Bezplatná MHD při smogu bude stát Ostravu 1,5 milionu Kč denně
Bezplatná městská hromadná doprava, kterou chce Ostrava umožnit cestujícím v době smogových situací, bude město stát denně odhadem 1,5 milionu korun. Bez jízdenky bude možné dopravními prostředky cestovat v době, kdy Český hydrometeorologický ústav vyhlásí signál regulace, novinářům to dnes řekl primátor Petr Kajnar (ČSSD). Zdarma by se v době smogu mohlo začít jezdit od 15. prosince.
Kromě Dopravního podniku Ostrava poskytují dopravu na území města Ostravy také společnosti Veolia Transport Morava, TQM-holding a CK Maxner, s nimž chce město smlouvy umožňující bezplatnou přepravu cestujících schválit v příštím týdnu, poté je ještě na své poslední letošní schůzi musí odsouhlasit ostravští zastupitelé.
"Finanční ztrátu dopravcům uhradí město Ostrava. Za jeden den bezplatné přepravy cestujících v době nepříznivé imisní situace si dopravci budou z městského rozpočtu nárokovat od nuly do 1,3 milionu korun," uvedl Kajnar. Vysvětlil, že jeden z dopravců se nároku na úhradu nákladů vzdal, nejvyšší sumu bude požadovat Dopravní podnik Ostrava. Podle Kajnara město zřejmě o úhradu těchto nákladů požádá stát. Vláda je podle primátora odpovědná za stav životního prostředí. "Vláda stanovuje, co ještě čistý vzduch je a co není," podotkl Kajnar.
V době regulace by se v dopravních prostředcích měla za předním sklem objevit nejen informační cedule upozorňující na bezplatnou přepravu. Město ale počítá i s letákovou kampaní v tramvajích, autobusech a trolejbusech, kde bude vše vysvětleno. Mimo to budou cestující informováni i prostřednictvím zvukového hlášení.
Město chce navíc instalovat i software, který by umožnil při vyhlášení regulace a tím pádem bezplatné dopravy automatické zablokování označovače jízdenek. V současnosti už jedná s dodavatelem softwaru.
Opoziční zastupitelé z hnutí Ostravak však na dnešním jednání zastupitelstva poukazovali na fakt, že opatření nebude nějak zvlášť efektivní. Navrhovali například, aby se město snažilo zaměřit spíše na omezení vjezdu automobilů do některých lokalit nebo peníze, které vloží do bezplatné přepravy, investovalo na další čištění komunikací.
Náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) se domnívá, že zastupitelé by v době smogu a bezplatné MHD měli jít příkladem a jezdit veřejnou dopravou. Obdobně se vyjádřil i primátor.
Martina Helánová