Čtvrtek, 28. března 2024

Kyselina z havarovaného tankeru je upouštěna do Rýna

Kyselina z havarovaného tankeru je upouštěna do Rýna

Kyselina sírová z tankeru, který se 13. ledna převrhl na Rýnu nedaleko německého Wiesbadenu, dnes začala být postupně vypouštěna do řeky. Odborníci tak chtějí předejít hrozícímu rozlomení plavidla, což by mohlo vést k prudké reakci velkého množství kyseliny s říční vodou. Zatím nebyly naměřeny žádné negativní dopady vypouštění kyseliny na říční prostředí. Od nehody se stále pohřešují dva členové posádky, Němec a Čech.

Úřady od řízeného odpouštění kyseliny z tankeru Waldhof očekávají "jen malé narušení Rýna". Ekosystém řeky ani získávání pitné vody z ní prý nejsou ohroženy. Měření kyselosti vody v prvních hodinách vypouštění kyseliny prokázaly pH faktor 6,2 ve vzdálenosti 200 metrů od vraku po proudu a 7,2 ve vzdálenosti 400 metrů od vraku. Běžná hodnota pH Rýna se přitom pohybuje v rozpětí od 8,0 do 8,2.

"Zjištěné hodnoty nemají žádný vliv na ryby," řekl agentuře DPA Martin Keller ze spolkového úřadu pro vodní hospodářství.

Podle plánu má být vypouštěno z vraku nanejvýš 80 tun kyseliny za hodinu, což odpovídá 12 litrům za vteřinu. V současnosti řekou teče asi 1,6 milionu litrů vody za vteřinu, kyselina se proto v daném množství rychle zneutralizuje.

O víkendu byla část kyseliny z tankeru přečerpána do jiné lodi. Tím příď odlehčeného plavidla poklesla a celá loď se pootočila. V důsledku extrémního tlaku jí hrozí rozlomení. Ztroskotané plavidlo už údajně nelze se zárukou zabezpečit. Při reakci kyseliny sírové s vodou by se mohla voda začít vařit tak, že by v ní vznikaly nebezpečné gejzíry.

Další fáze pátrání po dvou dosud nezvěstných členech posádky lodi, Čechovi a Němci, skončila dnes neúspěšně. Technické jednotce pohotovostní policie se opět nepodařilo proniknout do zcela zničených a vodou zaplavených obytných prostor lodi. Jakmile to situace umožní, má se pokus opakovat.

Odborníci předpokládají, že od havárie už z lodi do řeky odteklo asi 900 tun kyseliny, převážně skrz ventily. Přesto má být kyselina dále přečerpávána i do dalšího plavidla s odpovídajícími nádržemi, jakmile dorazí na místo havárie.

Loď přepravovala 2400 tun kyseliny sírové z chemického závodu BASF v Ludwigshafenu do přístavu v belgických Antverpách. Lodní doprava na veletoku je kvůli vyprošťovací operaci opět omezena. V uplynulých dnech ale byla dočasně uvolněna kvůli tomu, že se na horním toku řeky nahromadilo téměř 400 lodí. Plavidla nesměla kolem místa havárie plout směrem k ústí kvůli nebezpečí, že by při rychlé plavbě po proudu do vraku narazila a způsobila tak mohutnější únik kyseliny.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů