Znalost hnutí Fair Trade roste; výrobky označené Fair Trade nakupuje více než čtvrtina dotázaných v České republice
Občanské sdružení Férová planeta zveřejnilo výsledky průzkumu znalosti hnutí a
výrobků Fair Trade v České republice. Podle šetření provedeného agenturou NMS se
už s výrobky označenými Fair Trade setkalo celkem 43 % respondentů. Téměř
čtvrtina z dotazovaných potom tyto výrobky nakupuje občas nebo výjimečně a 3 %
je zařadilo do pravidelné spotřeby.
Znalost výrobků Fair Trade se přitom rychle zvyšuje - letos informovanost
vzrostla téměř o polovinu ve srovnání s předchozími lety. Nejvíce lidí se o
tomto hnutí, které prosazuje spravedlivé ceny za potraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food] a výrobky ze zemí třetího světa,
dozvědělo z médií (62 %), ostatní o nich slyšeli od známých a kamarádů (21 %)
nebo je objevili přímo v prodejnách (17 %). Výzkum, který provedla výzkumná
agentura NMS, proběhl v říjnu 2009 a se zúčastnilo se ho 1614 respondentů z celé
České republiky.
Fair Trade (spravedlivý obchod) je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z
rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a
klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. V současnosti je do něj
zapojeno téměř 1,5 milionu pěstitelů, zemědělských pracovníků a řemeslníků v 58
zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Cílem hnutí Fair Trade je dát šanci
lidem z rozvojových zemích vymanit se vlastními silami z chudoby a žít důstojný
život.
"Fair Trade je celkově velmi příznivě vnímáno veřejností. Devět z deseti
respondentů, kteří se už s výrobky Fair Trade setkali, označuje toto hnutí za
sympatické. Větší spotřebě podle nich brání především malá informovanost
spotřebitelů a malá dostupnost. Necelá polovina dotázaných si myslí, že je
největší překážkou vysoká cena," uvádí PhDr. Eva Veisová, projektová ředitelka
agentury NMS.
V České republice jsou mezi nejčastěji nabízenými Fair Trade výrobky především
potraviny [https://www.kamsnim.cz/categories/food]. V poslední době se ale stále
častěji objevují v nabídce obchodů také řemeslně produkty jako keramika, výrobky
z kůže a oblečení [https://www.kamsnim.cz/categories/textil]. "Největší zájem
mají zákazníci letos o britskou čokoládu Divine, do které dodává kakao ghanské
družstvo Kuapa Kokoo. Farmáři navíc spoluvlastní společnost Divine. Lidé a firmy
často dávají výrobky Fair Trade jako vánoční dárek, mezi oblíbený sortiment
patří kromě již zmíněné čokolády také africká instantní káva a bio víno. Fair
Trade výrobky lze nyní koupit už v široké síti bio prodejen, kaváren a čajoven
po celé ČR a rozmáhá se i prodej na internetu. Od července lze také některé
výrobky zakoupit i ve 20 prodejnách maloobchodního řetězce Tesco," říká Pavla
Pěnčíková ze sdružení Férová planeta.
Jednou z možností, jak zvýšit prodeje Fair Trade výrobků, je přesvědčit
veřejnost, aby tyto výrobky konzumovala v práci. Pro tento projekt spustilo
sdružení Férová planeta webové stránky www.fairtradevpraci.cz
[http://www.fairtradevpraci.cz] nebo www.fairtradeatwork.cz
[http://www.fairtradeatwork.cz] (anglicky). Na stránkách jsou uvedeny rady, jak
apelovat na management firmy, aby standardní kávu a čaj, které nakupuje pro
svoje zaměstnance, vyměnil za Fair trade. Zároveň se firma dozví, jak může
začlenit Fair trade do politiky společenské odpovědnosti.
Zajímavou možností je také spojení Fair Trade s výrobky chráněných dílen.
"Dárkové předměty dodáváme v krabičkách z přírodní lepenky, které dodává
chráněná dílna Kaštanový krámek. Spojení Fair trade výrobků a výrobků chráněné
dílny považuji za ideální kombinaci, kdy nákupem podpoříte nejen zemědělce z
rozvojových zemí Třetího světa, ale i hendikepované skupiny osob v České
republice," říká Martin Kobera, který provozuje internetový obchod
www.fairove.cz.
Občanské sdružení Férová planeta zveřejnilo výsledky průzkumu znalosti hnutí a výrobků Fair Trade v České republice. Podle šetření provedeného agenturou NMS se už s výrobky označenými Fair Trade setkalo celkem 43 % respondentů. Téměř čtvrtina z dotazovaných potom tyto výrobky nakupuje občas nebo výjimečně a 3 % je zařadilo do pravidelné spotřeby.
Znalost výrobků Fair Trade se přitom rychle zvyšuje - letos informovanost vzrostla téměř o polovinu ve srovnání s předchozími lety. Nejvíce lidí se o tomto hnutí, které prosazuje spravedlivé ceny za potraviny a výrobky ze zemí třetího světa, dozvědělo z médií (62 %), ostatní o nich slyšeli od známých a kamarádů (21 %) nebo je objevili přímo v prodejnách (17 %). Výzkum, který provedla výzkumná agentura NMS, proběhl v říjnu 2009 a se zúčastnilo se ho 1614 respondentů z celé České republiky.
Fair Trade (spravedlivý obchod) je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. V současnosti je do něj zapojeno téměř 1,5 milionu pěstitelů, zemědělských pracovníků a řemeslníků v 58 zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Cílem hnutí Fair Trade je dát šanci lidem z rozvojových zemích vymanit se vlastními silami z chudoby a žít důstojný život.
"Fair Trade je celkově velmi příznivě vnímáno veřejností. Devět z deseti respondentů, kteří se už s výrobky Fair Trade setkali, označuje toto hnutí za sympatické. Větší spotřebě podle nich brání především malá informovanost spotřebitelů a malá dostupnost. Necelá polovina dotázaných si myslí, že je největší překážkou vysoká cena," uvádí PhDr. Eva Veisová, projektová ředitelka agentury NMS.
V České republice jsou mezi nejčastěji nabízenými Fair Trade výrobky především potraviny. V poslední době se ale stále častěji objevují v nabídce obchodů také řemeslně produkty jako keramika, výrobky z kůže a oblečení. "Největší zájem mají zákazníci letos o britskou čokoládu Divine, do které dodává kakao ghanské družstvo Kuapa Kokoo. Farmáři navíc spoluvlastní společnost Divine. Lidé a firmy často dávají výrobky Fair Trade jako vánoční dárek, mezi oblíbený sortiment patří kromě již zmíněné čokolády také africká instantní káva a bio víno. Fair Trade výrobky lze nyní koupit už v široké síti bio prodejen, kaváren a čajoven po celé ČR a rozmáhá se i prodej na internetu. Od července lze také některé výrobky zakoupit i ve 20 prodejnách maloobchodního řetězce Tesco," říká Pavla Pěnčíková ze sdružení Férová planeta.
Jednou z možností, jak zvýšit prodeje Fair Trade výrobků, je přesvědčit veřejnost, aby tyto výrobky konzumovala v práci. Pro tento projekt spustilo sdružení Férová planeta webové stránky www.fairtradevpraci.cz nebo www.fairtradeatwork.cz (anglicky). Na stránkách jsou uvedeny rady, jak apelovat na management firmy, aby standardní kávu a čaj, které nakupuje pro svoje zaměstnance, vyměnil za Fair trade. Zároveň se firma dozví, jak může začlenit Fair trade do politiky společenské odpovědnosti.
Zajímavou možností je také spojení Fair Trade s výrobky chráněných dílen. "Dárkové předměty dodáváme v krabičkách z přírodní lepenky, které dodává chráněná dílna Kaštanový krámek. Spojení Fair trade výrobků a výrobků chráněné dílny považuji za ideální kombinaci, kdy nákupem podpoříte nejen zemědělce z rozvojových zemí Třetího světa, ale i hendikepované skupiny osob v České republice," říká Martin Kobera, který provozuje internetový obchod www.fairove.cz.