Pátek, 29. března 2024

Lodivodem v bouři krize

Námořní dopravce A. P. Moller-Maersk z Dánska proplouvá krizí pod vedením Nilse S. Andersena.

Lodivodem v bouři krize

Nevyhýbej se potížím, postav se k nim ofenzivně a s předstihem. To je taktika, již v době klimatického summitu v dánské Kodani zvolil Nils S. Andersen, šéf konglomerátu A. P. Moller-Maersk.

Lodní doprava včetně více než 800 kontejnerových lodí a tankerů, které skupina vlastní, se totiž vysokými třemi až čtyřmi procenty podílí na zamořování atmosféry škodlivými emisemi. A summit se rozhodl zvýšit ekologické daně.

Nils S. Andersen, jehož slovo má v odvětví lodní dopravy velkou váhu, je obratný stratég a taktik. Zvýšení se nebrání, přesvědčivě však varuje, že by je různé státy mohly vyměřovat rozdílně a svévolně.

Prosazuje proto, aby daňové sazby byly >>globální, jednoduché, transparentní a rovné pro všechny lodní společnosti a státy<<. A aby je určovala Mezinárodní námořní organizace, jež má pro zájmy odvětví více a zasvěcenější pochopení než jiní regulátoři.



Po vrcholu strmé klesání

Nils S. Andersen má však i vážnější starosti než ekologické daně. Poté, co se předloni tehdy 49letý manažer vyšplhal na kariérní vrchol, když se stal generálním ředitelem největšího dánského konglomerátu A. P. Moller-Maersk Gruppen, mu letošní rok přinesl pocit, jako by část jeho flotily byla pod palbou pirátů.

Neúprosní bukanýři v tomto případě nesou jména finanční krize a následný citelný pokles mezinárodního obchodu. Kvůli tomu se snížila i poptávka po službách námořní nákladní dopravy.

Racionální a přímý dánský manažer Andersen přiznává, že rodinný konglomerát, který řídí, letos vykáže čistou ztrátu v hrozivé výši kolem jedné miliardy dolarů. Výsledek je to o to smutnější, že půjde o první roční ztrátu ve 105leté historii ikony dánského podnikání. Ještě loni přitom čistý zisk vystoupal na 3,5 miliardy dolarů.

Andersen ovšem nepropadá malomyslnosti a nevzpomíná s nostalgií na minulé, méně náročné působení v čele pivovarské skupiny Carlsberg, kdy byl často zpodobňován, jak se zalíbením pozvedá sklenici s nápojem této proslulé značky.

Po jmenování jejím šéfem v roce 2001 změnil pivovar, pověstný nepružností a malou výkonností, k nepoznání. Mladistvou energií, mezinárodním rozhledem, ctižádostí stát se evropským hráčem a důsledností při prosazování svých představ získal reputaci dynamického vrcholového manažera, který má zkrátka >>říz<<.



Není divu, že nezaváhal, když mu A. P. Moller-Maersk v druhé půli roku 2007 nabídl místo generálního ředitele. >>Kdyby nebylo této šance, mohl jsem ještě léta pokračovat v čele Carlsbergu, ale byla to vzrušující výzva v pravý čas,<< prohlásil Nilsen.

Správní rada Carlsbergu byla jeho odchodem zaskočena. A překvapen byl i Jess Soderberg, tehdejší generální ředitel A. P. Moller-Maersk, který měl manažerskou smlouvu do roku 2009. Ve svých 62 letech si jistě s trpkostí pomyslel, že takhle svět oplácí tomu, kdo má obrovské zásluhy o závratný rozvoj skupiny.

To díky němu se flotila Maersk Line stala jedničkou na trhu. Rozvinul i flotilu plavidel Maersk Tankers, převážejících ropu a plyn. Po světě vystavěl pět desítek kontejnerových terminálů. Podílel se na prospekci a těžbě ropy a plynu.

Vybudovat gigant se 120 tisíci zaměstnanci v pětiapůlmilionovém Dánsku byl jistě velký počin. Správní radě firmy se však zdálo, že Soderberg usnul na vavřínech, jeho řízení je byrokratické a postrádá nezbytnou dynamiku ve stále více globalizovaném světě.

V radě shodou okolností od roku 2005 zasedal mladý, energický a nápady sršící Andersen. Rozuměl problémům skupiny, byl zasvěcen do strategických úvah členů rady a uznávala jej většina zástupců rozvětvené rodiny Maersků-Mollerů.

A tak Soderberga nahradil. A i když nyní skupina a zvláště divize Maersk Line a Maersk Tankers prožívá těžké chvíle, šlo zřejmě o správnou volbu.

Odvětví v posledním desetiletí prožilo nebývalý boom, a starý management by proto nejspíš nebyl schopen racionálně reagovat na prudký letošní pád zakázek.

Bez paniky

Správní rada 1. prosince 2007, kdy nastoupil, uložila Andersenovi, aby skupinu dále rozvíjel a dosáhl vysoké ziskovosti. Zadání letos nesplnil. Už v závěru minulého roku si uvědomil, že už nejde o rozvoj firmy, ale o utlumení provozu lodních divizí.

Musel se hbitě přeškolit na krizového manažera. Bez paniky, po zralé úvaze, ale rychle odstavil část lodí, zrušil dohody s majiteli dalších, které měl pronajaty, a propustil několik tisíc lidí. Krize se kupodivu méně dotkla kontejnerových terminálů, takže jejich zisk poněkud srazil ztráty Maersk Line a Maersk Tankers.

Pokles postihl i konkurenty. Na rozdíl od skupiny A. P. Moller-Maersk, která není odkázána jen na lodní nákladní dopravu, ale mnozí z nich bojují o holé přežití.

Čemu však ani prozíravý Andersen nemohl zabránit, byla cenová válka, která odvětví v uplynulém roce zachvátila. Dánská společnost, která tradičně nabízela >>vždy zaručené vysoce kvalitní služby<< za vyšší sazby, se neubránila tlaku a musela své ceny agresivně snížit.



Úspěšné mlžení

K Andersenovým chytrým tahům patří, že se i v době narůstajících ztrát rozhodl letos v září emitovat cenné papíry v objemu 1,8 miliardy dolarů. A to s úspěchem. Tvrdil tehdy, že v letošním čtvrtém čtvrtletí lze očekávat mírné oživení kontejnerové dopravy a že chce investovat do prospekce a těžby ropy a zemního plynu zejména v Severním moři. Bylo to ovšem spíše mlžení.

Začátkem prosince, tři měsíce po emisi, již Andersen nepopíral, že ani v letošním posledním čtvrtletí, ani v příštím roce nelze v tomto segmentu podnikání dosáhnout oživení. >>Neřekl bych, že jsme se dostali z následků krize, ale nyní věci vidíme jasněji,<< řekl. Když nic víc, zajistil si touto operací alespoň uspokojivý cash flow.

Nils S. Andersen si může být jist, že ve své pozici vydrží. Většinu hlasovacích práv ve skupině má rodina Maersků-Mollerů. A jak poznamenal týdeník The Economist, výhody rodinných firem se projevují právě v těžkých časech. Nekladou totiž prvořadý důraz na okamžité zisky, ale hledí na vývoj podniku z dlouhodobější perspektivy.

AUTOR: Miroslav Prchal
spolupracovník redakce

Nils Smedegaard Andersen (51)
- Narodil se 8. července 1958 v Aarhusu v rodině ředitele banky.
- V roce 1982 ukončil studium ekonomie na Aarhus Universitet.
- Po různých manažerských pozicích v Dánsku a ve světě se v roce 2001 stal generálním ředitelem pivovarnické skupiny Carlsberg.
- Od dubna 2005 byl členem správní rady A. P. Moller-Maersk.
- Od 1. listopadu 2007 je generálním ředitelem A. P. Moller-Maersk Gruppen.
- Od roku 2007 je spolupředsedou Kulatého stolu průmyslníků EU a Ruska.

A. P. Moller-Maersk
- Dánský konglomerát se sídlem v Kodani se 120 tisíci zaměstnanci ve 130 zemích.
- S 550 plavidly je největším světovým kontejnerovým lodním dopravcem, operuje s 260 tankery na dopravu ropy a plynu, vlastní 50 kontejnerových terminálů, podílí se na prospekci a těžbě ropy a zemního plynu. Má většinový podíl v obchodních sítích a 20procentní podíl v Danske Bank, vlastní průmyslové podniky a jiné.
- Založen v roce 1904 lodním kapitánem Peterem Maerskem-Mollerem a jeho synem Arnoldem Peterem Mollerem.
- Loni činily jeho tržby 61,2 miliardy dolarů a čistý zisk se zvedl na 3,4 miliardy dolarů. Za letošních devět měsíců vykázal ztrátu 778 milionů dolarů.

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů