Čtvrtek, 28. března 2024

Třiašedesátý Frankfurt ve znamení elektrických slibů

Exkluzivní modely na jedné straně a proti nim úsporné elektromobily, to jsou dva póly, mezi nimiž se odehrával letošní 63. ročník Autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem.

Třiašedesátý Frankfurt ve znamení elektrických slibů

Zúčastnilo se jej více než 700 vystavovatelů ze 30 zemí, kteří představili 82 celosvětových novinek.

Limuzíny značek Aston Martin, Bentley, Jaguar a Rolls-Royce, nové supersporty Ferrari, Lamborghini, Lexus, McLaren, Mercedes-Benz i Porsche působí v současné krizi na všech automobilových trzích světa jakoby z jiné planety či z jiného času. A skutečně jde o časový posun. Vývoj nového modelu trvá pět, šest let, vystavené modely tedy nejsou provokací, ale jen sentimentální vzpomínkou na časy, kdy o krizi neměl nikdo ani tušení, a proto výrobci začali vyvíjet další luxusní vozy, které by mohly zaujmout horních deset tisíc.

A elektromobily? Připomínají pouťové atrakce. Kolotoč, který přinese pár vzrušujících okamžiků, ale praktický význam nemá.

Studie nových vozidel poháněných elektromotory se na světových přehlídkách automobilů představují nejméně posledních 10 let. Vůdčí byly v tomto směru japonské značky, přidávali se Evropané, americká Tesla Motors představila dokonce elektrický sporťák, Chrysler překvapil elektrickým jeepem. Vždy však šlo zatím o koncepty, které se snad někdy, v určité modifikaci, dostanou na silnice.

PEUGEOT, BOLLORÉ I HYUNDAI

Na letošním frankfurtském autosalonu ale přece jen k mírnému posunu vpřed došlo. Japonská automobilka Mitsubishi, která již pro japonský trh vyrábí svůj elektromobil e-MiEV, nalezla v Evropě partnera ve francouzské značce Peugeot. Elektromobil pro Evropu se bude jmenovat Peugeot iOn a koncem příštího roku má na evropské trhy zamířit nejméně 10 tisíc těchto vozů. Budou prvními sériově vyráběnými elektromobily v Evropě.

Elektromobily Peugeot iOn budou připraveny především pro provoz ve městě. Jde o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 m, který se zvládne otočit na 4,5 m. Tento stoprocentně elektrický Peugeot s maximálním výkonem 47 kW (64 k) a točivým momentem 180 Nm dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h, a jeho dojezd je 130 km. Baterie lithium-ion se za pomoci klasické 220 V zásuvky plně nabijí za šest hodin, systémem pro rychlé dobíjení stačí 30 minut na dobití na 80 %. V Japonsku se cena elektromobilu e-MiEV v přepočtu pohybuje kolem 840 000 Kč. Japonská vláda však ekologické automobily dotuje, takže běžní Japonci nakonec zaplatí částku kolem 560 000 Kč. Na této úrovni se má pohybovat i cena elektromobilu Peugeot iOn v Evropě, neměla by převýšit 23 tisíc eur.

Druhým městským elektromobilem značky Peugeot je miniauto BB1, ve Frankfurtu představené jako koncept. Čtyřmístný vůz dlouhý jen 2,5 m, s elektromotory v zadních kolech, každý s výkonem 7,5 kW. Kola s elektromotory vyvinula firma Michelin. Hmotnost vozu je jen 600 kg, dojezd na jedno nabití 120 km, místo volantu jsou řidítka a multifunkční displej v přístrojové desce umožňuje i telefonování. Kdy a zda se BB1 začne vyrábět, však zatím Peugeot neoznámil.

Peugeot ale není jediný francouzský sériový výrobce elektromobilů v Evropě. Již loni představil výrobce baterií, francouzská společnost Bolloré, spolu s italským studiem Pininfarina pětimístný elektromobil Blu-E-car. V roce 2011 chtějí vyrábět 15 tisíc těchto aut ročně.

Největším handicapem elektromobilů jsou těžké baterie. Korejská automobilka Hyundai nyní svůj minivůz Hyundai i10 Electric osadila lithium - polymerovými akumulátory Li - Pol. V porovnání s akumulátory Ni-MH jsou při stejném výkonu o 30 % lehčí, zabírají o 40 % menší prostor a jsou o 12 % účinnější.

Hyundai i10 Electric se má v omezené sérii začít vyrábět v příštím roce. Vůz o hmotnosti necelé tuny ujede na jedno nabití 160 km, elektromotor má výkon 49 kW. Z domácí sítě se akumulátory nabijí za pět hodin, rychlodobíjením je lze na 85 % kapacity dobít za 15 minut.

ELEKTRICKÉ A HYBRIDNÍ SUPERSPORTY

Na elektrický pohon začali věřit i výrobci luxusních a sportovních vozů. Známý je roadster kalifornské společnosti Tesla Motors, který dosahuje rychlosti až 270 km/h.

Nově se ve Frankfurtu objevilo i elektrické Audi, zatím ve formě konceptu. Supersport Audi e-Tron je doslova čtyřkolka, každé kolo pohání vlastní elektromotor, celkem mají výkon 230 kW. Maximální rychlost 4,26 m dlouhého vozu je omezena na 200 km/h, zrychlení z nuly na 100 km/h dosáhne za 4,8 s, což je čas srovnatelný se sportovními vozy Ferrari či Porsche. Dojezd na jedno nabití je 248 km, z domácí zásuvky se vůz nabíjí šest až osm hodin, při rychlonabíjení to trvá dvě a půl hodiny.

Řada dalších automobilek kombinuje elektromotor s klasickými spalovacími pohony, jde o tzv. hybridní vozy. Je to jakýsi vývojový mezistupeň, protože veřejné dobíjecí stanice akumulátorů chybí, zatímco síť klasických čerpacích stanic je v Evropě poměrně hustá.

BMW ve Frankfurtu kromě jiných vozů představila i svůj futuristický koncept Vision EfficientDynamic. Jde o plug-in diesel hybrid, který slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a kombinovanou spotřebu 3,75 l na 100 km.

Dieselový tříválec o objemu 1.5 l má výkon 163 koní. Nový pohonný systém je dalším stupněm rozvoje hybridního pohonu využitého v nově ohlášeném modelu ActiveHybrid 7. Jeho součástí jsou i dva elektromotory o výkonu 80 a 33 koní, celkový výkon systému je 356 koní. Nový koncept Vision EfficientDynamics využívá podle BMW podobného rozložení jako plug-in hybrid Chevrolet Volt. Lithium-polymerová baterie, která prochází středovým tunelem v podvozku má celkovou kapacitu 10,8 kWh při váze 85 kg. V domácí síti se plně nabije za dvě a půl hodiny. Dojezd čistě na elektřinu je 50 km, dalších 640 km poskytuje diesel a nádrž na 25 l. Vůz je lehký, díky hliníkovému rámu a šasi z polykarbonátů se celková hmotnost pohybuje na 1395 kg. Emise CO2 BMW udává na hodnotě 99 g/km a maximální rychlost elektronicky omezena na 250 km/h.Rekuperace energie brzdění dodává jinak zbytečně vyzářenou energii zpět do baterií.

Různé verze hybridních pohonů s možností dobíjení baterií ze sítě nabízejí i vozy a koncepty Toyota Prius, Lexus, Opel Ampera, Mercedes - Benz Vision S 500, modely automobilek VW i Renault.

DVĚ NOVÉ MAZDY

Přestože je ve Frankfurtu více elektromobilů než na předešlých světových výstavách, hlavní část expozic světových značek tvoří vedle hybridů konvenční vozy.

Japonská automobilka Mazda má dvě novinky. První je Mazda MX-5 Superlight Version. Vůz, s jehož sériovou výrobou se nepočítá, postrádá čelní okno i střechu včetně jejího rámu. Cílem je navodit co nejsportovnější vzhled a dosáhnout nejhospodárnějšího provozu. Tomu napomáhá snížení hmotnosti, dvoumístný roadster váží bez řidiče 995 kg. Je vybaven čtyřválcovým benzinovým agregátem MZR 1,8 l, který vyvine nejvyšší výkon 93 kW při 6500 ot./min. a z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,9 s.

Druhým trumfem japonské značky je zdokonalená verze sportovního crossoveru CX-7 s pohonem všech čtyř kol. Nově může být vybaven dieselmotorem MZR-CD 2,2 l s přímým vstřikováním paliva a systémem čištění spalin SCR (selektivní katalytická redukce). Tento systém se používá jen u prémiových vozů, CX-7 je prvním vozem značky Mazda, který je systémem SCR vybaven.

Systém SCR snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum AdBlue na bázi močoviny. To dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny. Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku ve výfukových plynech a dochází k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Aditivum je uskladněno v nádrži o objemu 15,5 l pod podlahou zavazadlového prostoru. Náplň aditiva AdBlue vydrží za běžných jízdních podmínek nejméně 20 000 km, takže jeho doplňování probíhá jednoduše v rámci pravidelné údržby.

Zdokonalená Mazda CX-7 může být vůbec poprvé vybavena také systémem monitorování mrtvých úhlů. Ten je založen na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. V rychlostech přes 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary mají dosah přibližně 50 m a fungují spolehlivě i v nepříznivých klimatických podmínkách. Nachází-li se v jejich dosahu jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor.

PRVNÍ HYBRID NA LPG

Společnost Hyundai ve Frankfurtu představila několik novinek, mezi nimi i sedan Elantra LPI Hybrid, uvedený na korejský trh letos v červenci jako součást modelové řady Avante. Jde o první hybridní vůz na světě s pohonem na LPG.

Firma použila poprvé u hybridního vozu lithium-polymerové akumulátory, které napájejí elektromotor o výkonu 15 kW, jenž spolupracuje se čtyřválcem Hyundai Gamma LPI 1,6 litru. V porovnání s konvenčními akumulátory Ni-MH nebo Li-Ion dosahují lithium-polymerové akumulátory vyšší energetické hustoty, jsou odolnější vůči mechanickému poškození, mají nižší výrobní náklady a delší životnost, neboť dokáží absolvovat větší počet nabíjecích a vybíjecích cyklů, než začnou ztrácet kapacitu.

