Strojírenské VÍTKOVICE zahájily vývoj motorů na CNG, strategie skupiny míří do nových, čistých technologií
Ostrava, 6. ledna 2010 - Ostravská strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP se v tomto roce soustředí na rozvoj nových, čistých a vyspělých technologií (Green Technology). Tyto projekty jsou strategickým programem skupiny a budou prolínat i do dosud tradičních výrobních segmentů, například do produkce energetických zařízení. Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP už ale vstoupila i do zcela nových oblastí v dopravě. "Vstoupili jsme do vývoje motorů o objemu 1400 a 700 ccm na zemní plyn, čili na CNG. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp," oznámil dnes předseda představenstva a generální ředitel zastřešující společnosti VÍTKOVICE HOLDING, a.s., Jan Světlík. Na projektu malolitrážních motorů skupina spolupracuje se společností MARAT MOTORSPORT, a.s., z Brna, která se soustředí na vývoj, realizace a prezentaci motoristických projektů a rovněž na vývoj ekologických pohonů. Motory by měly být výkonnější než benzínové či naftové a využívat možností zemního plynu, který maximalizuje výkonnost motoru nad standard běžných paliv.
Technologie na zemní plyn s využitím v dopravě rozvíjejí firmy ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP také v podobě plnicích stanic - velkých pro širokou veřejnost, firemní sféru a komunální vozidla, i malých domácích plníren, které jsou dostupné domácnostem. Plnicí stanice patří k nejprogresivnějším produktům v rámci technologie CNG a na jejich vývoji se podílejí technici napříč všemi společnostmi skupiny. Velká plnicí stanice v tuto chvíli roste na ulici Ruská v Ostravě. Díky velkým vysokotlakým zásobníkům na 4200 litrů bude schopna velmi rychle obsloužit zákazníky i v odběrové špičce. Řešitelem konstrukce plnících stanic včetně menších, domácích stanic je dceřiná společnost VÍTKOVICE CYLINDERS, a.s.
Téměř před dokončením je pak další konkrétní příklad programu Green Technology v dopravě - dvounápravová lokomotiva na CNG, která je s výkonem 250 kW určena pro lehký posun. Její zařazení do železničního provozu ještě podléhá testování a schválení u Drážního úřadu. V tomto roce navíc VÍTKOVICE Doprava, a.s., které na vývoji a stavbě CNG lokomotivy pracují, předpokládají ve spolupráci s ČD uvedení do provozu ještě větší lokomotivy o výkonu 500 kW.
"Dalším novým výrobkem, kde je k pohonu použit CNG, jsou kolejové převážecí vozy v hale membránových stěn. Byly vyrobeny dvě soupravy vozů o délce 18 metrů, s nosností 16 tun materiálu. Zavedení CNG pro pohon těchto vozů přispěje ke snížení exhalací oproti původně zamýšlenému naftovému pohonu. V oblasti převáženích vozů se jedná o unikátní řešení, v ČR nepoužité. V současné době jsou vozy v ověřovacím provozu," doplnil Jaromír Scelavík, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava.
Podle zastupitele a bývalého náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Pavla Drobila dávají tyto typy projektů regionu i celé ČR šanci k rychlejšímu vystoupení z krize a nové moderní technologie by se proto měly stát součástí strategie kraje i státu.
Projekty Green Technology se ale netýkají jen dopravy. Jejich základ tvoří tradiční vítkovické obory - produkce tlakových lahví a výroba a montáž bioplynových stanic, tedy technologie, které slouží k ekologické výrobě plynu, tepla a paliva. Technologický vývoj bioplynových stanic se zaměřuje především na možnosti využití v regionu dostupných vstupů - jak ze zemědělské výroby, tak z komunálního odpadu. Ve spolupráci s vědeckými kapacitami z vysokých škol skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP inovuje technologie směřující k efektivnějšímu využití odpadového tepla z procesu kvašení a jeho transportu. "Jde především o vývoj motorů a čerpadel na plyn, využívaných například k závlahám, přesunu hmot a podobně. V neposlední řadě se jedná také o čištění bioplynu pro účely využití u domácích spotřebičů," vysvětlil Vladimír Šiška projektový manažer Green Technology VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.
Skupina, jak doplnil, má připraveny a dále rozvíjí projekty strategických a mobilních zásobníků na CNG pro zajištění plynulých dodávek zemního plynu do měst, obcí, nemocnic, škol i domácností v případech, kdy dojde k výpadku standardních dodávek energií. "Chceme, aby vznikla lokální energetická soustava ve vybraném mikroregionu. Jako nejvýhodnější pro pilotní projekt se jeví Osoblažsko, kde lze propojit výrobu CNG v bioplynových stanicích, využití tohoto plynu ve vytápění, dopravě, zemědělství, službách a domácnostech. Projekt už v tuto chvíli připravujeme," řekl Vladimír Šiška. Do Green Technology ale podle předsedy představenstva a generálního ředitele VÍTKOVICE HOLDING Jana Světlíka zdaleka nepatří jen zmíněné oblasti. V rámci rozvoje firem zabývajících se informatikou v IT divizi, která už nyní patří k lídrům v oboru komunikačních technologií, a inženýringem, zastřešovaným společností VÍTKOVICE POWER ENGINEERING, skupina předpokládá dalekosáhlé propojení nejmodernějších informačních technologií s tradičními obory a inovace prakticky ve všech segmentech strojírenské produkce VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.