, který se objeví na trhu v roce 2011.
Velmi neobvyklý koncept představila francouzská firma Renault - nejmenší auto na solární baterie Twizy ZE, limuzínu Fluence ZE a nové Kangoo. Zajímavé hybridy prezentoval také Lexus, Citroën, Peugeot, Toyota, Ford, Mazda a Volvo.
Elektromobil se solárními panely na střeše přinesl znovuzrozený Trabant, kdysi "vizitka" východního Německa.
Autor: Dana Rybáková