Pohon novinky obstarává motor 1.6 LPI Gamma s maximálním výkonem 84 kW v kombinaci s elektromotorem o výkonu 15 kW a plynulou samočinnou převodovkou CVT. Hybridní soustava modelu Elantra Hybrid LPI dosahuje celkového výkonu 98 kW. Emise CO2 dosahují jen 94 g/km.

Hospodárnost modelu Elantra Hybrid LPI dále zvyšuje funkce "Stop&Go", která automaticky vypíná motor běžící na volnoběh. K vypínání motoru dochází, jen pokud řidič zabrzdí vůz z jízdy rychlostí alespoň 9 km/h na dobu přesahující dvě sekundy.

Na přístrojové desce v provedení SuperVision se zobrazuje symbol stromu "Eco Guide", který svítí při hospodárném stylu jízdy. Pokud řidič dodržuje pravidla ekologické jízdy, vyraší na stromu malé zelené lístky.

Mezi další novinky korejské značky Hyundai patří koncept Hyundai ix-Metro, malý hybrid kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle). Jeho designéři brali inspiraci od NASA i ze sci-fi filmů. Zhruba čtyřmetrový koncept ix-Metro emituje jen 80 g/km CO2, jeho hybridní pohon má výkon 92 kW při 6000 ot/min. Tříválcový zážehový motor s litrovým objemem je vybaven plynule variabilním časováním ventilů, přeplňován turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Spouštěč-alternátor může podpořit akceleraci výkonem až 5 kW. Potřebný elektrický proud dodává ultrakapacitor (dvouvrstvý elektrochemický kondenzátor) a 12V akumulátor. Hybridní systém poskytuje největší točivý moment 157 N.m v rozpětí otáček od 1750 do 4500/min. prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky.

Nový je i Hyundai Blue-Will plug-in koncept, první hybridní vůz značky, který lze dobíjet ze sítě. Jeho panoramatická skleněná střecha je vybavena solárními články pro dobíjení akumulátoru. Blue-Will je zkušebnou nových nápadů, které zahrnují i řízení bez mechanického spojení volantu s koly (steer-by-wire) nebo ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky. Na jedno nabití akumulátorů lze čistě elektricky ujet až 64 km. Kombinovaná spotřeba paliva může klesnout až k 2,2 l/100 km.

FORD A UŽITKOVÉ VOLKSWAGENY

Nový Ford C-MAX přivádí do portfolia značky Ford řadu nových technických řešení, zejména zcela nový zážehový agregát EcoBoost 1,6 l s přímým vstřikováním benzínu, a také nejvyspělejší bezpečnostní a komfortní prvky, například systém poloautomatického podélného parkování nebo systém sledování mrtvých úhlů.

Ford C-MAX zamíří k evropským zákazníkům ve druhé polovině roku 2010 jako první představitel nové generace globálních modelů Ford, vyvinutých na nové platformě pro segment nižší střední třídy. Významnou součástí této globální řady bude rovněž Ford Focus nové generace, připravovaný k uvedení na trh v závěru roku 2010.

Společnost Volkswagen Užitkové vozy předvedla na autosalonu IAA ve Frankfurtu ve světové premiéře osobní verze inovované řady T5. Společně s užitkovými verzemi modelu Transporter tvoří Multivan, Caravelle a California kompletní řadu celosvětově nejprodávanějšího užitkového vozu Volkswagen. Mezi další trumfy značky patří nové vznětové motory common rail, které snižují spotřebu paliva až o 1,9 l, nové multimediální a asistenční systémy pro lepší komfort a bezpečnost či nová generace ESP s asistentem pro rozjezd do kopce sériově osazená ve všech vozech.

SUPERB V KOMBI PROVEDENÍ

V neposlední řadě na frankfurtském veletrhu zaujala novinka mladoboleslavské Škodovky, kombi verze limuzíny Superb. K hlavním trumfům patří velký zavazadlový prostor: pojme 633 l, resp. 1865 l při sklopených zadních sedadlech. Novinkou, poprvé představenou ve voze Škoda, jsou na přání dodávané elektricky ovládané páté dveře. Při jejich otevření se navíc roletový kryt zavazadlového prostoru automaticky odsune do střední polohy a uvolní tak větší plochu pro manipulaci se zavazadly. Nízká nákladová hrana a podlaha, kterou je možné při otevřených pátých dveřích vysunout až nad zadní nárazník, podstatným způsobem ulehčují nakládání rozměrnějších předmětů. Poprvé v historii vozů Škoda bude možné vybavit vůz značky Škoda také systémem KESSY pro startování, odemykání a zamykání vozu bez použití klíče. Vysílač impulsů komunikuje s řídicí jednotkou ve voze a při dotyku kliky odemkne či zamkne dveře. Motor se startuje a vypíná pomocí tlačítka umístěného na sloupku volantu. Zákazníci budou moci volit ze tří benzinových motorů o obsahu 1,4, 1,8 as 3,6 l a dvou dvoulitrových dieselmotorů.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů