Pozor na falešné odečítače vodoměrů
Jihočeští vodohospodáři varují před falešnými odečítači vodoměrů. Mluvčí vodárenské společnosti VAK ČB Renata Kollarczyková řekla, že letos na podzim okradli podvodníci tři seniory o stovky tisíc korun.
Do domácností se podvodníci dostávají pod záminkou odečtu vodoměru či vyúčtování záloh za vodu. Většinou si vyhlédnou starší lidi, které v bytě zabaví odpouštěním vody nebo výměnou větší bankovky za menší a přitom vysledují místo, kde jsou uloženy peníze. "Proto je dobré věnovat větší pozornost legitimaci a oprávnění osob, kterým otevíráme dveře bytů. Pracovníci VAK JČ ani 1. JVS, společností, které v Jihočeském kraji zásobují domácnosti pitnou vodou, však u sebe nikdy nenosí finanční hotovost, a tedy ani nevyplácejí žádné přeplatky, takže tento argument jednoznačně odhalí podvodníky," řekla Kollarczyková.
"Několik desítek tisíc korun si odnesla podvodnice v Kaplici koncem října, kde se pod záminkou vrácení přeplatku za vodu vloudila do bytu seniora a v nestřežený okamžik odcizila v kuchyni odloženou tašku s finanční hotovostí i starožitnými mincemi a dokumenty," sdělil Jiří Matzner, mluvčí Policie ČR.
"Strakoničtí policisté řeší případ z 21. října, kdy rovněž žena pod záminkou odečtu vody vnikla do bytu, kde přiměla starší paní napouštět vodu a poté odcizila pět tisíc korun. Podobný případ jsme zaznamenali i v Českých Budějovicích 4. září, kdy se mladší žena představila 88letému seniorovi jako pracovnice vodáren, byla vpuštěna do bytu a v nestřeženém okamžiku odcizila desítky tisíc korun," uvedl Matzner.
Jak zaměstnanci společnosti VAK JČ, tak 1. JVS jsou povinni předložit firemní průkaz a případně i občanský průkaz majiteli domácnosti. Průkaz obsahuje firemní logo, razítko s podpisem, číslo průkazu, jméno a fotografii odečítače nebo technika a především číslo jeho občanského průkazu. "V případě nejasností si může zákazník ověřit totožnost odečítače na telefonních linkách společností, 1. JVS 800 120 112, VAK JČ 844 844 870," dodala Kollarczyková.
Odečty stavu vodoměrů se provádějí celoročně, dokonce i v pozdních odpoledních hodinách a o víkendech, aby pravděpodobnost přístupu k vodoměru zprostředkovaná majitelem či obyvatelem domácnosti byla co největší. V případě, že se odečítač či technik nedostane k vodoměru, zákazníkovi ponechá lístek s termínem další možné návštěvy.