Pátek, 29. března 2024

Alternativní Frankfurt

Němečtí výrobci pojali autosalon jako přehlídku své technologické převahy. Krize jako by se nekonala.

Alternativní Frankfurt

Ústředním tématem 63. mezinárodního autosalonu (IAA) v německém Frankfurtu nad Mohanem se staly především automobily s alternativním pohonem. A to přesto, že i laikovi musí být zřejmé, že fosilní paliva tu jako hlavní zdroj energie pro pohon osobních automobilů ještě dlouho zůstanou.
To ovšem neznamená, že snižování dopadů individuální dopravy na životní prostředí tématem není.
Zejména domácí výrobci jako by si vytkli za společný cíl přesvědčit tady ve Frankfurtu svět, že německá auta nejsou těmi silnými, žíznivými, ke světovému klimatu a zásobám neobnovitelných zdrojů lhostejnými monstry, za jaká byla v nedávné minulosti označována některými aktivistickými organizacemi.

Vše pro životní prostředí
"Němci tu mají dvaačtyřicet světových premiér, které ukazují cestu vpřed k větší šetrnosti k životnímu prostředí," řekl na zahajovací tiskové konferenci předseda německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann.
Nejde přitom jen o koncepty jako BMW Vision Efficient Dynamics, což je studie futuristického sportovního vozu s dieselem o objemu 1,5 litru a třemi výkonnými elektromotory, nebo plně elektrický Audi E-tron s celkovým točivým momentem 4500 Nm.
Volkswagen s hrdostí vystavoval na svém stánku v hale číslo 3 sériové modely řady BlueMotion s mimořádně hospodárnými agregáty. Polo BlueMotion spotřebuje v kombinovaném režimu jen 3,3 l nafty na 100 km, Golfu BlueMotion stačí 3,8 l a velký Passat BlueMotion jezdí za senzačních 4,4 l/100 km.
Dokonce i sportovní Golf R s výkonem 270 koní se chlubí nikoli hodnotou akcelerace či nejvyšší rychlosti, ale spotřeby.
"Kombinovaná spotřeba klesla v porovnání s Golfem R32, tedy modelem předchozí generace, o 21 procent," řekl Ekonomu Jakob Kähler z divize VW Individual. "Přeplňovaný čtyřválec s technologií TSI je podle našeho názoru důstojnou náhradou za dřívější šestiválec," dodal.

VW se spotřebou 1,5 l
Výrobce z Wolfsburgu se pochlubil rovněž studií městského elektromobilu E-Up, kterou však zcela zastínil fantastický koncept VW L1.
Díky karoserii z uhlíkových vláken váží L1 pouhých 380 kilogramů. Dvousedadlový vůz je poháněn kombinací zcela nového dvouválcového dieselu elektromotoru.
S průměrnou spotřebou 1,49 litru nafty na 100 kilometrů jde patrně o nejúspornější automobil na světě - a VW nepokrytě naznačuje možnost jeho uvedení do sériové výroby již v roce 2013!

Lehká Mazda nebude
Důraz na nízkou hmotnost - jako jednu z cest k větší hospodárnosti - je ostatně častým tématem mnoha frankfurtských studií i sériových automobilů.
Mazda vystavovala kromě modernizovaného typu CX-7 s novým turbodieselem 2,2 litru také radikálně odlehčenou verzi sportovního roadsteru MX-5 s provozní hmotností pod jednu tunu. Možnost sériové výroby zástupci automobilky bohužel vyloučili.
O poznání nadějněji se jeví dvojice mnichovských konceptů: Mini Coupé a Mini Roadster představují radikálnější parafrázi kultovního malého automobilu a o jejich připravenosti pro výrobu se ve Frankfurtu mluvilo jako o veřejném tajemství.
Téma hospodárnosti a zodpovědnosti k životnímu prostředí se nevyhýbá ani těm nejexkluzivnějším automobilkám. Ferrari 458 Italia, mnohými novináři neoficiálně vyhlášené za nejatraktivnější novinku frankfurtského autosalonu, spálí méně paliva a uvolní přitom méně CO2 než předchozí F430, přestože je mnohem výkonnější a rychlejší.
Vysokootáčkový osmiválec s měrným výkonem 93 kW na litr (celkem 413 kW) katapultuje tento sportovní automobil na rychlost 100 km/h za pouhé 3,4 sekundy.
Italia se pyšní celohliníkovou konstrukcí, supermoderní dvouspojkovou převodovkou, elektronicky řízeným zadním diferenciálem a sofistikovaným stabilizačním systémem F1-Trac, o kterém Maranellští tvrdí, že má hodně společného s technologií používanou ve formuli 1.

Elektrifikace za podpory vlády
Vrátíme-li se zpátky na zem, nelze opominout plejádu elektrických vozů.
Kromě studií, prototypů i sériových modelů, o nichž Ekonom obsáhle informoval minulý týden, překvapil například Ford prototypem modelu Focus s elektrickým pohonem.
Konsorcium tvořené společností Ford, energetickou korporací Scottish and Southern Energy a univerzitou ve Strathclyde začne v roce 2010 provozovat flotilu patnácti vozů Ford Focus BEV. V rámci programu vzniká rovněž dobíjecí infrastruktura v obvodu London Borough of Hillingdon.
Projekt je částečně financován vládní Radou pro technologickou strategii. "Elektrifikace je významným krokem na cestě k hospodárnějším a zodpovědnějším řešením osobní mobility," řekl John Fleming, prezident a generální ředitel Ford of Europe. "Ford se již těší na spolupráci s partnery projektu, který povede k vytvoření trhu pro elektrická vozidla v Evropě," dodal.
Méně efektní, ale z hlediska blízké budoucnosti podstatně realističtější premiérou "modrého oválu" je Focus ECOnetic se systémem stop-start a kombinovanou spotřebou jen 3,8 l/100 km.
Opomenout nelze ani zcela novou rodinu benzinových motorů Ford EcoBoost, které díky kombinaci turbodmychadla, přímého vstřikování a proměnného časování dosahují až 20procentního snížení spotřeby oproti srovnatelně výkonným konvenčním agregátům.
Automobilka bude postupně zavádět jednotky EcoBoost do svých modelů po celém světě. "EcoBoost je nedílná součást naší střednědobé a dlouhodobé strategie udržitelného rozvoje," zdůrazňuje Derrick Kuzak, viceprezident Fordu pro globální vývoj produktů.
Společnost předpokládá, že již v roce 2013 bude celosvětově prodávat 1,3 milionu vozů značek Ford, Lincoln a Mercury s agregáty EcoBoost - z toho 750 000 ve Spojených státech, kde se osobní automobily se vznětovými motory neprosadily v takové míře jako v Evropě.
Evropané se prvního Fordu s motorem EcoBoost dočkají v podobě zcela nové generace velkoprostorového modelu C-MAX, který má ve Frankfurtu také světovou premiéru. Dalšími obchodními "magnety" této novinky má být líbivý design, výběr z pětisedadlové a sedmisedadlové verze či inovativní řešení sedadel s průchozí "uličkou" ve druhé řadě.
Světová premiéra z dílen Škody Auto nemá elektrický pohon, uličku mezi sedadly, a dokonce ani karoserii z uhlíkových vláken - a přesto bude pro tuzemské publikum tou zdaleka nejzajímavější novinkou.

Superb startuje i bez klíče
Nová Škoda Superb Combi je co do velikosti zavazadlového prostoru největší kombi celé skupiny VW a patrně i největší kombi střední třídy na evropském trhu.
Koneckonců, posuďte sami: zavazadlový prostor o základním objemu 633 litrů se sklopením zadních sedadel zvětší na úctyhodných 1865 litrů.
Za příplatek bude možné vůz vybavit také elektrickým otevíráním a zavíráním víka zavazadlového prostoru.
Další komfortní novinkou ve výrobním programu mladoboleslavské značky je systém KESSY neboli "bezklíčové" odemykání vozu a spouštění motoru.
Klíč zůstává v kapse, s autem komunikuje bezdrátově. Vtipným nápadem je vyjímatelné osvětlení v levé části kufru, jež lze v nouzi použít jako ruční svítilnu.
Paleta motorů nového modelu Superb Combi odpovídá nabídce liftbacku. Volit lze ze tří zážehových a dvou vznětových motorů. Všechny agregáty pracují s přímým vstřikováním paliva, takže dosahují nízkých hodnot spotřeby a emisí.
Stánek českého výrobce jinak žádné významnější novinky nepřinesl, nepovažujeme-li za významnou novinku Octavii upravenou pro provoz na LPG.

Neříkej hop...
Jeden aspekt je na letošním Frankfurtu nápadný svojí zdánlivou nepřítomností: hospodářská krize.
Jako by automobilky nechtěly řešit fakt, že dobíhající či již ukončené programy šrotovacích prémií na důležitých evropských trzích mohou rychle vrátit přebujelý evropský autoprůmysl tam, kde byl ještě začátkem letošního roku - do poklesu v řádu desítek procent.
Oficiální stanovisko trefně shrnul ve svém prohlášení prezident VDA Wissmann: "Letošní autosalon se koná na správném místě a ve správný čas. Na největších automobilových trzích lze pozorovat známky konsolidace. Zejména při pohledu na vývoj v západní Evropě dospíváme k přesvědčení, že důležité trhy se již odrazily ode dna nebo se dokonce zotavují." Frankfurt podle Wissmanna ukazuje "cestu z krize".
Nabízí se otázka, nakolik je v tomto případě přání otcem myšlenky. Varující může být situace značky Opel, jejíž novopečený vlastník Magna International s jistou dávkou smyslu pro dramatické načasování oznámil v předvečer zahájení frankfurtského autosalonu plán na propuštění až 10 500 zaměstnanců Opelu.
Evropský autoprůmysl se možná odrazil ode dna, ale bolestivé restrukturalizaci se nevyhne. Snad po bujaré frankfurtské oslavě nečeká evropské výrobce aut příliš bolestivá kocovina.

AUTOR: Jiří Červenka
spolupracovník redakce,

Frankfurt nad Mohanem
Frankfurt 2009 v číslech
Vystavovatelů: 753 ze 30 zemí
Automobilek: 62
Světových premiér: 82, z toho 42 německých
Tiskových konferencí: 80
Očekávaných návštěvníků: 750 000
Výstavní plocha: 185 000 m2

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů