Sobota, 20. dubna 2024

Strojírenské VÍTKOVICE zahájily vývoj motorů na CNG, strategie skupiny míří do nových, čistých technologií

Strojírenské VÍTKOVICE zahájily vývoj motorů na CNG, strategie skupiny míří do nových, čistých technologií
čerpací stanice CNG

Ostrava, 6. ledna 2010 - Ostravská strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP se v tomto roce soustředí na rozvoj nových, čistých a vyspělých technologií (Green Technology). Tyto projekty jsou strategickým programem skupiny a budou prolínat i do dosud tradičních výrobních segmentů, například do produkce energetických zařízení. Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP už ale vstoupila i do zcela nových oblastí v dopravě. "Vstoupili jsme do vývoje motorů o objemu 1400 a 700 ccm na zemní plyn, čili na CNG. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp," oznámil dnes předseda představenstva a generální ředitel zastřešující společnosti VÍTKOVICE HOLDING, a.s., Jan Světlík. Na projektu malolitrážních motorů skupina spolupracuje se společností MARAT MOTORSPORT, a.s., z Brna, která se soustředí na vývoj, realizace a prezentaci motoristických projektů a rovněž na vývoj ekologických pohonů. Motory by měly být výkonnější než benzínové či naftové a využívat možností zemního plynu, který maximalizuje výkonnost motoru nad standard běžných paliv.

Technologie na zemní plyn s využitím v dopravě rozvíjejí firmy ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP také v podobě plnicích stanic - velkých pro širokou veřejnost, firemní sféru a komunální vozidla, i malých domácích plníren, které jsou dostupné domácnostem. Plnicí stanice patří k nejprogresivnějším produktům v rámci technologie CNG a na jejich vývoji se podílejí technici napříč všemi společnostmi skupiny. Velká plnicí stanice v tuto chvíli roste na ulici Ruská v Ostravě. Díky velkým vysokotlakým zásobníkům na 4200 litrů bude schopna velmi rychle obsloužit zákazníky i v odběrové špičce. Řešitelem konstrukce plnících stanic včetně menších, domácích stanic je dceřiná společnost VÍTKOVICE CYLINDERS, a.s.

Téměř před dokončením je pak další konkrétní příklad programu Green Technology v dopravě - dvounápravová lokomotiva na CNG, která je s výkonem 250 kW určena pro lehký posun. Její zařazení do železničního provozu ještě podléhá testování a schválení u Drážního úřadu. V tomto roce navíc VÍTKOVICE Doprava, a.s., které na vývoji a stavbě CNG lokomotivy pracují, předpokládají ve spolupráci s ČD uvedení do provozu ještě větší lokomotivy o výkonu 500 kW.

"Dalším novým výrobkem, kde je k pohonu použit CNG, jsou kolejové převážecí vozy v hale membránových stěn. Byly vyrobeny dvě soupravy vozů o délce 18 metrů, s nosností 16 tun materiálu. Zavedení CNG pro pohon těchto vozů přispěje ke snížení exhalací oproti původně zamýšlenému naftovému pohonu. V oblasti převáženích vozů se jedná o unikátní řešení, v ČR nepoužité. V současné době jsou vozy v ověřovacím provozu," doplnil Jaromír Scelavík, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava.

Podle zastupitele a bývalého náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Pavla Drobila dávají tyto typy projektů regionu i celé ČR šanci k rychlejšímu vystoupení z krize a nové moderní technologie by se proto měly stát součástí strategie kraje i státu.

Projekty Green Technology se ale netýkají jen dopravy. Jejich základ tvoří tradiční vítkovické obory - produkce tlakových lahví a výroba a montáž bioplynových stanic, tedy technologie, které slouží k ekologické výrobě plynu, tepla a paliva. Technologický vývoj bioplynových stanic se zaměřuje především na možnosti využití v regionu dostupných vstupů - jak ze zemědělské výroby, tak z komunálního odpadu. Ve spolupráci s vědeckými kapacitami z vysokých škol skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP inovuje technologie směřující k efektivnějšímu využití odpadového tepla z procesu kvašení a jeho transportu. "Jde především o vývoj motorů a čerpadel na plyn, využívaných například k závlahám, přesunu hmot a podobně. V neposlední řadě se jedná také o čištění bioplynu pro účely využití u domácích spotřebičů," vysvětlil Vladimír Šiška projektový manažer Green Technology VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.

Skupina, jak doplnil, má připraveny a dále rozvíjí projekty strategických a mobilních zásobníků na CNG pro zajištění plynulých dodávek zemního plynu do měst, obcí, nemocnic, škol i domácností v případech, kdy dojde k výpadku standardních dodávek energií. "Chceme, aby vznikla lokální energetická soustava ve vybraném mikroregionu. Jako nejvýhodnější pro pilotní projekt se jeví Osoblažsko, kde lze propojit výrobu CNG v bioplynových stanicích, využití tohoto plynu ve vytápění, dopravě, zemědělství, službách a domácnostech. Projekt už v tuto chvíli připravujeme," řekl Vladimír Šiška. Do Green Technology ale podle předsedy představenstva a generálního ředitele VÍTKOVICE HOLDING Jana Světlíka zdaleka nepatří jen zmíněné oblasti. V rámci rozvoje firem zabývajících se informatikou v IT divizi, která už nyní patří k lídrům v oboru komunikačních technologií, a inženýringem, zastřešovaným společností VÍTKOVICE POWER ENGINEERING, skupina předpokládá dalekosáhlé propojení nejmodernějších informačních technologií s tradičními obory a inovace prakticky ve všech segmentech strojírenské produkce VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů