Spojler snižuje spotřebu paliva
Scania zahájila provozní testy zadního deflektoru známého jako "lodní záď", který může snížit spotřebu paliva až o 2 %, což představuje roční úsporu až 1200 litrů nafty a 3 t emisí CO2 u užitkového vozidla, které najezdí na 200 tis. km za rok. "Věřím, že evropské výrobce přípojných vozidel toto řešení zaujme natolik, že začnou integrované "lodní zádě" vyvíjet a instalovat", říká Anders Gustavsson, ředitel Scania Transport Laboratory.
Deflektor je instalován na standardní třínápravový návěs užívaný v evropské těžké dálkové přepravě. Délka soupravy se úpravou zvětší o 30 cm, což je ekvivalent mimořádné délky povolené pro záďovou instalaci zdvihacích zařízení nebo převoz nakládacích zařízení v souladu s direktivou Evropské unie 97/27 EC.
"Testy jsou omezeny na Švédsko a Dánsko, ale očekáváme rozhodující slovo příslušných orgánů Německa a Nizozemska pro formulaci a začlenění schvalovací položky do norem EU," konstatuje Anders Gustavsson, výkonný ředitel Scania Transport Laboratory (Scania Transportlaboratorium AB).
"U vozidel sloužících společnosti Transport Laboratory, která najezdí na 360 tis. km ročně a spotřebují průměrně 26 l/100 km, to představuje roční úsporu 1900 l paliva a 5 t CO2 na vozidlo a rok. Tato aerodynamická úprava je pozitivem jak pro ziskovost dopravního průmyslu, tak pro životní prostředí a je rovnocenná výsledkům několika let vývoje motorů a podvozků vozidel," dodává Gustavsson.
Poslední návrhy předložené unii mohou zdokonalit nyní platnou direktivu 97/24 EC připuštěním provozu návěsů vybavených záďovými deflektory, které jsou o 30 cm delší.
"Tato řešení nezasahují neoprávněně do formátu nákladového prostoru a mohou být instalována také dodatečně na stávající vozidla. Proto doufám, že výrobce přípojných vozidel toto řešení zaujme natolik, že je začnou vyvíjet a instalovat. Tvoří jej velmi jednoduché technické řešení, které může rychle a jednoduše snížit provozní náklady dopravců a dopad na životní prostředí," konstatuje Gustavsson.
Společnost Transport Laboratory je pobočkou plně vlastněnou automobilkou Scania, která testuje a posuzuje charakteristiky vozidel a výkony v silniční dopravě nákladů. Její povinnosti zahrnují také přípravu a zdokonalování řidičů v technice jízd s důrazem na bezpečnost a efektivnost. Společnost odpovídá také za část dopravy komponentů Scania mezi výrobními a montážními závody. Její flotilu tvoří dvacet tahačů a sedmdesát návěsů.