Úterý, 16. dubna 2024

Škoda Auto překvapila v Paříži elektromobilem

Škoda Auto překvapila v Paříži elektromobilem

V tichosti a naprostém utajení připravila automobilka Škoda na výstavu v Paříži elektromobil na bázi modelu Octavia Combi, která se díky své modulární podvozkové skupině velmi dobře hodí pro montáž akumulátorů a elektromotoru.

Škoda Octavia Green E Line je představena v tradiční "eko" barvě mladoboleslavské automobilky, tedy v bílé, lesklá černá střecha je osazena velkoplošnými solárními panely.
Škoda Octavia Green E Line s elektrickým pohonem má dojezd 140 kilometrů, což splňuje požadavky většiny Evropanů denně dojíždějících do zaměstnání.

Vůz je samozřejmě vybaven systémem rekuperace energie, přičemž je možno zvolit tři úrovně rekuperace, eventuelně odpojení motoru pro zvětšení okamžitého dojezdu. Celkem 180 Li-ion článků je umístěno pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Celková kapacita je 26,5 kWh, hmotnost zhruba 315 kg. Elektromotor má trvalý výkon 60 kW a maximální 85 kW. Zejména maximální točivý moment o hodnotě 270 Nm, který je k dispozici hned po rozjezdu při počtu otáček těsně nad nulou, dodává elektromobilu dostatečnou sílu pro rozjezd a agilitu, což je ideální zejména pro pružné zrychlení v městském provozu. Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

Pokud se využitelná zásoba energie vyčerpá, dobíjí se lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky, která je kompatibilní se všemi nabíjecími stanicemi v Evropě. Při připojení na obvyklou síť o napětí 230 V trvá dobíjení zhruba osm hodin, což odpovídá běžné noční odstávce vozu. Je-li k dispozici elektrický proud o napětí 400 V, postačí díky výkonné řídicí jednotce palubní elektroniky pouhé čtyři hodiny k tomu, aby se dojezd vozu Octavia Green E Line opět zcela obnovil. Dojezd může zvýšit i krátké dobití během přestávky na kávu nebo při nákupu v supermarketu. Přípojky pro dobíjecí kabel se nachází v prohlubni masky chladiče za emblémem Škoda, který je možno za tímto účelem odklopit, a také za stávajícím víčkem palivové nádrže.

Funkční jednotky, jejichž činnost je obvykle zajištěna spalovacím motorem, jsou v elektromobilu poháněny čistě elektricky. Platí to například pro klimatizaci nebo vytápění vozu. Tato skutečnost ovlivňuje v extrémních klimatických podmínkách dojezd elektromobilu. Pro posádku je i nadále k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení, která mají stejné rozměry jako v Octavii Combi se spalovacím motorem. Zavazadlový prostor nabízí objem 490 litrů, což je o 115 litrů méně než u běžného modelu Octavia Combi.

V místě sdruženého přístroje jsou zobrazovány informace o aktuálním výkonu či spotřebě, stejně jako o stavu energie v baterii a dojezdu. Na displeji navigačního systému je zobrazen momentální průběh energetického toku - zda je elektromotor napájen proudem či zda při zpomalování nebo jízdě z kopce elektrický proud naopak vyrábí.

Už od příštího roku bude po silnicích jezdit zkušební fleet vozů Octavia Green E Line, který bude získávat důležité poznatky pro další vývoj tohoto typu pohonu s nulovými emisemi.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů