Čtvrtek, 18. dubna 2024

Není EKO jako BIO, aneb jakému označení skutečně věřit?

Ekoznaček a různých dalších označení pro výrobky šetrnější k životnímu prostředí se ve světě používá několik set a proto není divu, že se v této záplavě spotřebitelé špatně orientují.

Není EKO jako BIO, aneb jakému označení skutečně věřit?

Ukazuje se to i na dotazech, které čas od času dorazí do CENIA, a které se týkají právě výrobků EKO nebo výrobků BIO. Je snadné se dovtípit, že tazatele zajímají produkty certifikované ekoznačkou Ekologicky šetrný výrobek (nebo Ekoznačkou EU). Neuškodí ale připomenout si, co různá označení znamenají - či neznamenají.

EKO u výrobků nebo služeb není žádným oficiálním označením, takže bez vysvětlení autora je obtížné zjistit, co tím chtěl básník říci. Má upozornit na jednu významnou vlastnost výrobku ve vztahu k životnímu prostředí? Nebo jich výrobek má více a to jej činí celkově ekologicky šetrným? Bez náležitého upřesnění má označení mizivou vypovídací hodnotu. V žádném případě výrobky EKO nejsou to samé jako výrobky oficiálně certifikované ekoznačkou podle normy ČSN ISO 14024, jako např. Ekologicky šetrný výrobek a Ekoznačka EU.

U označení BIO je to ještě složitější. Za prvé je obecně spojováno s potravinami. Těch se ale označování značkou Ekologicky šetrný výrobek vůbec netýká, proto nám v CENIA nezbývá, než žadatele požádat o upřesnění dotazu nebo ho rovnou odkázat na organizaci, která se zabývá certifikací produktů ekologického zemědělství. Ale ani u potravin tato tři písmenka nic neznamenají - skutečná biopotravina musí být označena příslušným logem a číslem kontrolní organizace. Jinak se jedná o nekalou obchodní praktiku a tím i porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Za druhé se BIO může objevit i na spotřebním zboží, např. na pantoflích. V těchto případech je ale zřejmé, že se nejedná o zemědělský produkt, a proto nutně nemusí jít o nezákonné klamání spotřebitele. Ale vracíme se opět na začátek - stejně jako u EKO je bez upřesnění od autora takové označení jen pouhým marketingovým trikem, který spoléhá na to, že zboží díky těmto běžně a nadměrně používaným předponám udělá na spotřebitele dobrý dojem a přiměje ho k nákupu.

Přesné vyjadřování je tedy důležité jak v marketingu, tak v ústní, písemné i jiné komunikaci, aby příjemce sdělení správně pochopil. Spotřebitelům může při orientaci ve změti různých značek a sdělení pomoci návod, jak rozpoznat skutečně ekologicky šetrnější výrobky, na stránce CENIA www.cenia.cz/vet. Velmi povedená je i sbírka různých značek doplněná o vysvětlení, co znamenají, na stránkách Sdružení obrany spotřebitele.

Firmy mohou pro svůj zelený marketing využít rady na stránkách CENIA o zelené reklamě a zejména naši zbrusu novou firemní příručku se srozumitelným návodem, jak snadno efektivní a férovou ekoreklamu vytvořit a používat. Příručka je ke stažení ve formátu PDF na adrese www.cenia.cz/prirucka-vet. V tištěné podobě ji rádi zdarma zašleme na vyžádání poštou.

Kontakt:
Pavel Hrubý
CENIA, česká informační agentura životního prostředí
pavel.hruby@cenia.cz, 267 225 347

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů