Pátek, 19. dubna 2024

Děti jsou nejspokojenější, když mohou do školy pěšky nebo na kole

Děti jsou nejspokojenější, když mohou do školy pěšky nebo na kole

Jak prožívají své každodenní cesty děti, kteří cestují různými dopravními prostředky? Co jim vadí a co je naopak těší? Na to se zaměřila iniciativa Auto*Mat ve spolupráci se základní školou Dr. Miroslava Tyrše ve Vrchlického ulici v Děčíně. Pilotní průzkum (1) proběhl mezi žáky II. stupně a zúčastnilo se ho celkem 171 dětí. O přívětivosti města se můžeme od dětí, které jsou konfrontovány s řadou problémů intenzivněji než dospělí, mnohé dozvědět.

"Průzkum ukázal, že nejvíce dětí používá k cestě do školy veřejnou dopravu. Nejšťastnější ale děti jsou, když mohou do školy dojít pěšky nebo dojet na kole. Umožňuje jim to nejintenzivnější kontakt s jejich kamarády a spolužáky. Samotná cesta je určitým zážitkem," shrnuje výsledky průzkumu Jakub Hradilek z iniciativy Auto*Mat. Vyplynulo z něj i to, že děti se často potýkají se silným provozem, špatně řešenými křižovatkami a celkově nevábným veřejným prostorem.

"Téma ekologie dopravy je potřeba co nejvíce podporovat. Účast v projektu nám také zpestřila a obohatila výuku," vysvětluje ředitel Základní školy Miroslava Tyrše Jiří Bouček. "Navíc nám dává možnost zviditelnit výhodné postavení naší školy v klidné části města bez výraznějších problémů s hustotou dopravy a s tím souvisejícím bezpečným prostředím pro žáky. Paradoxně řada rodičů dá raději dítě do školy u silnice, aby děti nemusely chodit pár metrů navíc pěšky a ještě k tomu do kopce," doplnil ředitel Bouček.

Výsledky průzkumu poslouží jako podklad pro zlepšení cest dětí do školy a zlepšení prostředí v okolí škol. "Statistiky ukazují, že intenzita automobilové dopravy neustále roste a s ní i počet nehod, při nichž bývají zraněny děti. Na základě dalších analýz nyní vypracujeme návrhy, jakými opatřeními se dá situace u konkrétní školy zlepšit. Ty předáme škole i děčínské samosprávě," vysvětluje záměr Jana Pírková z Auto*Matu.

K intenzivnímu automobilovému provozu přispívá mimo jiné to, že třetina rodičů vozí své děti do školy autem. Vedle zvýšeného rizika dopravních nehod v okolí škol a zhoršování dopravní zácpy ve špičce vede tento současný trend k nárůstu civilizačních chorob u dětí, jako je obezita, cukrovka nebo dokonce rakovina. Každodenní dojíždění dětí automobilem do školy navíc v podstatě vychovává novou generaci motoristů, kteří prakticky nechodí pěšky.

"Ranní cesta je důležitou aktivitou dne, která kombinuje nezbytný fyzický pohyb, kontakty se spolužáky a cvičí vlastní samostatnost," zdůrazňuje Jana Pírková. "Děti v ulicích na cestě do školy jsou pravým a přirozeným obrazem ranního města, který alarmuje pozornost motoristů a nutí je k zodpovědnému chování. Nárůst aut vede naopak k větší anonymitě ulic a pasivitě obyvatel města. Počet venkovních aktivit ubývá," dodává.

Průzkum je součástí pilotního výchovného a vzdělávacího programu k udržitelné dopravě (2), prostřednictvím kterého Auto*Mat oslovuje žáky základní škol. Cílem programuj je jednak zlepšovat prostředí měst v okolí škol a vychovávat děti k samostatnosti a bezpečnému pohybu po městě. Mimo Děčína se podobné aktivity odehrávají nyní také v Ústí nad Labem a v Chomutově.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů